Territori

autobús Capella Girona Salt

Les obres de l'eix que potenciarà l'autobús i la mobilitat a peu i en bici entre Girona i Salt començaran aquesta primavera

query_builder   19 gener 2024 12:44

event_note Nota de premsa

Les obres de l'eix que potenciarà l'autobús i la mobilitat a peu i en bici entre Girona i Salt començaran aquesta primavera

Salt Girona autobús{"name":"2024/01/19/12/32/6208b3ee-f0cf-4008-be02-f81d813a3355.jpeg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":74260}


  1. El Departament de Territori destina 5,5 milions d'euros a la construcció de nous trams de carril – bus per a fer-lo més competitiu i atractiu davant del vehicle privat
  2. L’actuació, que entrarà en servei el segon semestre de l’any vinent, s’emmarca en la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid (BRCat) que està desplegant el Govern
  3. L’obra permetrà incrementar l’oferta de transport públic en un 40%, amb un bus cada 3,5 minuts, i ampliar-ne la cobertura
  4. Es crearà un nou carril bici al llarg de tot l’eix i s’aplicaran millores per a facilitar la mobilitat activa

El Departament de Territori iniciarà aquesta primavera les obres del corredor de bus ràpid (BRCat), entre Girona i Salt, amb una inversió prevista de 5,5 milions d'euros. La consellera, Ester Capella i Farré, ha presentat avui en roda de premsa aquesta actuació, que suposa “una millora integral de l’eix metropolità Salt – Girona que potenciarà la mobilitat sostenible, en autobús, i també en bicicleta i a peu”.

Capella ha posat de manifest que “el transport públic és una de les eines que tenim per a lluitar contra el canvi climàtic; aconseguim millorar la qualitat de l’aire i garantim el dret a la mobilitat i a l’accessibilitat”, de manera que promou “la igualtat d’oportunitats i el reequilibri territorial”. Així, el transport públic “és una de les prioritats més importants del Departament”, que es materialitza en el fet que en el pressupost “2 de cada 3 euros de despesa pròpia estan destinats al transport públic”.

Amb les obres que es duran a terme “aconseguim més fiabilitat, un transport més eficient, de més qualitat i, alhora, aprofitant aquest disseny del BRCat, intervenim en l’entorn urbà”. Aquesta intervenció urbanística representa “un valor afegit” que, a més, “incorpora la mobilitat a peu o en bicicleta”, ha assenyalat la consellera de Territori.


Corredor amb una demanda creixent

Els serveis d’autobús entre Salt i Girona ja transporten uns 2,6 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L1, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys; només entre 2022 i el 2023, han estat de l’ordre del 30% a les línies urbanes esmentades i han superat en més d'un 25% respecte de la demanda prepandèmia. En concret, per l’eix central d’aquest corredor –format per l’avinguda dels Països Catalans i el passeig d’Olot– circulen 13 expedicions cada hora. El sistema urbà que conformen Salt i Girona suma 130.000 habitants.

Tenint en compte aquestes xifres, el Girona-Salt és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Departament està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l’ús de l’autobús. És el segon dels corredors del qual impulsa les obres, després del Castelldefels-Cornellà, en servei des de l’any passat.

Aquesta primera fase suposa una inversió de més de 78 milions d'euros i a la demarcació de Girona inclou un altre corredor: el Blanes – Lloret. En aquest sentit, la consellera ha remarcat que de les actuacions en aquests 6 corredors se’n beneficiaran 12 milions d’usuaris i suposarà la reducció d’emissions de 3.000 tones de CO₂ anuals i un milió de vehicles privats menys a les carreteres catalanes”. En una segona fase, el Govern preveu actuar en 7 corredors més.


Fer més atractiu i fiable l’autobús

Millorar les prestacions dels serveis de transport públic per carretera i, especialment, potenciar-ne la velocitat comercial i fer-lo més competitiu enfront del vehicle privat, són els principals objectius de les actuacions als corredors de bus ràpid. Per assolir-los, es plantegen millores tant en la infraestructura com en els serveis, alhora que es potencia la mobilitat a peu i en bicicleta.

autobús Salt Girona{"name":"2024/01/19/12/34/492ede45-1248-4843-8aba-4bf0a5fc8f4a.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":284632}


En el cas del corredor Girona-Salt, les obres, que es preveu que finalitzin el segon semestre de 2025, es focalitzaran en tres àmbits situats al llarg de 3,5 quilòmetres i consistiran principalment en:

  1. Construcció d'un carril bus per sentit en el corredor format pel passeig dels Països Catalans i el passeig d’Olot, entre la plaça Mercè Rodoreda de Salt i la rotonda del Pont del Dimoni de Girona.
  2. Altres millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit: es construiran dues rotondes semaforitzades a les confluències del passeig dels Països Catalans amb el passeig Marquès de Camps i amb el carrer de Josep Irla, a Salt; s’eliminen girs a l’esquerra i se simplifiquen les fases semafòriques.
  3. Millores a l’avinguda de Sant Narcís de Girona per a fer més fàcil i eficient el pas dels autobusos en un tram en corba.
  4. Remodelació de la plaça Joan Brossa com a terminal de les línies L3 i L4, per optimitzar-ne el recorregut. A més, la nova plaça facilitarà l’accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap al centre de Girona i l’àmbit de les estacions del tren i d’autobusos.
  5. Configuració d’un carril bici bidireccional en el corredor principal. Afavorirà la mobilitat quotidiana entre els dos municipis i també significarà una connexió més directa amb la via ciclista del carrilet (Bescanó-Girona).
  6. Millores en la mobilitat a peu, com l’ampliació de voreres; la creació de nous passos de vianants per afavorir travessar d’un costat a l’altre de la via; i l’augment d’espais per als vianants (per exemple, a la plaça Joan Brossa).

D’aquesta manera, les obres que es duran a terme i l’aplicació d’altres mesures permetran transformar la prestació i l’oferta de serveis de transport públic en aquest àmbit. Així, es preveu:

  1. Increment de l’oferta al corredor en un 40%, amb la potenciació de l’L9 com a línia troncal i l’optimització dels serveis i recorreguts de les línies L3 i L4.
  2. Augment de la demanda: Es preveu que la millora dels serveis captarà entre 200.000 i 400.000 noves persones usuàries.
  3. Ampliació i millora de la cobertura en transport públic: Es dona servei, mitjançant l’L4, al polígon industrial de Torre-Mirona, que no en tenia, i es milloren les connexions Salt-Eixample Girona-Universitat i Girona-Hospital de Santa Caterina.
  4. Augment de les freqüències de pas: L’L9 passarà a oferir freqüències de 15 minuts –enfront dels 60 actuals; l’L3 als 9 minuts (10 actualment) i l’L4 als 12 minuts (15 actuals). Tenint en compte aquestes expedicions i les interurbanes, per aquest corredor hi circularà un bus cada 3,5 minuts.
  5. Reducció dels temps de viatge: les persones usuàries s’estalviaran de mitjana 6 minuts.
  6. Millora de punts de parada i marquesines.

5  

Imatges

Fotografia

Fotografia 74260

Fotografia

Fotografia 124898

Fotografia

Fotografia 66585

Esquema reconfiguració corredor

Esquema reconfiguració corredor 284632

Esquema tram carril bus i bici

Esquema tram carril bus i bici 404915

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 671393

Mobilitat
Infraestructures
Transport públic
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia