Territori

La consellera en un dels vagons renovats.

Ferrocarrils renova els trens de la sèrie 112 de la línia Barcelona-Vallès per allargar-ne la vida útil 15 anys més

query_builder   6 juny 2024 13:51

event_note Nota de premsa

Ferrocarrils renova els trens de la sèrie 112 de la línia Barcelona-Vallès per allargar-ne la vida útil 15 anys més

  1. Les millores en els serveis i el disseny es faran en els 22 vehicles de la sèrie, la majoria dels quals van entrar en servei el 1996
  2. L’actuació permetrà incorporar pantalles d’informació al viatger, ports de connexió USB i més seients plegables, alhora que es retiraran les actuals barreres de vidre
  3. El primer dels trens renovats començarà a circular a la propera tardor, amb una estètica molt semblant a la dels trens de la sèrie 115, estrenats el desembre de 2022


Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha iniciat els treballs per renovar i modernitzar els 22 trens de la sèrie 112, la majoria construïts l’any 1996, i que actualment donen servei a la línia Barcelona-Vallès juntament amb les unitats 113, 114 i 115. L’objectiu és allargar la vida útil de les unitats 112, que és de 30 anys, durant 15 anys més i dotar-los dels mateixos serveis, condicions de confort i disseny dels trens més nous, els de la sèrie 115, estrenats el desembre del 2022. La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, acompanyada del president d’FGC, Antoni Segarra i Barreto, han visitat avui la primera unitat que es renova.

Els treballs, pressupostats en 16,3 milions d’euros, consisteixen, d’una banda, en la rehabilitació completa de l’interiorisme i del disseny exterior dels 22 trens. I, de l’altra, se’n renovaran completament les comunicacions i el sistema d’informació al viatger. En tots dos casos, s’utilitzaran els mateixos criteris amb què es van construir els últims trens estrenats a la línia, els de la sèrie 115.

Actualment, ja s’estan fent els treballs de renovació del primer tren, que actua com a prototip i que és previst que es posi en circulació la propera tardor. Un cop entri en servei aquest primer tren renovat, s’aniran rehabilitant progressivament la resta d’unitats. L’actuació es farà en primer lloc en les 16 unitats de tren adquirides l’any 1996, que s’aniran introduint ja renovades amb una periodicitat d’una cada dos mesos i, posteriorment, en les 6 unitats que es van estrenar l’any 2003.

Una imatge uniforme amb els trens més nous de Ferrocarrils

Les millores en l’interiorisme que es faran a les unitats 112 replicaran el disseny dels 15 trens de la sèrie 115 que es van estrenar el desembre del 2022 coincidint amb la posada en servei de les noves freqüències i la millora de l’oferta a la línia Barcelona-Vallès, amb l’objectiu de mostrar una imatge uniforme i d’oferir les mateixes condicions de confort.

En aquest sentit, un dels canvis més visibles que s’introduiran a les unitats 112 serà la retirada de les barreres de vidre que separen els seients amb les zones de portes, amb l’objectiu de donar més obertura i amplitud a l’interior dels trens. A més, es repintaran portes, agafadors i altres elements del tren amb els mateixos colors que tenen les unitats 115.

Pel que fa als seients, tot i que se’n mantindrà l’estructura, s’encoixinaran de nou, amb les mateixes espumes que els trens 115, alhora que es renovaran els reposacaps i els reposabraços, amb materials més robustos. Els portaequipatges també es netejaran i es repararan.

Exteriorment, els trens de la sèrie 112 també canviaran d’aspecte, ja que seran repintats amb els mateixos elements distintius que les unitats 115, combinant els colors negre i blanc. També es netejarà tota la superfície dels vehicles. A diferència de les unitats de tren 115, en què els quatre cotxes estan interconnectats per passadissos, les unitats 112 mantindran l’actual separació entre cotxes.

Noves pantalles d’informació i ports de connexió USB

Pel que fa als serveis, es renovarà tot el sistema d’informació al viatger. Un dels principals canvis serà la instal·lació de pantalles d’informació a l’interior dels trens, alhora que es renovaran els altaveus i el sistema d’intercomunicacions. S’instal·laran ports de connexió USB i es renovaran els espais per a les persones de mobilitat reduïda, amb la instal·lació de més seients plegables i la incorporació de suports d’esquena i suports per a cadires de rodes i per a bicicletes.

L’actuació també permetrà renovar les cabines dels maquinistes, amb la rehabilitació de la interfície i la instal·lació de nous monitors de videovigilància interna. A més, es renovarà el registrador jurídic dels trens, la caixa que registra totes les variables de conducció del tren.

Més de 60 trens donen servei a la línia Barcelona-Vallès

Les unitats de tren de sèrie 112, amb una capacitat de 500 viatgers, van entrar en servei el gener de l’any 1996 a la línia Barcelona-Vallès. La modernització de la xarxa de via internacional d’FGC i la progressiva retirada de la circulació dels trens més antics (unitats 400/500/600) va comportar la necessitat d’adquirir un material modern i de grans prestacions. L’any 2003 es van afegir 6 unitats de tren noves de la mateixa sèrie 112.

L’any 2014 van entrar en servei les noves unitats de la sèrie 113, que van substituir les antigues 111 adquirides a principis dels anys 80. Un total de 19 unitats a les quals es van sumar les cinc noves unitats de la sèrie 114, formades per tres cotxes, que donen servei a les estacions de la línia L7, on les andanes són més curtes.

El desembre del 2022, coincidint amb l’estrena de les noves freqüències a la línia Barcelona-Vallès, es van incorporar 15 unitats de la nova sèrie 115, trens més moderns que incorporen els últims avenços tecnològics i milloren les condicions de confort per a les persones usuàries. Amb aquests nous trens en servei, la flota de la línia té 61 unitats (22 trens de la sèrie 112, 19 de la 113, 5 de la 114 i 15 de la 115), la qual cosa ha permès incrementar la capacitat de la línia, que ha passat d’una capacitat de 80 milions de viatgers a l’any a 110 milions.




4  

Imatges

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, durant la visita als treballs de renovació dels trens.

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, durant la visita als treballs de renovació dels trens. 787355

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, a la cabina d'un tren d'FGC, durant la visita als treballs de renovació.

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, a la cabina d'un tren d'FGC, durant la visita als treballs de renovació. 819660

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, a l'interior de la primera unitat que es renova.

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, a l'interior de la primera unitat que es renova. 605508

Treballs de renovació de trens de la línia Barcelona-Vallès.

Treballs de renovació de trens de la línia Barcelona-Vallès. 995430

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa en pdf

Nota de premsa en pdf
PDF | 677639

Mobilitat
Transport públic
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia