- La instal·lació es construirà al costat de l’estació de ferrocarril per a potenciar la intermodalitat amb el tren i altres modes de transport
- Arquitectònicament, l’obra permetrà recuperar i donar un ús ciutadà a l’edifici dels Docs i donarà resposta a una demanda que actualment ja se situa en els 1,4 milions de viatges anuals
- Ocuparà una superfície de 12.500 m2 i disposarà de 28 andanes
El Departament de Territori ha adjudicat les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida per un import de 38,1 MEUR. La nova instal·lació s’ubicarà a l’entorn de l’antiga farinera de la Meta i els Docs, al costat de l’estació de ferrocarril de Lleida, per a potenciar la intermodalitat del transport públic. Les obres, que compten amb finançament del Fons Next Generation, començaran un cop l’Ajuntament de Lleida posi a disposició de la Generalitat els terrenys necessaris i tindran un termini d’execució de 22 mesos.Lleida registra anualment 1,4 milions de viatgers de més de 120 línies d’autobús, entre trajectes interurbans arreu de Catalunya, estatals i internacionals.
Aquesta estació, que ocuparà una superfície de prop de 12.500 m2, donarà resposta a la demanda de mobilitat actual i futura de la ciutat. La instal·lació substituirà l’actual estació del carrer Saracíbar, que data dels anys 70, i es construirà al costat de l’estació del tren de la ciutat. Així, la nova estació facilitarà els intercanvis amb aquest mode de transport, potenciarà la mobilitat col·lectiva i proporcionarà uns serveis més moderns i de més qualitat a les persones usuàries.
L’accés principal a la instal·lació se situarà a la plaça Berenguer IV, on es formarà un nucli d’intercanvi de diversos modes de transport: autobusos interurbans i urbans, tren d’alta velocitat i convencional, taxi, mobilitat a peu i també vehicle particular. Com a tret arquitectònic, cal remarcar que el projecte incorpora la nau dels Docs, exemple d’arquitectura industrial i bé cultural d’interès local, com a part de la nova estació d’autobusos, recuperant el seu valor, donant-li un ús ciutadà i minimitzant les intervencions a dur a terme. Així mateix, la construcció de la nova estació contribuirà a millorar urbanísticament aquest àmbit de la capital del Segrià.
El nou edifici per a l’estació d’autobusos s’implantarà a la plaça tot establint una relació amb el de la terminal de trens. Es planteja l’accés a l’estació a través d’un volum singular de vidre que s’eleva per sobre de l’alçada de la coberta dels Docs i que permeti la visió de la façana rehabilitada dels Docs també des de l’exterior. En aquest espai, s’ubicaran els mostradors d’informació i des d’aquí s’accedirà, al vestíbul de taquilles i a l’espai d’andanes També s’ha previst un espai mirador a la part superior del vestíbul de l’estació que, en un futur, es preveu destinar a usos culturals i socials.
La zona d’andanes de l’estació ocuparà una àrea de prop de 9.300 m2; una part estarà integrada per l’edifici dels Docs i la resta es completa amb una zona de nova construcció a la parcel·la sense edificar adjacent al carrer Comtes d’Urgell. En total, aquest espai disposarà de 28 andanes.
A més de l’accés principal, l’estació comptarà amb un segon accés per a vianants a l’altre extrem de l’edifici, al carrer Comtes d’Urgell, facilitarà l’accés a l’estació de la població resident als barris de Balàfia i Pardinyes. En estar a una cota elevada respecte del carrer Príncep de Viana, aquest accés comptarà amb escales fixes i un ascensor. D’altra banda, la instal·lació comptarà amb un accés, cobert, exclusiu per autobusos, al carrer Príncep de Viana.
1