Economia i Hisenda

Agència Tributària de Catalunya

L'ATC ha atès més d'un milió de persones, ha gestionat més de 5,5 milions d'expedients i ha incrementat la recaptació un 46% en els últims cinc anys

query_builder   31 gener 2023 16:15

event_note Nota de premsa

L'ATC ha atès més d'un milió de persones, ha gestionat més de 5,5 milions d'expedients i ha incrementat la recaptació un 46% en els últims cinc anys

  1. Marta Espasa: “Treballadors, ens locals, assessors i col·legis professionals configuren un gran ecosistema, gràcies al qual tenim una agència tributària del segle XXI moderna, eficaç i que ofereix serveis de qualitat”
  2. L’Agència celebra la Jornada: “15 anys al servei de la ciutadania. Transformació i reptes”


Agència Tributària de Catalunya
Agència Tributària de Catalunya
{"name":"2023/01/31/16/13/7785302a-d4c3-4b38-9625-d4ad5d3e4ebf.jpg","author":"Departament d'Economia i Hisenda","type":"0","location":"0","weight":540973}

Des de la creació de les oficines territorials de l’Agència Tributària de Catalunya fins avui, l’ATC ha atès més d’un milió de persones, concretament 1.019.407, i ha gestionat 5.534.313 expedients. La recaptació líquida ha crescut un 46,6%, passant de 3.425 milions el 2018 a 5.023 milions el 2022. S’ha assumit completament la gestió en executiva dels deutes de tots els departaments i organismes de la Generalitat, entre els quals destaquen els del Servei Català de Trànsit i de la resta d’administracions tributàries de Catalunya. La plantilla s’ha doblat, passant dels 400 treballadors i treballadores de l’any 2016 als

816 actuals, amb la incorporació de nou personal als cossos tributaris especialitzats. Des de la implantació del Bizum el mes de setembre del 2021, s’han rebut 78.292 pagaments per aquest sistema. El 100% dels tràmits amb l’Agència Tributària de Catalunya ja es poden fer telemàticament.

Aquestes són algunes de les dades que ha posat en relleu el director de l’Agència Tributària de Catalunya, Eduard Vilà, en la inauguració de la Jornada: “15 anys al servei de la ciutadania. Transformació i reptes”, que avui s’ha celebrat a la seu de l’ATC, al passeig de la Zona Franca de Barcelona. Vilà ha fet una “valoració molt positiva” de les dades, que ens mostren que l’ATC ha crescut de forma significativa”. “Avui, podem dir que l’Agència Tributària de Catalunya ja està del tot consolidada”, ha assegurat.

Per la seva banda la presidenta de l’ATC i secretària d’Hisenda de la Generalitat, Marta Espasa, ha assegurat que, després de 15 anys, l’agència catalana es troba en un “procés de maduració”, però “amb molt camí per recórrer”. Per a Espasa, aquest 2023 serà un any “de reptes”, i s’ha mostrat convençuda que es podran assolir “com s’ha fet durant aquests 15 anys” gràcies a “l’esforç” de les persones que hi treballen.

En aquest sentit, la secretària ha dedicat una part del seu discurs de cloenda als professionals de l’ATC, “que han dedicat moltes hores de la seva vida a l’agència catalana, deixant la seva petjada, i d’aquesta manera fent avançar i enfortint la institució”. Un agraïment que ha fet extensiu a tots els col·laboradors —administracions locals, assessors, col·legis professionals— que configuren un “ecosistema” que “cada cop es fa més gran i més intens”. “Gràcies a ells i al personal de l’ATC, podem tenir una agència tributària del segle XXI: moderna, eficaç i que presti serveis de qualitat”, ha conclòs.

1.501,7 milions d’euros de frau descobert des de l’any 2015

Pel que fa a la lluita contra el frau, Eduard Vilà ha subratllat els èxits aconseguits amb el Pla de prevenció i reducció del frau fiscal i de foment de les bones pràctiques tributàries, que des que es va aprovar el primer Pla l’any 2015 i fins a l’actualitat, ha permès descobrir un total de 1.501,7 milions d’euros de frau. També ha destacat, com a objectius del Pla l’increment de la consciència fiscal de la ciutadania, la millora dels serveis al contribuent i la detecció del frau per garantir la recaptació dels deutes tributaris. Segons Vilà, la finalitat d’aquest Pla és “dotar-nos d’uns instruments de planificació que superin l’àmbit anual que, a més, mostrin el compromís de l’Agència amb la societat per ser transparents i retre comptes davant la ciutadania”. “Uns objectius que s’han assolit amb escreix, tal com demostren les dades que avui presentem”, ha reblat.

Amb referència al càlcul del tax gap, que l’ATC ha calculat dues vegades, i amb el qual ha constatat una reducció de la bretxa fiscal d’un 32%, el director ha afirmat que “Això acredita l’augment del compliment voluntari de la ciutadania i aquesta és la línia que des de l’Agència ens fixem com a objectiu” i, a més, ha remarcat que “som la primera i única administració tributària de l’Estat que ha fet aquest exercici de transparència”.

Assumpció de nous tributs

Durant la seva intervenció, Eduard Vilà ha fet un repàs als nous tributs assumits per l’ATC: l’impost sobre els actius no productius de les persones jurídiques (2019), l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient (2020) i l’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica, que es va haver d’ajornar per la pandèmia i es va implementar finalment l’any 2021. Vilà ha volgut posar l’accent en “el veritable repte dela informació i l’assistència envers la ciutadania” que l’aplicació d’aquest tribut ha suposat per a l’ATC, amb gairebé 2 milions de vehicles i més d’un milió i mig de contribuents.

Un model d’atenció omnicanal

L’any 2020, la pandèmia va accelerar la transformació digital de l’ATC, que va implantar nous serveis d’atenció no presencials: l’assistent virtual de recaptació executiva, el servei d’assistència telefònica personalitzat i el servei L’ATC us truca, que més endavant va incorporar la videoassistència i l’assistència telefònica exclusiva per a l’impost sobre el CO2. Així, en aquests moments l’ATC assisteix als contribuents de manera presencial, telefònica digital, és a dir, a través d’una atenció omnicanal.

I el balanç d’aquesta atenció l’any 2022 són 28 milions de pàgines visualitzades a la seu electrònica; 57.565 contribuents atesos amb assistents virtuals; 120.588 consultes ateses amb els formularis de contacte; 34.761 contribuents atesos amb l’ATC us truca, amb un 95% de satisfacció; 34.761 persones ateses a les oficines, amb un 92,8% dels contribuents “molt satisfets” amb el servei rebut. “Aquestes dades constaten la qualitat de l’atenció, un dels objectius de l’Agència Tributària de Catalunya”, ha conclòs Vilà.

La Jornada també ha comptat amb una taula rodona sobre els fonaments de l’ATC, en la qual han participat els exdirectors de l’Agència, Lluís Franco, Josep Solà i Teresa Ribas, que han fet un repàs de la seva trajectòria al capdavant de l’Agència Tributària de Catalunya.


1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 268442

Fiscalitat
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia