• Connecta i harmonitza els sistemes d’informació del món local amb el de Drets Socials; també està preparat per accedir a dades d’altres sistemes i administracions com Salut, Educació, Justícia, Agència Tributària o Seguretat Social

• El conseller Campuzano destaca que la posada en marxa d’aquest aplicatiu suposa un canvi de paradigma en l’atenció a la ciutadania i contribueix a crear un sistema de serveis socials

• L’eina, mitjançant paraules clau, algoritmes i intel·ligència artificial, permet detectar situacions de vulnerabilitat i fer-hi propostes d’intervenció basades en els serveis

El conseller Campuzano durant la presentació.{"name":"2024/08/01/12/15/c7420a8a-f4de-4730-a81f-c38d2e7550dc.jpg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":362890}

El Departament de Drets Socials posa en marxa l’wSocial, una eina innovadora d’intervenció amb què ja treballen els serveis socials de Manresa, Vic, Aran, i Esplugues de Llobregat, que s’anirà desplegant progressivament per arribar a les 109 àrees bàsiques de serveis socials (ABSS) de Catalunya, és a dir, a tots els municipis de més de 20.000 habitants i totes les comarques.

Actualment, les àrees bàsiques treballen amb sistemes d’informació molt heterogenis, sense integració entre elles ni amb el Departament de Drets Socials, cosa que provoca que sovint sigui la ciutadania qui hagi d’aportar-hi la informació i, fins i tot, adreçar-se a diferents organismes per aconseguir-la.

L’wSocial representa un canvi de paradigma en la intervenció social, tant per als professionals com per a les persones usuàries, perquè connecta i estandaritza els sistemes d’informació de les diferents ABSS i de Drets Socials. Però també conté dades de Salut i està preparat per poder accedir a informació d’altres sistemes com Educació o Justícia, fins i tot, d’altres administracions com l’Agència Tributària o la Seguretat Social. És a dir, ofereix una visió 360 graus de la informació de la ciutadania.

La nova eina, focalitzada en l’atenció a les persones, agilitza tràmits, automatitza tasques i facilita la informació per a la presa de decisions, la planificació, l’avaluació i la transparència.

Construir un veritable sistema nacional de serveis socials ha estat una prioritat del departament, amb aliança amb la iniciativa social i amb el món local”, ha apuntat el conseller durant la roda de premsa que s’ha fet aquest dijous, en la qual ha afegit que projectes com el que s’ha presentat avui en són una expressió.

El titular de Drets Socials en el transcurs de la seva intervenció.{"name":"2024/08/01/12/16/cd890bff-c593-478e-948b-aa15788bcdbc.jpg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":369698}

Calia modernitzar i posar les polítiques socials al segle XXI. I les tecnologies que avui existeixen són una excel·lent oportunitat per millorar la qualitat dels serveis socials, per simplificar tràmits administratius, per reduir la burocràcia, per invertir més hores, temps i esforços en l’atenció a les persones”, ha explicat el conseller que ha recordat el context de “necessitats creixents en el camp social i vinculades al repte de l’envelliment i l’atenció a la dependència”.

En aquesta mateixa línia, el titular del departament ha recordat el desplegament de l’atenció integrada social i sanitària que ha portat a terme el Govern en aquesta legislatura per avançar en “un estat del benestar tecnològic i integrat”. “La interconnexió dels sistema d’informació de salut i socials són un canvi de paradigma i un salt endavant”, ha explicat.

Tecnologia al servei dels professionals

L’eina, mitjançant paraules clau, permet detectar situacions de vulnerabilitat i fer-hi propostes d’intervenció, basades en les prestacions i els serveis existents, tant del Departament de Drets Socials com de l’àmbit local. Sempre serà la professional, però, qui validarà la informació i decidirà com actuar. En breu, l’wSocial permetrà gravar i transcriure automàticament l’entrevista entre persona usuària i professional social –també fer-ne la traducció–.

Cal remarcar que la confidencialitat i l’ètica de les dades està garantida, així com la traçabilitat. Els i les professionals només tindran accés a la informació estrictament necessària per fer la seva feina. S’apliquen tallafocs específics per perfils vulnerables com dones víctimes de violència masclista o infants.

Un instant de la presentació a Manresa.{"name":"2024/08/01/12/14/a5b21b48-f095-468c-949d-890968ca1321.jpg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":205218}

Es planteja recollir un volum d’1.500.000 entrevistes per tal d’incorporar-les al sistema, que aquest vagi aprenent i pugui retornar automàticament a les professionals de les ABSS les necessitats i situacions detectades durant el relat amb la ciutadana.

L’aplicatiu també incorpora el diccionari Intersocial, que defineix un vocabulari controlat, codificat i estandarditzat per treballar en xarxa amb tots els serveis socials de Catalunya i l’SNOMED (estàndard terminològic internacional) per codificar els conceptes del diccionari i interoperar amb altres sistemes amb conceptes estandarditzats. Per exemple, que el concepte “habitatge vulnerable” sigui el mateix a Barcelona al Consell Comarcal de la Conca de Barberà i a Hèlsinki.

Aquesta eina és fruit del pla de transformació digital que està impulsant el Departament de Drets Socials amb l’objectiu de millorar l’atenció a la ciutadania mitjançant una gestió més eficient i una major integració amb altres entitats i administracions que col·laboren en la gestió dels serveis socials bàsics.

El pla té com a principal palanca tecnològica la plataforma eSocial, que agrupa 12 sistemes d’informació que estan transformant de forma transversal tots els àmbits del Departament, aportant màxima homogeneïtzació i eficiència, i de la mà del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI). Un d’aquests sistemes és l’wSocial, però també està en funcionament el tSocial (tràmits) i el dSocial (dades).

L’wSocial es va posar en funcionament de manera pilot i amb dades fictícies el passat mes de febrer en set àrees bàsiques per tal de posar a prova l’eina: Valh d’Aran, Manresa, Vic, Amposta, Esplugues de Llobregat, Hospitalet de Llobregat i Consell Comarcal de la Selva.

Microvisors Salut + Social i Social + Salut

Una de les eines que inclou el wSocial i que més impacte tindrà en la ciutadania és el microvisor Salut + Social, gràcies a què els departaments de Salut i Drets Socials han interconnectat els seus sistemes d’informació.

És a dir, els professionals socials poden veure en el seu visor una sèrie de dades de Salut dels usuaris als que atenen, per exemple, diagnòstics, indicadors de cronicitat o de fragilitat, i podran saber si reben atenció domiciliària, si han estat hospitalitzats o qui són els seus equips mèdics de referència.

El funcionament de l'wSocial.{"name":"2024/08/01/12/34/d9f19dd7-a4e9-4e78-ab98-e5ac7f05ae6a.jpg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":452422}

Per la seva banda, els i les professionals sanitaris i treballadores socials de la Xarxa Pública de Salut poden consultar la informació sobre dependència o discapacitat que els proporciona el Departament de Drets Socials en el seu visor de l’Historial Clínic de Salut (HES) mitjançant el microvisor Social + Salut.

Es tracta d’un pas rellevant en el desplegament de l’atenció integrada social i sanitària, una aposta de Govern, que té per objectiu atendre les persones grans, amb discapacitat o amb necessitats complexes de la millor manera possible des de l’àmbit social i el sanitari.

L’wSocial també està preparat per accedir a dades d’altres sistemes com el d’Educació, Justícia, Agència Tributària o Seguretat Social, de manera que en un futur els i les professionals dels serveis socials podran saber a quina escola va un infant al que estan atenent o si una persona compleix els requisits de la renda garantida.

En aquest vídeo demostratiu s’explica com funciona el wSocial.

La Maria, un exemple fictici

La Maria té 64 anys, viu en un poble en un pis de propietat sense ascensor. Fa unes setmanes va patir una fractura de maluc i encara està en procés de recuperació. Li han baixat molt els ingressos perquè una part del que guanyava era com a netejadora sense contracte. Fa temps que té dificultats per arribar a final de mes, fa uns mesos que no pot pagar la llum i té rebuts pendents. A més, tampoc té accés a una alimentació variada i saludable per aquest motiu.

Té una xarxa de suport social important, participa en l’associació de veïnatge i té relacions amb l’entorn, tot i que, amb la manca d’autonomia, aquesta activitat ha baixat notablement. L’única família que té és el seu germà Joan, amb qui manté contacte fluid, però bàsicament telefònic, ja que viu en una ciutat a 70 quilòmetres de distància. S’estan pensant si la Maria s’hi ha de traslladar temporalment, mentre estigui de baixa, perquè l’habitatge del Joan sí que és accessible.

La Maria decideix demanar ajuda als serveis socials de la seva comarca, que ja tenen implantat el wSocial. Què es trobarà ella i la professional que l’atén?

Imatge de l'wSocial.{"name":"2024/08/01/12/17/3116603b-eb88-4334-9d0f-4503b67e7eee.jpg","author":"DSO","type":"0","location":"0","weight":229710}

El model cognitiu, per mitjà d’IA, ajudarà a detectar, durant el relat, situacions, necessitats i fortaleses de la Maria, que valorarà la professional: ingressos insuficients, barreres arquitectòniques, poca cotització, possible soledat no volguda... però també, bona relació de veïnatge, el contacte amb el germà...

En el seu visor, la professional social podrà consultar el visor amb tot d’informació de la xarxa de Serveis Socials de Catalunya i de Salut i tindrà accés al diagnòstic de la Maria, escales de valoració, hospitalitzacions....

No caldrà que la professional prengui nota perquè l’entrevista estarà sent gravada i, per tant, s’establirà una conversa fluida i empàtica entre les dues persones.

Tota aquesta informació ja hi serà al sistema. No caldrà que la Maria aporti cap documentació ni que expliqui la seva història, amb una vegada n’hi haurà prou. Si decideix anar a viure amb el seu germà, al serveis socials d’aquella ciutat també hi serà tota la informació.

El testimoni de la Maria, a més, nodrirà el sistema d’informació i les dades, que estaran estandarditzades, es podran treballar estadísticament.

El motor de recomanacions farà una proposta d’actuació relacionada amb la cartera de serveis socials i els recursos i serveis propis de l’ens local, per exemple, l’Ingrés Mínim Vital (IMV) i el complement de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) o un grup de suport a la soledat no volguda que impulsa el Consell Comarcal.

Quan s’acabi de desplegar el wSocial, la Maria també podrà fer tràmits i gestions de forma automàtica i automatitzada, per exemple, quan compleixi els 65 anys, pot sol·licitar una pensió no contributiva i, gràcies a la integració a l’ecosistema de l’eSocial, s’agilitzarà la gestió de la sol·licitud, reduint-ne els tràmits. Si les condicions són òptimes, es podrà fer la resolució en qüestió de poques hores.

8  

Imatges

El conseller Campuzano durant la seva visita a Manresa.

El conseller Campuzano durant la seva visita a Manresa. 476554

L'aplicatiu de l'wSocial.

L'aplicatiu de l'wSocial. 452422

El conseller Campuzano i el secretari d'Afers Socials i Famílies, Lluís Torrens.

El conseller Campuzano i el secretari d'Afers Socials i Famílies, Lluís Torrens. 383523

Imatge de com funciona l'wSocial.

Imatge de com funciona l'wSocial. 229710

El conseller Campuzano en el transcurs de la seva intervenció.

El conseller Campuzano en el transcurs de la seva intervenció. 362890

El conseller Campuzano ha intervingut a la presentació de l'wSocial.

El conseller Campuzano ha intervingut a la presentació de l'wSocial. 369698

Un instant de la roda de premsa de Manresa.

Un instant de la roda de premsa de Manresa. 205218

La roda de premsa s'ha fet a Manresa.

La roda de premsa s'ha fet a Manresa. 415846