- El Departament crea un grup de treball amb l’operadora per a definir els aspectes que possibilitaran l’augment de freqüències en la reunió de l’òrgan mixt entre la Generalitat i Renfe
- El Govern avança així la millora del servei ferroviari en les Rodalies Lleida
- El Departament reitera la reclamació a Renfe que recuperi el servei Avant entre Tortosa i Barcelona
El Departament de Territori ha aconseguit durant la reunió de l’òrgan mixt de coordinació entre la Generalitat i Renfe, aquesta tarda a la seu del Departament, que l’operadora incrementi els serveis en les Rodalies Lleida a partir del gener vinent. Aquestes millores es desenvoluparan en dues fases i permetran gairebé doblar les freqüències a l’actual R12 entre Lleida i Cervera i entre Cervera i Manresa.
En una primera fase, que s’implantarà a partir de l’1 de gener que ve, el serveis entre Lleida i Cervera s’incrementaran amb tres expedicions d’anada i quatre de tornada en dia laborable. Posteriorment, a mitjans del 2024, el servei entre Cervera i Manresa augmentarà amb dues expedicions més per sentit. D’aquesta manera, un cop implantades les millores, les freqüències entre Lleida i Cervera passaran de les 6 per sentit actuals a 11 d’anada i 12 de tornada i entre Cervera i Manresa passaran de les 3 actuals a les 5 per sentit previstes.
Durant la reunió, s’ha acordat crear un grup de treball que definirà les característiques operatives del servei, la formalització d’un contracte específic per a les Rodalies Lleida i el seu finançament. En aquest sentit, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla, ha defensat que “aquest és un servei bàsic i, per tant, ha de ser assumit pel Ministeri de Transports, Habitatge i Agenda Urbana, com la resta dels serveis de Rodalies Catalunya”.
A més, el director de Transports i Mobilitat, Oriol Martori i Gallissà, ha detallat que “aquest contracte específic permetrà definir unes condicions de servei i això és molt important per poder controlar unes condicions de qualitat de servei”.
D’aquesta manera, la Generalitat i Renfe han concretat avui un dels acords a què van arribar el 13 de setembre passat la consellera de Territori, Ester Capella i Farré, i la ministra Raquel Sánchez Jiménez. Les Rodalies Lleida representen una actuació prioritària per al Departament, reclamada a l’Estat reiteradament des de fa prop de dos anys, atès que el corredor Lleida-Cervera-Manresa és el que concentra més població i creixements a l’àmbit de Lleida.
En aquest àmbit, el Govern ja té previst aplicar aquestes millores amb l’operació d’aquest tram per part de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a partir del 2025, amb trens nous. Així, amb la mesura que s’ha concretat avui, el Govern català avança en la millora del servei.
El servei ferroviari a les Terres de l’Ebre
En la reunió d’avui també s’ha analitzat el servei ferroviari a les Terres de l’Ebre. En aquest sentit, el secretari Sanglas ha explicat que l’operador “només s’ha compromès a estudiar” la recuperació del servei Avant entre Tortosa i Barcelona, interromput des de la pandèmia de la Covid-19.
Seguiment de les obres a l’àrea de Barcelona
El secretari de Mobilitat i Infraestructures també ha remarcat que s’ha acordat la creació d’un grup de treball específic per a fer seguiment de les obres de millora a la xarxa de Rodalies a l’àrea de Barcelona i dels plans alternatius de transport. Aquesta comissió, de la qual formaran part, a més de la Generalitat i Renfe, Adif i l’Ajuntament de Barcelona, neix després del poc marge de temps amb què Adif va informar sobre les afectacions per les obres a l’R3, ha explicat Sanglas.
En darrer terme, de la reunió d’avui també ha resultat un tercer grup de treball que analitzarà les possibles millores en la comunicació a les persones usuàries de les incidències a la xarxa de Rodalies.
1