- El Departament de Territori destina 5,5 milions d'euros a la construcció de nous trams de carril – bus per a fer-lo més competitiu i atractiu davant del vehicle privat
- L’actuació, que entrarà en servei el segon semestre de l’any vinent, s’emmarca en la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid (BRCat) que està desplegant el Govern
- L’obra permetrà incrementar l’oferta de transport públic en un 40%, amb un bus cada 3,5 minuts, i ampliar-ne la cobertura
- Es crearà un nou carril bici al llarg de tot l’eix i s’aplicaran millores per a facilitar la mobilitat activa
El Departament de Territori iniciarà aquesta primavera les obres del corredor de bus ràpid (BRCat), entre Girona i Salt, amb una inversió prevista de 5,5 milions d'euros. La consellera, Ester Capella i Farré, ha presentat avui en roda de premsa aquesta actuació, que suposa “una millora integral de l’eix metropolità Salt – Girona que potenciarà la mobilitat sostenible, en autobús, i també en bicicleta i a peu”.
Capella ha posat de manifest que “el transport públic és una de les eines que tenim per a lluitar contra el canvi climàtic; aconseguim millorar la qualitat de l’aire i garantim el dret a la mobilitat i a l’accessibilitat”, de manera que promou “la igualtat d’oportunitats i el reequilibri territorial”. Així, el transport públic “és una de les prioritats més importants del Departament”, que es materialitza en el fet que en el pressupost “2 de cada 3 euros de despesa pròpia estan destinats al transport públic”.
Amb les obres que es duran a terme “aconseguim més fiabilitat, un transport més eficient, de més qualitat i, alhora, aprofitant aquest disseny del BRCat, intervenim en l’entorn urbà”. Aquesta intervenció urbanística representa “un valor afegit” que, a més, “incorpora la mobilitat a peu o en bicicleta”, ha assenyalat la consellera de Territori.
Corredor amb una demanda creixent
Els serveis d’autobús entre Salt i Girona ja transporten uns 2,6 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L1, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys; només entre 2022 i el 2023, han estat de l’ordre del 30% a les línies urbanes esmentades i han superat en més d'un 25% respecte de la demanda prepandèmia. En concret, per l’eix central d’aquest corredor –format per l’avinguda dels Països Catalans i el passeig d’Olot– circulen 13 expedicions cada hora. El sistema urbà que conformen Salt i Girona suma 130.000 habitants.
Tenint en compte aquestes xifres, el Girona-Salt és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Departament està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l’ús de l’autobús. És el segon dels corredors del qual impulsa les obres, després del Castelldefels-Cornellà, en servei des de l’any passat.
Aquesta primera fase suposa una inversió de més de 78 milions d'euros i a la demarcació de Girona inclou un altre corredor: el Blanes – Lloret. En aquest sentit, la consellera ha remarcat que de les actuacions en aquests 6 corredors “se’n beneficiaran 12 milions d’usuaris i suposarà la reducció d’emissions de 3.000 tones de CO₂ anuals i un milió de vehicles privats menys a les carreteres catalanes”. En una segona fase, el Govern preveu actuar en 7 corredors més.
Fer més atractiu i fiable l’autobús
Millorar les prestacions dels serveis de transport públic per carretera i, especialment, potenciar-ne la velocitat comercial i fer-lo més competitiu enfront del vehicle privat, són els principals objectius de les actuacions als corredors de bus ràpid. Per assolir-los, es plantegen millores tant en la infraestructura com en els serveis, alhora que es potencia la mobilitat a peu i en bicicleta.
En el cas del corredor Girona-Salt, les obres, que es preveu que finalitzin el segon semestre de 2025, es focalitzaran en tres àmbits situats al llarg de 3,5 quilòmetres i consistiran principalment en:
- Construcció d'un carril bus per sentit en el corredor format pel passeig dels Països Catalans i el passeig d’Olot, entre la plaça Mercè Rodoreda de Salt i la rotonda del Pont del Dimoni de Girona.
- Altres millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit: es construiran dues rotondes semaforitzades a les confluències del passeig dels Països Catalans amb el passeig Marquès de Camps i amb el carrer de Josep Irla, a Salt; s’eliminen girs a l’esquerra i se simplifiquen les fases semafòriques.
- Millores a l’avinguda de Sant Narcís de Girona per a fer més fàcil i eficient el pas dels autobusos en un tram en corba.
- Remodelació de la plaça Joan Brossa com a terminal de les línies L3 i L4, per optimitzar-ne el recorregut. A més, la nova plaça facilitarà l’accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap al centre de Girona i l’àmbit de les estacions del tren i d’autobusos.
- Configuració d’un carril bici bidireccional en el corredor principal. Afavorirà la mobilitat quotidiana entre els dos municipis i també significarà una connexió més directa amb la via ciclista del carrilet (Bescanó-Girona).
- Millores en la mobilitat a peu, com l’ampliació de voreres; la creació de nous passos de vianants per afavorir travessar d’un costat a l’altre de la via; i l’augment d’espais per als vianants (per exemple, a la plaça Joan Brossa).
D’aquesta manera, les obres que es duran a terme i l’aplicació d’altres mesures permetran transformar la prestació i l’oferta de serveis de transport públic en aquest àmbit. Així, es preveu:
- Increment de l’oferta al corredor en un 40%, amb la potenciació de l’L9 com a línia troncal i l’optimització dels serveis i recorreguts de les línies L3 i L4.
- Augment de la demanda: Es preveu que la millora dels serveis captarà entre 200.000 i 400.000 noves persones usuàries.
- Ampliació i millora de la cobertura en transport públic: Es dona servei, mitjançant l’L4, al polígon industrial de Torre-Mirona, que no en tenia, i es milloren les connexions Salt-Eixample Girona-Universitat i Girona-Hospital de Santa Caterina.
- Augment de les freqüències de pas: L’L9 passarà a oferir freqüències de 15 minuts –enfront dels 60 actuals; l’L3 als 9 minuts (10 actualment) i l’L4 als 12 minuts (15 actuals). Tenint en compte aquestes expedicions i les interurbanes, per aquest corredor hi circularà un bus cada 3,5 minuts.
- Reducció dels temps de viatge: les persones usuàries s’estalviaran de mitjana 6 minuts.
- Millora de punts de parada i marquesines.
1