A través de la cabina de ràdio, instal·lada a l’avinguda Francesc Macià, al costat de la plaça de la Pau, la ciutadania podrà participar en el pòdcast en català més gran que s’ha fet mai per motivar tothom a activar la llengua
A partir d’aquest dissabte, 28 d’octubre, i fins el proper dilluns, dia 30, i en el marc de la campanya de sensibilització per la llengua Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure!, Lleida acull la cabina de ràdio de la Queta que el Govern està fent voltar per tot el país amb l’objectiu de recollir el màxim nombre de veus i de testimonis sobre la llengua i crear el pòdcast més gran que s’hagi enregistrat mai en la nostra llengua.
L’arribada de la cabina de ràdio de la Queta a la ciutat de Lleida, que estarà ubicada l’avinguda Francesc Macià, al costat de la plaça de la Pau, ha estat presidida per la delegada del Govern a Lleida, Montse Bergés, i la regidora de Cultura i Promoció de la Ciutat, Pilar Bosch, acompanyats pel director dels Serveis territorials de Cultura, Albert Turull.
Bergés ha afirmat que, amb aquesta campanya, “el Govern s’implica en la tasca de conscienciació ciutadana al voltant de la importància de l’ús del català i de la seva activació”. Amb l’acció itinerant de la cabina de la ràdio de la Queta i la creació del pòdcast més gran de la història en llengua catalana, ha afegit, “es vol contribuir a que els ciutadans i ciutadanes d’aquest país demostrin que el català és una llengua diversa, amb molts accents i útil per a tothom”. “I en aquesta mostra de diversitat els i les ciutadanes que parlem el català nord-occidentalhi hem de deixar la nostra bona petjada”. L’objectiu del pòdcast és fomentar que tothom faci servir el català independentment del seu nivell i de quina sigui la llengua d’origen de la gent. Per facilitar-ho, el lema de la campanya, Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure!, s’hi troba traduït a 15 llengües molt parlades a Catalunya. Són l’àrab, búlgar, alemany, anglès, francès, indi, italià, polonès, portuguès, romanès, rus, ucraïnès, wòlof, amazic, xinès, castellà i català.
Per la seva banda, Pilar Bosch ha animat la ciutadania de Lleida a participar en els enregistraments i ha afirmat que “aquesta iniciativa que també arriba a Lleida és fonamental en la defensa de la llengua i per estimular les lleidatanes i els lleidatans, sigui quin sigui el seu origen, a participar en aquesta mena de rècord Guinness pel català i a motivar-se per parlar-lo”.
Quatre opcions segons el nivell de català i les preferències dels participants
Un cop dins de la cabina, la persona participant pot escollir 4 opcions segons el seu nivell de català i les seves preferències: participar en una entrevista radiofònica, on la Queta fa preguntes relacionades amb la relació d’aquella persona amb el català; practicar la llengua en una conversa on la Queta ha d’anar a comprar ingredients per fer una paella; fer un karaoke amb la cançó Començar, que els Tyets, les Marala i el Kelly Isaiah han interpretat per a la campanya; o bé donar una mostra de veu per al projecte AINA, per tal de normalitzar el català en les tecnologies digitals. Al llarg de tot l’itinerari, els centres del Consorci per la Normalització Lingüística aprofitaran l’oportunitat per permetre que els seus aprenents practiquin la llengua en un entorn lúdic i desenfadat.
El pòdcast més gran que s’ha fet mai en llengua catalana
Després de l’enregistrament, cada participant rebrà la seva pròpia gravació al mòbil i podrà compartir-la amb les seves amistats i a les xarxes socials. Un cop la cabina hagi acabat el seu recorregut a través de 16 ciutats catalanes, es crearà un pòdcast amb una selecció de totes les veus participants, que es pretén que sigui el més gran que s’ha fet mai en llengua catalana.
La primera cabina de pòdcasts es va estrenar el 23 de setembre a Barcelona, en el marc de les festes de la Mercè, i ara es troba rodant pels municipis principals de totes les vegueries de Catalunya, fins al novembre. Quan la cabina acabi el seu recorregut pel país, haurà visitat, per aquest ordre, Barcelona, Sabadell, Terrassa, Manresa, Igualada, Tàrrega, Reus, Tarragona, Tortosa, Lleida, Tremp, Girona, Figueres, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. Tots aquests municipis compten també amb un centre del Consorci per la Normalització Lingüística.
El català, una prioritat pel Govern
El Govern pren la llengua catalana com una prioritat absoluta. Des de l’inici de la legislatura, l’Executiu es va posar a treballar per entrar en una nova etapa de la política lingüística del país, que assegurés el present i el futur del català, l’aranès i la llengua de signes catalana. En aquest sentit, el Govern va presentar un paquet de 100 mesures per la llengua que estan desenvolupant transversalment tots els Departaments, per tal de millorar l’ús del català en tots els àmbits.
El pòdcast de la Queta també és un espai que permet a tota la ciutadania donar la seva veu per al projecte AINA. Impulsat pel Govern en col·laboració amb el Barcelona Supercomputing Center (BSC), AINA és un projecte basat en tecnologies de dades i intel·ligència artificial (IA) que té com a objectiu generar els corpus i els models informàtics de la llengua catalana perquè les empreses que creen solucions basades en IA, com ara assistents de veu, cercadors d’Internet, traductors i correctors automàtics, agents conversacionals, etc. puguin fer-ho en català. Per aconseguir aquest objectiu, ésimprescindible tenir un gran volum de veus enregistrades i el més variades possible en català, motiu pel qual el Govern va engegar una campanya de captació de veus en el marc del projecte AINA a través de la plataforma Common Voice, on ja s’han enregistrat 3.475 hores de veu en català gràcies a la col·laboració de la ciutadania, essent la nostra llengua la que acumula més hores enregistrades en aquesta iniciativa que aplega llengües d’arreu del món. Tot i això, calen encara més veus, sobretot d’infants i menors de 25 anys, de noies i dones, i de parlants dels dialectes balears, septentrionals, occidentals, valencians i algueresos. El pòdcast itinerant permetrà incrementar aquestes veus enregistrades i posar el català al nivell que li correspon per assegurar que les solucions d’intel·ligència artificial ens entenen i ens responen correctament en català.
El coneixement i l’ús del català
Les darreres dades disponibles sobre coneixement i ús del català confirmen el diagnòstic que la llengua pròpia de Catalunya es troba en una situació complexa i delicada, tal com va assenyalar l’anàlisi prèvia al procés participatiu que ha de conduir al Pacte Nacional per la Llengua que es negocia en aquests moments. A grans trets, es detecta que augmenta el nombre de persones que saben la llengua i, per tant, la possibilitat d’usar-la, però que la intensitat d’ús del català baixa en força àmbits i continuen havent-hi sectors significatius que mai no el parlen.
Quant als coneixements, el 95,9% de la població de Catalunya de 2 anys o més entén el català, més concretament el 86,8% de la població l’entén bé i el 9,2% amb dificultat. Pel que fa a la resta de competències, el 89,6% el sap parlar (el 75% el sap parlar bé i el 14,5% amb dificultat); el 90,6% el sap llegir (el 78,4% bé i amb dificultat el 12,2%), i el 82,2% el sap escriure (64,5% el sap escriure bé i un 17,7% amb dificultat).
Pel que fa a l’ús, és més intens dins de les llars que no pas fora, però en canvi, fora de la llar hi ha més gent que el fa servir, encara que sigui amb menys intensitat. Així, segons dades de l'Estadística de característiques essencials de la població i els habitatges (CEPH) de 2021, un 67,7% de la població declara que utilitza el català amb la família: el 33,9% l’utilitza sempre, el 15,6% freqüentment i el 18,2% alguna vegada. En canvi, a la feina i l’escola hi ha més gent que parla el català com a mínim a vegades, concretament el 79% de la població, però ho fa amb menys intensitat: el 27,9% l’utilitza sempre, el 32,6% freqüentment i el 18,6% alguna vegada. Amb els amics, un 77,6% de la població declara que parla en català almenys de tant en tant: el 26,2% l’utilitza sempre, el 28,2% freqüentment i un 23,3% a vegades.
El principal factor que explica l’ús del català és el lloc de naixement. Una majoria de les persones nascudes a Catalunya parla el català sovint o sempre tant a la llar (65,7%) com amb les amistats (70,2%) i a la feina o els estudis (76,5%). En canvi, les persones nascudes a la resta de l’Estat el parlen força menys: un 20,7% el parlen sovint o sempre en família, un 24,2% amb les amistats i un 26,7% a la feina o el centre educatiu. Les xifres són una mica més baixes encara entre la població nascuda fora de l’Estat: 11,7% el parlen sovint o sempre a la llar, un 18,3% amb les amistats i un 26,6% a la feina o el centre d’estudi. La distribució de la població nascuda fora de Catalunya explica bona part de les oscil·lacions en l’ús del català, ja sigui per localitats o fins i tot per edats, perquè les generacions intermèdies, que és on es concentren els nouvinguts, són les que mostren menys coneixement i menys ús del català. En aquest sentit, la integració lingüística de les persones nascudes fora és un des principals reptes per a la llengua.
Una acció més dins de la campanya de la Queta
Des del seu llançament, la campanya de comunicació de la Queta ha difós la importància de “provar-ho en català” a través dels mitjans de comunicació digitals i impresos, sales de cinema i un gran desplegament de cartells a la xarxa de transports i serveis públics de tot Catalunya.
Alhora, ha activat el web de campanya https://moltperparlar.cat/, amb un argumentari complet per aprendre català i per fer-lo servir, i un recull exhaustiu de recursos d’aprenentatge. Des de la seva posada en funcionament, el mes de març, el web compta amb més de 82.000 visualitzacions i prop de 73.000 usuaris. S’hi poden descarregar tota mena de materials de campanya i hi ha l’accés a propostes dinàmiques i entretingudes, com un karaoke o una coreografia de la cançó.
Una de les peces de difusió centrals de la campanya és la cançó ‘Començar’, interpretada per The Tyets, Marala i Kelly Isaiah. El videoclip publicat del com-s’ha-fet compta amb més de 110 mil visualitzacions a YouTube.
Enllaç: https://youtu.be/G_WneihyLZ8
Amb la finalitat d’arribar a diferents sectors de la població nouvinguda, els continguts de la campanya es difonen en sis idiomes: a banda del català, se’n fa difusió en castellà, àrab, amazic, romanès, xinès mandarí i urdú. I també amb la voluntat d’introduir la llengua en nous col·lectius, sobretot per fomentar el català entre influenciadores especialitzades en famílies, entre altres propostes, s’ha dut a terme l’acció “Mammaproof ho prova”, amb vídeos de mares d’orígens diversos que viuen a Catalunya i que recomanen plans en català per fer en família.
Enllaç: https://www.mammaproof.org/barcelona/mammaproof-ho-prova-catala/
A més, la campanya coordina i organitza altres activitats de foment de l’ús del català en sectors específics de la societat, com l’àmbit de la salut, l’empresarial o l’educatiu, amb una agenda pública d’activitats pel territori, que es pot consultar al web.