macropou L9{"name":"2024/07/23/11/10/e875057c-0192-4d9c-8da4-d4dda3353fe6.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":128709}


  1. Els treballs inclouran la cobertura del pou actual, així com la reurbanització de la zona i recuperació de l’espai per a ús ciutadà


  1. L’obra, amb un pressupost de prop de 19 MEUR, deixarà preparada estructuralment una part del subsòl per a usos públics

El Departament de Territori ha iniciat les obres per a la connexió dels ramals del nord de l’L9/L10 amb el tram central de la línia a l’àmbit de Macropou de la Sagrera, a Barcelona. Els treballs, que compten amb un pressupost de prop de 19 MEUR, inclouran també la reurbanització i recuperació de la superfície del pou i l’adequació d’una part del subsòl per a futurs usos públics.


Aquestes són unes obres rellevants pel que fa a la mobilitat, perquè s’emmarquen en els treballs en marxa per a completar l’L9/L10 i també perquè, dotaran la ciutat de nous espais per a usos públics. Els treballs tenen un termini d’execució total de 46 mesos. Les primeres tasques que es duran a terme corresponen a treballs previs a l’execució dels treballs d’obra civil ferroviària.


El Macropou és un pou situat entre les estacions d’Onze de Setembre i la futura estació de Sagrera Alta Velocitat de les línies L9/L10 del metro de Barcelona, utilitzat en el seu moment per a l’explotació de la tuneladora en una zona que tenia usos esportius a l’àmbit de la Sagrera. Aquest pou, de grans dimensions, té una profunditat de 30 metres i ocupa en superfície a l’entorn de 5.300 m2.

macropou L9{"name":"2024/07/23/11/16/f5a74aa1-ab8e-444d-8bf4-9feab6fbcb85.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":169818}

En aquest pou, que es troba a cel obert, conflueixen dos túnels que el travessen: el túnel de l’L9/L10 i el túnel d’un tram del futur perllongament de l’L4 entre la Pau i la Sagrera.


En l’actualitat, les línies L9 Nord i L10 Nord discorren en l’àmbit entre el Macropou i la Sagrera pel túnel corresponent a l’L4, donat que el tram central de l’L9/L10 no es troba operatiu.

En concret, doncs, les obres consistiran en:


  1. Treballs ferroviaris: Corresponen a les actuacions per a reubicar l’L9/L10 en el seu traçat definitiu i connectar els ramals del nord amb el tram central.


  1. Forjats i estructures de protecció per a les futures vies d’L9/L10 i L4


  1. Muntatge de les vies d’L9/L10


  1. Instal·lació de les agulles per permetre les diferents connexions (mantenir en servei l’L9 actual mentre es realitzin les proves del tram central, així com garantir la seva connexió amb el Triangle ferroviari)


  1. Obra civil en part del subsòl: S’inclouen les tasques d’obra civil per habilitar un espai, de 14 metres de profunditat, en la part interior no utilitzada pel metro, per al seu futur aprofitament i adequació per usos públics, actualment en estudi. En concret, s’executaran els pilars i la llosa que permet la separació de l’ús ferroviari i les bigues que serviran de suport al futur forjat situat entre la llosa i la coberta superior.


  1. Urbanització en superfície: Es cobrirà el pou i es reurbanitzarà la superfície; s’inclourà la reposició del camp de futbol que hi havia en aquest àmbit i que va ser reubicat provisionalment en un altre espai.


Evolució de les obres de l’L9/L10


Les obres que ara comencen s’afegeixen al conjunt d’actuacions necessàries per a completar el tram central de l’L9/L10 i assolir plenament el potencial d’aquesta línia de metro, amb una inversió de 925 MEUR. Actualment, s’està perforant, mitjançant tuneladora, el tram pendent de túnel del tram central i estan en execució l’obra civil de les estacions de Mandri i de Sarrià.


En paral·lel, el Departament està informant aquests dies el veïnat de l’inici de les obres de l’estructura interior de l’estació de Maragall –previst pel setembre– i de la represa de l’obra civil a la de Sanllehy –de cara a l’octubre.

2  

Imatges

Imatge virtual

Imatge virtual 128709

Plànol

Plànol 169818

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 666138