- Els treballs compten amb un pressupost de 6,4 MEUR i tindran un termini d’execució d’11 mesos
- L’obra inclou la renovació del ferm, la millora d’encreuaments, la implantació d’un separador de fluxos, el condicionament de parades d’autobusos i mesures per evitar accidents amb animals
El Departament de Territori ha iniciat, amb les tasques prèvies de gestió de serveis afectats, les obres de millora de la C-59 entre Moià i Sant Feliu de Codines per afavorir-ne la seguretat. Així mateix, s’ha constituït la comissió de seguiment de l’obra formada pel Departament, Ajuntaments de l’àmbit on s’actua i representants veïnals. L’obra, que compta amb una inversió de 6,4 MEUR, consistirà principalment en el condicionament d’un tram de 16,5 quilòmetres per afavorir la comoditat i la seguretat en la conducció. Els treballs tenen un termini d’execució d’11 mesos.
Les obres que ara comencen abasten el tram de la C-59 entre la intersecció amb la carretera N-141c, a Moià, i la zona urbana de Sant Feliu de Codines i comprenen també els termes municipals de Castellterçol i Sant Quirze Safaja. Les principals actuacions que s’executaran són la renovació del ferm, la millora de la canalització del trànsit en encreuaments, la implantació d’un separador de fluxos per a reduir el risc de xocs frontals i l’aplicació de mesures per evitar accidents amb animals. En concret, l’obra inclou:
- Millora del ferm, amb un tractament previ en aquells punts on es detectin més desgast. En alguns trams i en la travessera de Castellterçol s’estendrà una capa de paviment fonoreductora, per a reduir el soroll del pas dels vehicles.
- Cunetes trepitjables, que permeten donar un sobreample a la carretera. En total, es formaran 6,6 quilòmetres de cunetes revestides de formigó.
- Adequació de la senyalització vertical, horitzontal i d’orientació; millora de les barreres de seguretat i de l’abalisament.
- S’afavoreix la canalització del trànsit en dues interseccions, als termes de Castellterçol i de Moià, que donen accés a zones industrials: A Castellterçol, al polígon el Vapor, es construirà una rotonda al tronc de la C-59, de 36 metres de diàmetre, s’adequaran dues parades de bus existents i es donarà continuïtat a les voreres del carrer de Moià. A Moià, al polígon el Prat, es formaran carrils centrals –que es pintaran de vermell– i carrils de canvi de velocitat en la intersecció existent. D’aquesta manera, s’evitarà que els vehicles pesants que es dirigeixin a Barcelona passin pel nucli urbà de Moià, ja que tindran una sortida més directa.
- Per a reforçar la separació de sentits, s’implantarà un separador de fluxos en un tram de 2,2 quilòmetres, al pas de la carretera pels termes de Sant Feliu de Codines i Sant Quirze Safaja. Així, es formarà una franja central vermella per a fer més visible la separació de sentits en la conducció i, d’aquesta manera, contribuir a reduir el risc de patir xocs frontals.
- Per evitar accidents amb animals, es condicionaran obres de drenatge com a passos de fauna; es col·locaran tanques cinegètiques als marges de la carretera i s’executaran passos canadencs –passos formats per barres metàl·liques als accessos per impedir el pas d’animals. A més, es construirà un nou pas de fauna al tram entre Castellterçol i Moià, que és el tram on es concentra més accidentalitat per atropellaments d’animals.
- Es construiran apartadors per a les parades autobusos, mitjançant una plataforma independent de la carretera, per afavorir la seguretat viària i la dels usuaris d’aquest mitjà de transport. Totes les parades comptaran amb il·luminació.
1