Principals conclusions de l’estudi
El Departament de PTOP ha realitzat aquest estudi mitjançant una mostra de 411 enquestes realitzades als districtes de Gràcia i Sarrià-Sant Gervasi, per tal de quantificar la utilització efectiva de l’accés nord per part dels usuaris i determinar la rendibilitat econòmico-social que representa la construcció de l’accés.
Els principals resultats de les enquestes són els següents:
- Intenció d’utilitzar l’accés nord:
Un 54,5% d’enquestats manifesten que utilitzarien els accessos de la banda sud de la plaça, mentre que una quarta part utilitzarien l’accés nord. El percentatge d’indiferents és del 20%; si considerem que aquests utilitzarien indistintament una o altra opció segons el cas tal com manifesten, la utilització de l’accés nord es situaria al voltant del 35% dels usuaris potencials.
- Necessitat del tercer accés:
Un 51,3% d’usuaris consideren necessària la construcció de l’accés nord.
- Utilització de l’accés en relació a la necessitat de la seva construcció
Els motius més repetits pels enquestats venen a dir que com més accessos hi hagi, millor, i que, encara que ells no l‘utilitzin, l’accés nord pot ser útil per d’altres usuaris.
- Motius pels quals es considera necessària la construcció del tercer accés
Els motius més repetits han estat, principalment, la proximitat de tenir una boca de metro pròxima al lloc de residència, treball o estudi i també que en definitiva, resultarà més fàcil accedir a la xarxa de metro si hi ha un nombre superior d’accessos construïts.
- Estalvis de temps dels usuaris de la línia 9
S’han comparat els temps de recorregut dels usuaris per accedir al metro caminant per superfície, creuant el carrer, fins a l’accés de la banda sud o bé utilitzant el tercer accés de la banda nord de la plaça.
- Demanda i àrea d’influència de l’estació
D’acord amb els estudis de demanda de la línia 9 de metro, a l’horitzó 2010 el nombre d’entrades a la nova estació de Lesseps s’estima en els següents valors:
· Entrades a la línia 3: 10.000 viatgers en dia feiner
· Entrades a la línia 9: 14.200 viatgers en dia feiner
· Transbordaments: 9.400 en dia feiner
Els valors previstos per a l’horitzó 2025 representen un increment anual mitjà de la demanda del 0,94% entre 2010 i 2025, i cal tenir en compte que les xifres d’entrada s’han de multiplicar per dos, per tal de considerar tant el desplaçament d’anada com el de tornada. Cal recordar que únicament el 35% dels usuaris potencials utilitzaran efectivament l’accés nord.
Àrea d’influència de l’estació de Lesseps (usuaris L3)
Àrea d’influència de l’estació de Lesseps (usuaris L9)
Considerant l’àmbit d’influència del nou accés (ubicat al nord de la Ronda del Mig i a l’est de l’Av. República Argentina) i la intenció d’ús d’un 35 % es poden determinar els usuaris potencials del mateix, i aplicant els estalvis de temps calculats es poden calcular els beneficis socials en termes de temps de viatge.
Rendibilitat econòmico-social
Tenint en compte la inversió marginal dels 1,5 milions d’euros, el cost d’explotació estimat en 25.000 euros/any i els beneficis socials anteriors, es pot calcular l’interès social de construir aquest accés que expressat en termes de Tasa Interna de Retorn (TIR) a 30 anys resulta ser d’un 6,8 %.
Aquesta rendibilitat es considera suficient en inversions d’infraestructura de transports i es comparable amb les rendibilitats obtingudes en les actuacions que han estat aprovades en el marc del Pla Director d’Infraestructures de la RMB.
1