Territori

Ferrocarrils inicia els treballs d¿instal·lació de tanques a les vies per reforçar la seguretat dels trens contra actes vandàlics

Ferrocarrils inicia els treballs d'instal·lació de tanques a les vies per reforçar la seguretat dels trens contra actes vandàlics

query_builder   11 març 2024 16:12

event_note Nota de premsa

Ferrocarrils inicia els treballs d'instal·lació de tanques a les vies per reforçar la seguretat dels trens contra actes vandàlics

  1. L’actuació es duu a terme en una cinquantena de punts de les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès, que ja disposen de protecció física a la gran majoria de trams
  2. La consellera de Territori, Ester Capella, i el president d’FGC, Toni Segarra, han visitat avui les tasques d’instal·lació d’un d’aquests nous tancaments laterals, a Pallejà


Fotografia
La consellera, Ester Capella i Farré, visita les obres d'instal·lacions de tanques antivandàliques, a Pallejà
{"name":"2024/03/11/16/04/b14e8aec-f7b4-4a56-9113-754adb4088e1.jpg","author":"Territori","type":"0","location":"0","weight":380456}

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha iniciat els treballs per instal·lar tancaments laterals en una cinquantena de punts de les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès amb l’objectiu de prevenir-hi accions vandàliques i reforçar així la seguretat del trànsit ferroviari. La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, i el president d’FGC, Toni Segarra i Barreto, han visitat avui un dels indrets on s’estan instal·lant aquestes tanques, a Pallejà (Baix Llobregat).

Durant la visita, la consellera Ester Capella ha destacat “la rigidesa i resistència” del nou tancament, que reforçarà la seguretat “dels trens, els maquinistes i, per tant, dels viatgers”.

“Les accions vandàliques suposen danys materials als trens i afecten el servei ferroviari. El darrer any es van detectar 32 incidents a conseqüència de pedrades”, ha recordat durant la visita la titular de Territori.

Capella no ha dubtat a lloar “la diligència” amb la que treballa FGC “sobre la seva xarxa, el manteniment de la via, dels entorns pels quals circulen els trens, però també del seu manteniment i la cura que es té amb relació als trens en benefici dels ciutadans i ciutadanes del nostre país que utilitzen diàriament el transport públic”. Una actitud que ha contraposat amb la gestió “insuficient” de Rodalies per part de l’Estat i Adif. “Les dades no enganyen, venim d’anys de desinversió i és una situació que volem revertir amb el traspàs integral de Rodalies”, ha subratllat.

Treballs que està duent a terme Ferrocarrils d'instal·lació de tanques antivandàliques
Treballs que està duent a terme Ferrocarrils d'instal·lació de tanques antivandàliques
{"name":"2024/03/11/16/14/6309eaec-044a-454c-a4b2-d13b9eca3029.jpg","author":"Territori","type":"0","location":"0","weight":1086574}


Per la seva banda, el president d’FGC, Toni Segarra, ha destacat que “a Ferrocarrils sempre treballem per anticipar-nos i protegir les nostres instal·lacions de qualsevol anomalia amb l’objectiu que no acabin repercutint en el servei a les persones usuàries”. Tal i com ha afegit, “de la mateixa manera que anem revisant i renovant constantment les nostres infraestructures per garantir la qualitat del servei, ara hem estudiat a quins trams de via podem reforçar-hi encara més la seguretat per impedir als vàndals que trobin cap espai per llançar pedres contra els trens. Afortunadament, és un tipus d’acció vandàlica poc habitual a les nostres línies, perquè ja tenen una protecció física molt elevada. Però, amb aquesta actuació, reforcem encara més la seguretat del trànsit ferroviari i, per tant, protegim el servei de qualsevol incidència”.

Actualment, Ferrocarrils ja disposa de tanques de seguretat a la majoria de trams de les Línies Metropolitanes, especialment en zones urbanes i a l’entorn de les estacions. Tot i així, FGC ha identificat trams concrets on s’ha considerat necessari reforçar el sistema de protecció. Concretament, s’actuarà en aquells indrets on el tancament actual no té l’alçada adequada o que no disposen de tanques de separació, així com en aquells llocs on les tanques ja es troben malmeses precisament a causa d’accions vandàliques.

Per aquest motiu, Ferrocarrils ha previst actuacions de millora en 49 punts del traçat ferroviari, 37 d’ells a la línia Llobregat-Anoia, en municipis del Baix Llobregat, l’Anoia i el Bages, i 12 més a la línia Barcelona-Vallès, tant a la capital catalana com a alguns municipis del Vallès Occidental.

En tots aquests punts, en funció de l’entorn de cada ubicació, s’instal·laran malles electrosoldades o reixats d’entramat d’acer, entre d’altres tipologies de materials, amb una alçada total d’entre 2 i 3 metres, en funció de cada zona. En el cas d’instal·lació sobre murs existents, ampits o baranes, les alçades dels sistemes de tancament seran les adequades per aconseguir l’esmentada altura.

Després que a finals de desembre comencessin les tasques prèvies, els treballs d’instal·lació de les tanques han començat el mes de febrer, amb un pressupost de 728.000 euros. En una primera fase, els treballs es duran a terme a la línia Llobregat-Anoia, mentre que el reforç dels tancaments a la línia Barcelona-Vallès es farà en una segona fase. La majoria de treballs es duen a terme en franja nocturna, per no alterar el servei ferroviari, però en alguns casos es poden fer durant el dia, ja que no causen afectació a la circulació.

Els treballs que han visitat avui a Pallejà la consellera Ester Capella i el president d’FGC, Toni Segarra, consisteixen en la instal·lació d’una tanca lateral de 192 metres de llargada i d’una alçada de 2 metres, que substitueix una malla de torsió simple que havia quedat obsoleta, a causa precisament d’actes vandàlics. El nou tancament està format per una base de mur de blocs de formigó, sobre el qual s’instal·la un reixat de malla electrosoldada d’acer. Es troba al costat d’un sender de vianants paral·lel a les vies, a la sortida de Pallejà en sentit Sant Andreu de la Barca.

2  

Imatges

Fotografia

Fotografia 380456

Fotografia

Fotografia 1086574

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 874364

Mobilitat
Infraestructures
Transport públic
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia