Conseller Campuzano: “El pla modernitza i legitima l’estat del benestar. Posem el Departament i la tecnologia al servei de les persones”
La plataforma eSocial integra 12 sistemes d’informació que ja permeten fer en 10 minuts tràmits que abans duraven mesos
Transformarà l’atenció ciutadana, amb tràmits digitals i resolucions automàtiques, però també amb acompanyament contra la bretxa digital
El conseller de Drets Socials, Carles Campuzano i Canadés, ha presentat avui el Pla de Transformació Digital per modernitzar el conjunt del sistema social del Govern. “Aquest pla reforça l’eficàcia i l’eficiència de les nostres polítiques socials, modernitza i legitima l’estat del benestar. No parlem només de posar la tecnologia i el Departament al servei de les persones, sinó que estem transformant com ens hi relacionem, amb un nou model d’atenció a la ciutadania i una gestió més àgil, més ràpida i més integrada”, ha explicat.
El pla compta amb més de 83 milions d’euros procedents de fons europeus, entre els quals hi ha Next Generation. Basant-se en un model centrat en les dades i les evidències, les iniciatives que integren el pla permeten automatitzar processos i compartir dades, i ja permeten fer en 10 minuts tràmits que anteriorment trigaven tres mesos. El pla es basa en quatre elements: les dades, la tecnologia, els processos i les persones. “Avancem cap a la integració de dades i la interoperabilitat, amb un sistema accessible per a la ciutadania, les entitats, els ens locals i les empreses”, ha observat, i ha afegit que en forma part el desplegament de l’atenció social i sanitària, a través de sistemes que treballen de manera conjunta, compartint dades.
L’interoperabilitat del pla permet l’automatització de tràmits, reduint accions manuals dels i les professionals i simplificant la relació amb entitats, empreses, ens locals i ciutadania, que tenen opcions d’autoservei. També s’unifiquen sistemes de dades i de processos del Departament que, a més, passen a integrar-se en les eines de l’administració digital (per exemple, s’hi pot fer la signatura electrònica) i permeten l’intercanvi entre diferents unitats i fins i tot amb altres departaments (com l’atenció integrada social i sanitària). S’inclouen accions de lluita contra la bretxa digital i les barreres d’accessibilitat, amb el convenciment que la tecnologia és clau per la inclusió social. Es preveu una transformació de les oficines d’atenció ciutadana, que oferiran acompanyament per fer tràmits, i ja no caldrà portar-hi documents ja que tindran accés als diferents sistemes d’informació.
La transformació digital és un objectiu de llarg recorregut i impacte, en constant creixement, revisió i evolució, d’acord amb les possibilitats que s’obren quan es van integrant en la digitalització nous processos, i en les necessitats que es detecten. Formalment, es va iniciar el 2017, quan es van crear els sistemes d’informació tSocial (per fer tràmits) i dSocial (un únic repositori de dades mestres), i compta amb un nou impuls amb el Pla actual. La transformació afecta a tots els àmbits d’actuació del Departament: Prestacions, Autonomia Personal i Discapacitat, Provisió de Serveis, Serveis Socials, Infància i Adolescència, Joventut, Acció Cívica i Comunitària i altres àmbits d’estructura del departament.
La plataforma eSocial, nucli del pla
El director de serveis de Drets Socials, Carles Macian i Villanueva, ha explicat que la plataforma eSocial és el nucli del pla: agrupa un conjunt de 12 sistemes d’informació que transformaran de forma transversal tots els àmbits del departament i el connecten amb els diferents agents d’intervenció social, conjuntament amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI). “És un projecte que ja ha començat a donar fruits, automatitzant tràmits i reduint terminis, i implicarà revisar processos interns i el funcionament del Departament”, ha detallat Macian, que ha afegit que implica capacitar els i les treballadores.
L’eSocial es dissenya i construeix d’acord amb els principis d’accessibilitat, integració, automatització i visió 360º de la persona. Assumirà, progressivament, les funcionalitats de les aplicacions existents aportant homogeneïtat a les dades i els processos. S’hi integren en l’eSocial un total de 12 sistemes d’informació, dos dels quals ja estan creats (tSocial, pels tràmits, i dSocial, de dades), i actualment se’n desenvolupen cinc més, a més d’ampliar els anteriors i planificar-ne cinc de nous que s’impulsaran a partir de 2024 i fins al 2026.
La responsable del Centre de Competència de Secretaria General del CTTI, Montserrat Gil Esteban, ha detallat que “l’objectiu és integrar dins el sistema tot el que pugui ser automatizable. No és una entelèquia futurista, ja està passant”.
Exemples pràctics
1. Des d’aquesta setmana, el carnet de família nombrosa s’incorpora al moneder digital o wallet de la Generalitat ‘La meva cartera’. Això vol dir que les 147.849 famílies nombroses reconegudes a Catalunya poden descarregar aquest títol als seus dispositius mòbils. El carnet està disponible per ser utilitzat des del moment de la resolució, i no cal esperar a rebre’l per carta.
El títol de Família Nombrosa es va donar d’alta a ‘La meva cartera’ el 13 de març, i en les primeres 12 hores es van registrar 1.573 accessos a l’aplicació, 2.087 visualitzacions de targetes úniques (que inclouen les dels adults i dels menors), 700 arxius pdf generats i 745.446 targetes de família nombrosa descarregades a bases de dades.
2. El Departament està creant un Cercador de centres virtual, on la ciutadania podrà trobar informació dels diferents centres, i buscar-ne amb diferents criteris de cerca (localització, capacitat, serveis, instal·lacions, etc), i incorporarà fotografies. Fins i tot serà possible apuntar-se a les llistes d’espera. Estarà disponible aquest 2023 i facilitarà el procés a la ciutadania, que actualment compta amb una llista de centres on no apareix informació dels serveis dels quals disposen, i que no està vinculada al tràmit d’accedir a la llista.
3. El sistema wSocial serà un historial social per a les àrees bàsiques de serveis socials (ABSS). Actualment, les àrees bàsiques treballen amb sistemes d’informació molt heterogenis en tot el territoris, amb poca integració entre aquests i els sistemes del Departament de Drets Socials, fet que fa que sigui el ciutadà qui ha d’aportar la informació en molts casos. El wSocial serà un nou sistema que facilitarà la Intervenció Social amb una visió global. Incorpora:
- Un visor de dades del ciutadà (visió 360º del ciutadà)
- Eines per recollir el relat de l’entrevista en llenguatge natural
- Algoritmes per ajudar a identificar les necessitats del ciutadà i proposar actuacions
En el segon semestre de 2023, està previst iniciar un pilot del Sistema d’Intervenció Social wSocial amb algunes ABSS. Durant 2024 es portarà a terme el desplegament progressiu a tot el territori
4. El tSocial és un sistema de tramitació que aporta automatització i proactivitat als tràmits del Departament, millorant l’eficiència en la gestió. Introdueix processos automàtics (consulta i estudi d'expedients, generació de requeriments i resolucions) i nous canals de comunicació, a més d’integrar-se amb les eines de l'administració digital.
Actualment hi ha múltiples sistemes d’informació per la gestió de prestacions, que són obsolets, poc integrats i poc accessibles, i es basen en una gestió molt manual basada en documentació en paper. El tSocial aporta un únic sistema d’informació especialitzat en gestió de prestacions, que es basa en la incorporació d’informació mitjançant dades, i no documents. Està en marxa des de finals de 2019 i es preveu que fins al 2026 anirà incorporant prestacions i incrementant el ritme d’automatització. Actualment ja permet fer:
-Gestió automàtica de les prestacions reduint el termini de setmanes fins a pocs minuts
- Per la prestació de naixement, adopció, tutela i acolliment, l’automatització està entre el 35% i el 60%
- Per la pensió no contributiva de jubilació, l’automatització està entre el 5% i el 20%
-Accessible per la ciutadania que pot demanar la prestació des de casa seva
- Per la prestació de naixement, adopció, tutela i acolliment l’autoservei està entre el 40% i el 70%
- Per la pensió no contributiva de jubilació, l’autoservei està entre el 20% i el 50%
Finançament del pla
El desenvolupament de la plataforma eSocial s’està construint gràcies a diferents operacions de Finançament Europeu:
-Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER): 10,4 M€
-Next Generation:
- Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (REACT-EU): 11,3 M€
- Mecanismo de Recuperación y Resiliencia (MRR): 29,7 M€
- Subvencions per ens locals i entitats: 41,1 M€
1