- L’Executiu català considera que “no hi ha cap explicació ni raons objectives que justifiquin que Catalunya estigui a la cua d’execució en obra pública”
- La reunió de la subcomissió tècnica de la Bilateral d’Infraestructures Estat-Generalitat, celebrada a Catalunya, ha analitzat avui el nivell d’execució de les inversions
El Govern català ha exigit avui a l’Estat un pla per a revertir els 12.383 MEUR de dèficit d’inversions a Catalunya, durant la reunió de la subcomissió tècnica de la Bilateral d’Infraestructures Estat-Generalitat que ha tingut lloc a la seu del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori. En concret, la delegació de la Generalitat, encapçalada pel secretari general del Departament, Ricard Font, ha reclamat la transferència de 3.000 MEUR com aplicació de la Disposició Addicional Tercera del període 2009-2013 i una pla d’inversions a Catalunya de més de 9.000 MEUR el compliment del qual s’avaluï anualment.
L’objectiu de la Disposició Addicional Tercera és avaluar el nivell d’inversió a Catalunya i revertir el dèficit d’inversió a Catalunya i, des de 2006, “en lloc d’avançar en la reversió, estem augmentant el nivell de dèficit d’inversions fins aquests 12.000 MEUR”, ha assenyalat Font . En aquest sentit, el secretari general de la Vicepresidència ha remarcat que “no hi ha cap explicació ni raons objectives que justifiquin que Catalunya estigui a la cua d’execució d’obra pública” per part de l’Estat. Ricard Font ha qualificat de “sistèmic” el dèficit d’inversions a Catalunya i ha posat de manifest que “en els darrers cinc anys hem tingut menys inversió a Catalunya que a les 13 comunitats autònomes que han tingut més inversió aquest 2021”.
Pel que fa a les mancances més importants en inversions estatals en infraestructures, el Govern ha remarcat les del Pla de Rodalies de 2008 –“dels 4.000 MEUR previstos, 3.000 MEUR no tenen ni projecte” i com a mínim “es triga entre 4 i sis anys a fer-los”. D’altra banda, el secretari Font ha denunciat que “no és excusable que l’Estat no tingui projecte de la línia orbital ferroviària”.
Així mateix, també ha destacat els retards en el Corredor Mediterrani, peça clau per incrementar la quota del transport de mercaderies per tren, amb només 2 actuacions en servei de les 33 incloses en l’Agenda Catalana. En aquest sentit, el Govern català ha fet lliurament a la delegació estatal de l’Agenda Catalana del Corredor Mediterrani 2030, amb les actuacions estratègiques per al desplegament d’aquest conjunt d’infraestructures.
A més del secretari general Ricard Font, han format part de la delegació del Govern en aquesta subcomissió tècnica la secretària general del Departament de la Presidència, Núria Cuenca; el secretari general del Departament d’Economia i Hisenda, Jordi Cabrafiga; i el director general de Relacions Institucionals i amb el Parlament, Bernat Costas.
1