- L’objectiu és substituir l’actual sistema de concessions, que acaba el 2028
- El Departament durà a terme el disseny del nou mapa de serveis amb el consens i la participació d’usuaris, administracions locals i col·lectius implicats
- Els busos interurbans transporten 70,6 milions de passatgers anuals
El Departament de Territori dissenyarà un nou model de prestació del transport amb bus interurbà més eficient i sostenible, adaptat a les necessitats del conjunt del territori i amb una xarxa comunicada i coordinada amb el tren i amb els serveis a la demanda a les zones de baixa densitat de població.
L’objectiu és disposar d’un nou sistema per l’any 2028, que és quan acaben les concessions amb diverses empreses operadores prestadores dels serveis. L’estructura actual de concessions i serveis té l’origen entre els anys 1960 i 1980, de forma que cal una revisió del conjunt del sistema de transport públic interurbà per carretera per tal de dissenyar una nova xarxa de serveis que doni la millor atenció possible a les necessitats de mobilitat dels ciutadans.
Els autobusos interurbans són, en moltes zones, l’únic mitjà de transport disponible per a la ciutadania. És una xarxa imprescindible perquè tothom pugui arribar a la feina, als centres d’ensenyament o als serveis públics. És també un instrument cabdal per al reequilibri territorial i la igualtat d’oportunitats de totes les zones del territori, a més d’un element fonamental contra el despoblament de les zones rurals i la lluita contra el canvi climàtic.
Personal específic
El Govern ha aprovat la posada en marxa d’un programa per a disposar de personal tècnic que realitzi el conjunt de tasques per a la definició del nou model.
Aquest nou personal haurà de planificar, durant els pròxims tres anys, una nova xarxa i un nou model de gestió, a més de determinar les característiques dels vehicles dels serveis, el nou marc de relació amb les empreses operadores i els requisits de qualitat i de prestació de serveis a oferir als ciutadans.
També haurà de dur a terme el procés de participació i concertació amb el col·lectiu d’agents implicats en la mobilitat i el transport públic, tant amb les administracions locals com amb els usuaris i els agents socials i econòmics.
Més de 18.000 quilòmetres de xarxa
El transport públic interurbà per carretera transporta uns 70,6 milions de passatgers a l’any. La xarxa actual arriba pràcticament a totsels municipis de Catalunya. Disposa de 849 línies, 1.483 vehicles i una longitud de 18.152 quilòmetres.