1. Hi han participat prop de 40.000 infants catalans de 6 anys, el 53% dels nens i nenes censats a Catalunya, la dada més alta des que es va iniciar la campanya el 2016
  2. La consellera de Cultura destaca que “el 72% ha comprat títols en català, i això és important, en la línia del foment del català que estem treballant com a Govern”
  3. El conseller d’Educació ha afirmat que “el Servei Educatiu català pretén que, més enllà d’assolir la competència, els infants i adolescents adquireixin el gust per la lectura”
  4. El nombre de llibreries participants arriba a 462, i s’han venut quasi 6.000 títols
Fas 6 anys {"name":"2022/12/02/13/33/5be072a0-6905-46f2-af7e-b20b43ad314c.jpg","author":"Cultura. Arnau Pascual ","type":"0","location":"0","weight":434216}


La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, han presentat avui el balanç de la 7a edició de la campanya Fas 6 anys. Tria un llibre, que es va tancar anit. La campanya, que impulsa el Gremi de Llibreters amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals, forma part de les mesures incloses en el Pla Nacional de Lectura del Govern de Catalunya i vol estimular els hàbits lectors dels infants de 6 anys, així com el descobriment de les llibreries com a espais de proximitat que fan accessible la cultura a capes àmplies de la població catalana.

Els consellers Garriga i Gonzàlez-Cambray han visitat les aules de primària de l’escola Arquitecte Gaudí de Sant Feliu de Llobregat, on al llarg del matí s’han realitzat diverses activitats participatives a l’entorn del llibre, i després, han presentat les dades de la campanya 2022, a la biblioteca escolar. Els consellers han destacat que les dades de tancament de Fas 6 anys. Tria un llibre són les més positives des que es va desenvolupar per primer cop, el 2016. Per al conjunt de Catalunya, aquest 2022 hi han participat 39.291 infants de 6 anys de 73.942 censats, xifra que representa que un 53,14%dels nens i nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. És la dada més alta des que es va iniciar la campanya, l’any 2016, i supera el percentatge d’infants participants a l’edició del 2021, que va ser de 50,8%. Cal tenir en compte que el 2016 van adquirir un llibre un 38,3% dels infants censats.

La consellera Garriga ha destacat que “aquesta campanya busca que les noves generacions s’acostumin a entrar a les llibreries, i que les vegin com els centres culturals de proximitat que són”. “Durant els últims anys hem observat, a més, que la gran majoria de nens i nenes que descanvien el targetó del ‘Fas 6 anys, tria un llibre’ escullen llibres en català. Enguany el 72% de la canalla ha comprat títols en la nostra llengua. I això és important, en la línia del foment del català que estem treballant com a Govern”, ha subratllat la consellera de Cultura.

Garriga també ha agraït la feina i els esforços del Gremi de Llibreters, el d’Editors i de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, i ha dit que és “un bon exemple de col·laboració entre administracions, però també entre el sector públic i el privat, i de feina conjunta entre el Departament d’Educació i el de Cultura”.

El conseller d’Educació ha remarcat que “l’assoliment de la competència lectora és una prioritat en tots els nivells de l’escolaritat i en totes les àrees curriculars. Ara bé, no ens conformem amb això. El Servei Educatiu català pretén que, més enllà d’assolir la competència, els infants i adolescents adquireixin el gust per la lectura”, i ha afegit que “d’aquí la importància de programes com aquest, que els permet triar un llibre”.

En conjunt, s’han venut un total de 5.923 títols de 400 editorials. A més, la principal llengua triada pels infants és el català, amb unes vendes que representen quasi un 72% dels llibres adquirits. La xifra, a més, se situa per damunt del percentatge mitjà de vendes anuals de llibres infantils i juvenils en català, que està a l’entorn del 65%.

L’any 2022 també ha crescut lleugerament el nombre de llibreries participants a la campanya –de 457 el 2021 a 462 enguany, amb una important concentració d’establiments a Barcelona. En concret, 321 de les llibreries participants en la campanya aquest 2022 se situen en aquesta demarcació; 57 són a Girona; 50 a Tarragona i 34 a Lleida. És important destacar, a més, que el nombre de llibreries participants a la campanya ha anat augmentant any rere any i s’ha duplicat en relació a la primera edició del 2016, quan van ser 200 les llibreries que s’hi van adherir.

Pel que fa a la tipologia de llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, enguany les llibreries independents acumulen més vendes (61,2%) que les cadenes (38,8%), El percentatge també suposa un increment de les vendes a llibreries independents xifrat quasi 2 punts percentuals, ja que el 2021 les llibreries independents van bescanviar un 59,4% dels targetons.


Els infants de Barcelona, els més participatius

Pel que fa al nombre d’infants que han participat a la campanya per demarcacions, Barcelona se situa al capdavant, amb un 54,4%dels infants censats; segueix Lleida amb un 53% dels infants, i una mica per sota se situa el percentatge d’infants de Tarragona i Girona que han adquirit un llibre, amb un 49,6% i un 48,1% del total de nens i nenes que hi viuen, respectivament. En canvi, per comarques destaca per una banda el Pallars Jussà, a Lleida, on 64 dels91 infants censats (un 70,3%)i per l’altra el Pla de l’Estany, a Girona, on 238 dels 351 infants censats (un 67,8%) han comprat un llibre a través de la campanya.

Fas 6 anys. Tria un llibre és una iniciativa del Gremi de Llibreters de Catalunya i té com a col·laboradors institucionals el Departament de Cultura, a través del l‘Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), també compta amb la col·laboració del Departament d’Educació, del Departament d’Acció Exterior i Unió Europea, del Departament d’Igualtat i Feminismes, l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), l'Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció, l’ONCE i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. La campanya també compta amb la col·laboració del Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.

Com a col·laboradors en la difusió de la campanya hi participen les biblioteques i les escoles públiques, privades i concertades.




2  

Fitxers adjunts

Balanç "Fas 6 anys"

Balanç "Fas 6 anys"
PPTX | 2121728

Pdf de la nota amb el quadre resum de les dades de la campanya

Pdf de la nota amb el quadre resum de les dades de la campanya
PDF | 282461