Al segon trimestre del 2024, l’11,6% dels establiments empresarials de Catalunya declaren fer servir tecnologies d’intel·ligència artificial (IA), segons l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat). Destaquen, amb percentatges per sobre de la mitjana, els establiments més grans (de 50 ocupats o més) amb un 17,2%, i els dels sectors de la indústria (16,6%) i la resta de serveis (que no inclou el comerç ni l’hostaleria) amb un 12,5%.

Gràfic. Ús de tecnologies IA. 2024T2{"name":"2024/07/29/09/19/c6ec7aa5-0634-43c1-8cf3-386bd00f580d.jpg","author":"Idescat","type":"0","location":"0","weight":53206}


Per tipus de tecnologia, un 9,0% dels establiments declara fer servir IA generativa (genera nou contingut, com ara text, imatges, àudio o programes) i la majoria d’aquests han utilitzat el programaChatGPT (87,2%). També n’hi ha un 5,8% que utilitzen altres tipus de tecnologies d’IA.

La meitat dels establiments que fan servir IA generativa declaren que van comprar programes comercials a punt per ser usats (50,0%). Un 28,2% dels establiments van ser els mateixos empleats que van desenvolupar els programes comercials, un 25,7% dels establiments van contractar proveïdors externs perquè els desenvolupessin o els modifiquessin i en un 20,0% dels establiments també van ser els mateixos empleats que van modificar els programes comercials o de codi obert.

El 6,5% dels establiments fan servir les tecnologies d’IA per a la millora de la qualitat o la fiabilitat dels processos o mètodes, seguit de la millora de la qualitat o la fiabilitat dels béns o serveis (5,3%) i de l’automatització de les tasques que fa la mà d’obra (5,1%). El sector industrial té el percentatge més elevat d’establiments que fan servir IA per automatitzar les tasques que fa la mà d’obra (7,7%).

El 9,8% dels establiments declara que els treballadors qualificats o molt qualificats són els que fan servir més les tecnologies d’IA, seguits dels directius, gerents o gestors (8,4%), mentre que els treballadors no qualificats o poc qualificats les fan servir en l’1,9%. Destaquen els establiments més grans (50 ocupats o més) i els del sector industrial, amb els percentatges més elevats en tots els tipus de personal que fan servir tecnologies d’IA.

Valoració de l’actitud dels treballadors davant la introducció d’IA

Els establiments valoren l’aprenentatge de les tecnologies d’IA amb una dificultat mitjana (propera a 5 sobre 10 punts) de tot el personal que en fa ús: un 4,7 dels treballadors no qualificats o poc qualificats i un 4,6 tant dels treballadors qualificats o molt qualificats com dels directius, gerents o gestors.

Pel que fa a l’entusiasme del personal per la introducció de les tecnologies d’IA (afrontar nous reptes, millorar la productivitat, etc.), la valoració mitjana és propera a 7,5 punts sobre 10 en els directius, gerents o gestors i en els treballadors qualificats o molt qualificats (7,6 i 7,4 punts, respectivament), mentre que en el grup de treballadors no qualificat o poc qualificats és de 5,5 punts.

Els treballadors no qualificats o poc qualificats són els més preocupats per la introducció de les tecnologies d’IA (haver d'aprendre noves habilitats, ser substituïts, etc.) amb una puntuació mitjana de 4,8 sobre 10 segons la valoració dels establiments, seguida de la dels directius, gerents o gestors (4,4 punts) i la dels treballadors qualificats o molt qualificats (4,3 punts).

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 257421