query_builder 19 gener 2024 12:44
event_note Nota de premsa
El Departament de Territori iniciarà aquesta primavera les obres del corredor de bus ràpid (BRCat), entre Girona i Salt, amb una inversió prevista de 5,5 milions d'euros. La consellera, Ester Capella i Farré, ha presentat avui en roda de premsa aquesta actuació, que suposa “una millora integral de l’eix metropolità Salt – Girona que potenciarà la mobilitat sostenible, en autobús, i també en bicicleta i a peu”.
Capella ha posat de manifest que “el transport públic és una de les eines que tenim per a lluitar contra el canvi climàtic; aconseguim millorar la qualitat de l’aire i garantim el dret a la mobilitat i a l’accessibilitat”, de manera que promou “la igualtat d’oportunitats i el reequilibri territorial”. Així, el transport públic “és una de les prioritats més importants del Departament”, que es materialitza en el fet que en el pressupost “2 de cada 3 euros de despesa pròpia estan destinats al transport públic”.
Amb les obres que es duran a terme “aconseguim més fiabilitat, un transport més eficient, de més qualitat i, alhora, aprofitant aquest disseny del BRCat, intervenim en l’entorn urbà”. Aquesta intervenció urbanística representa “un valor afegit” que, a més, “incorpora la mobilitat a peu o en bicicleta”, ha assenyalat la consellera de Territori.
Corredor amb una demanda creixent
Els serveis d’autobús entre Salt i Girona ja transporten uns 2,6 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L1, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys; només entre 2022 i el 2023, han estat de l’ordre del 30% a les línies urbanes esmentades i han superat en més d'un 25% respecte de la demanda prepandèmia. En concret, per l’eix central d’aquest corredor –format per l’avinguda dels Països Catalans i el passeig d’Olot– circulen 13 expedicions cada hora. El sistema urbà que conformen Salt i Girona suma 130.000 habitants.
Tenint en compte aquestes xifres, el Girona-Salt és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Departament està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l’ús de l’autobús. És el segon dels corredors del qual impulsa les obres, després del Castelldefels-Cornellà, en servei des de l’any passat.
Aquesta primera fase suposa una inversió de més de 78 milions d'euros i a la demarcació de Girona inclou un altre corredor: el Blanes – Lloret. En aquest sentit, la consellera ha remarcat que de les actuacions en aquests 6 corredors “se’n beneficiaran 12 milions d’usuaris i suposarà la reducció d’emissions de 3.000 tones de CO₂ anuals i un milió de vehicles privats menys a les carreteres catalanes”. En una segona fase, el Govern preveu actuar en 7 corredors més.
Fer més atractiu i fiable l’autobús
Millorar les prestacions dels serveis de transport públic per carretera i, especialment, potenciar-ne la velocitat comercial i fer-lo més competitiu enfront del vehicle privat, són els principals objectius de les actuacions als corredors de bus ràpid. Per assolir-los, es plantegen millores tant en la infraestructura com en els serveis, alhora que es potencia la mobilitat a peu i en bicicleta.
En el cas del corredor Girona-Salt, les obres, que es preveu que finalitzin el segon semestre de 2025, es focalitzaran en tres àmbits situats al llarg de 3,5 quilòmetres i consistiran principalment en:
D’aquesta manera, les obres que es duran a terme i l’aplicació d’altres mesures permetran transformar la prestació i l’oferta de serveis de transport públic en aquest àmbit. Així, es preveu:
1