El nou tren va arribar el passat 22 de març a les instal·lacions del Pla de Vilanoveta, on es va acoblar per al seu posterior trasllat a Balaguer per a la realització de les proves finals de validació en circulació, que ha estat realitzant aquest darrer mes entre Balaguer i la Pobla de Segur. Ara ja torna a estar als tallers del Pla de Vilanoveta on es realitza tota la part documental: informe de seguretat i procés d’autorització. Es preveu que la nova unitat estigui llesta per circular per les vies de Ferrocarrils ara a finals de maig i que un cop obtingut el permís per circular per l’1,9 km de la via d’Adif, necessari per entrar a l’estació de Lleida, pugui fer ja tot el recorregut sencer de la línia aquest estiu.
Aquest tercer tren millorarà i reforçarà la disponibilitat del servei, ja que evitarà els serveis alternatius per carretera que habitualment s’ofereixen quan cal aturar alguna de les altres dues unitats per al seu manteniment. En aquest sentit, Subirà ha destacat que aquesta tercera unitat donarà més “robustesa i resiliència al servei. “I ens ha de permetre guanyar, encara més, la confiança de la ciutadania en una línia que ja és un èxit perquè des del 2016, amb les noves unitats, i fins al 2019 s’ha doblat el nombre de passatgers. Aquest primer trimestre de 2022 ja hem superat les dades del primer trimestre de 2019”, ha manifestat.
Capacitat per a 201 persones
Pel que fa a les seves característiques, igual que els altres dos té 41 metres de longitud; capacitat màxima per a 201 persones (104 de les quals assegudes); disseny interior obert i transparent, amb uns compartiments clars gràcies a les grans dimensions de les finestres; plataformes d’accés àmplies i de pis baix; està adaptat per a persones amb mobilitat reduïda i disposa d’espais multifunció per a cotxets de nadons, bicicletes i cadires de rodes.
Quant al confort, compta amb sistemes de climatització i d’informació al viatger amb equips de megafonia i intèrfons, a més d’endolls a l’interior per a carregar qualsevol dispositiu com telèfons mòbils o tauletes. Els cotxes porten suspensió pneumàtica i el motor és dièsel de gran eficiència i mínima emissió de gasos.
La línia que millor s’ha recuperat de la pandèmia
Des del juliol de 2016, quan va entrar en funcionament el nou model de gestió integral de la línia, la demanda d’usuaris a la línia Lleida-La Pobla ha anat augmentant fins a assolir el punt més àlgid l’any 2019, amb 251.500 viatges, xifra mai assolida fins a la data i que doblava la demanda de 2016. Amb la pandèmia, el nombre de persones usuàries va caure a la meitat però aquet primer trimestre de l’any 2022 ja s’han recuperat i fins i tot superat les dades prepandèmia. De fet, aquesta és la línia de Ferrocarrils que més ràpidament s’ha recuperat dels efectes de la Covid-19.