Territori

C-12 Ebre

Territori ha impulsat tots els projectes per a transformar la C-12 en una via 2+1 a les Terres de l'Ebre

query_builder   15 desembre 2023 13:53

event_note Nota de premsa

Territori ha impulsat tots els projectes per a transformar la C-12 en una via 2+1 a les Terres de l'Ebre

C-12 Ebre{"name":"2023/12/15/13/52/d1c57f4e-5b2e-4559-a769-ba09fb31f89d.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":1238892}


  1. Amb un inversió de 128 MEUR a l’Eix fins al 2030, les actuacions formen part del Pla 2+1 del Govern per a reduir els accidents frontals a la xarxa viària


  1. A principis d’any, se sotmetran a audiència pública els projectes dels trams Amposta – Vinallop (Tortosa) i Tivissa – Móra la Nova

El Govern ja ha impulsat tots els projectes per a transformar la C-12 en un eix 2+1 a les Terres de l’Ebre en el marc del programa del Govern per a reduir els accidents frontals a la xarxa viària de la Generalitat. La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha donat compte avui a Amposta de l’avanç en la tramitació d’uns projectes que permetran millorar la funcionalitat i la seguretat de l’Eix de l’Ebre entre Amposta i Lleida i suposaran una inversió de prop de 128 MEUR fins al 2030 –100 MEUR dels quals, al seu pas per les Terres de l’Ebre.

La consellera de Territori ha emmarcat aquesta actuació en la tasca del Departament “per aconseguir una xarxa viària més segura, més polivalent i sostenible”, alhora que “garantir el dret a la mobilitat dels ciutadans i ciutadanes”, amb actuacions que tenen “una mirada cada cop més integral, que incorpori vehicles, transport públic, vianants i bicicletes”. Capella ha posat en valor el programa 2+1, “de profunda transformació de la xarxa viària” del país, amb l’objectiu, “que també la Unió Europea demanda” de reduir l’accidentalitat mortal i greu.


La C-12, “eix estructurant del territori català”, ha posat de relleu la consellera Capella, connecta les Terres de l’Ebre amb les comarques de Ponent i el Pirineu, i a les Terres de l’Ebre és “cabdal per a l’accessibilitat, per a l’equitat territorial i molt important per a la ciutadania i l’activitat econòmica”. Amb aquesta actuació, ha assenyalat Capella, “preveiem reduir el 64% dels accidents mortals i greus”.


L’Eix de l’Ebre té més de 130 quilòmetres de longitud i és una carretera convencional amb un carril per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitud. Presenta característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans, i registra una intensitat de trànsit entre els 5.000 i els 10.000 vehicles diaris entre Lleida i Amposta, amb pics de més de 13.000 a l’entorn de Tortosa.


Els àmbits de la C-12 on s’actuarà en el marc del programa 2+1 del Govern (2023-2030) sumen 86,2 quilòmetres, 64,3 dels quals transcorren a les Terres de l’Ebre.

A les Terres de l’Ebre:

  1. Amposta – Jesús: Aquest àmbit abasta 19 km de longitud i les obres comportaran una inversió estimada en 28 MEUR.
  2. Jesús – Benifallet: S’actuarà en 21 km, amb una inversió prevista de 25 MEUR.
  3. Tivissa – Flix: Les actuacions en aquest àmbit abasten26 km i sumen un pressupost de 47 MEUR.

A les comarques de Ponent:

  1. La Granadella-Albatàrrec: Aquest àmbit abasta 19,8 km i les obres previstes suposen una inversió de 28 MEUR.

Cadascun d’aquests àmbits es divideix en diversos projectes; pel que fa a les Terres de l’Ebre, tots estan impulsats. Dos ja estan redactats: Amposta – Vinallop (Tortosa) i Tivissa – Móra la Nova i se sotmetran a audiència pública a principis de 2024. Es preveu que les primeres obres per implantar el 2+1 a l’Eix de l’Ebre es licitin durant el 2024 i comencin a finals de l’any.


El model 2+1

El sistema 2+1 consisteix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, s’implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó o d’altre tipus, senyalització horitzontal o elements d’abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s’opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s’implanta el reforç dels sentits de la carretera.

Així, aquest model incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.


El programa 2023-2030 del Govern té com objectiu estendre el model 2+1 a 400 quilòmetres de carreteres convencionals de la xarxa de la Generalitat per evitar accidents frontals, amb actuacions valorades en més de 660 MEUR fins al 2030. Incidint en el risc d’aquest tipus d’accidents, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària de la Generalitat, es podria reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.

Plaques fotovoltaiques a Benifallet

Durant la visita a la C-12, la consellera també ha posat de relleu que el Departament ha iniciat al túnel d’aquesta carretera al seu pas per Benifallet la instal·lació de 16 plaques fotovoltaiques per autoconsum, en el marc de les actuacions del Govern per “encarar el repte de l’emergència climàtica, la sostenibilitat, i la sobirania energètica, i abaratir els costos del manteniment de la xarxa viària”.

5  

Imatges

Fotografia

Fotografia 9838154

Fotografia

Fotografia 5849337

Fotografia

Fotografia 8648961

Fotografia

Fotografia 13281730

Mapa trams

Mapa trams 109996

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 540845

Mobilitat
Seguretat
Infraestructures
Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia