- Els vehicles han començat a circular per l’Alt Empordà, el Baix Empordà, la Garrotxa, el Gironès, el Pla de l’Estany i la Selva i arribaran a tot Catalunya abans d’acabar l’any
- CaixaBank i Caixa Enginyers visitaran dos cops al mes 95 municipis gironins i atendran una població d’uns 56.000 habitants
- Amb aquest projecte, impulsat per la Generalitat de Catalunya, el Govern garanteix l’accés als serveis bancaris a tota la ciutadania de Catalunya
La Banca Mòbil de Catalunya ha començat a circular per l’Alt Empordà, el Baix Empordà, la Garrotxa, el Gironès, el Pla de l’Estany i la Selva. Concretament, 95 municipis gironins rebran la visita dos cops al mes de les oficines bancàries mòbils de CaixaBank i Caixa Enginyers. Aquest desplegament inicial es farà amb tres oficines mòbils que atendran una població d'uns 56.000 habitants i recorreran, entre totes dues entitats, 7.350 quilòmetres al mes.
Avui divendres, 20 de setembre del 2024, la consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero, ha fet una visita als vehicles que prestaven el servei al municipi d’Ullà, i ha pogut conèixer de primera mà els professionals de les dues entitats que assessoraran els habitants de les comarques de Girona. Ho ha fet acompanyada del director general de Caixa Enginyers, Joan Cavallé; la directora d’Institucions de CaixaBank a la Direcció Territorial de Barcelona, Patricia Trillo,el director d’Institucions de CaixaBank a la Direcció Territorial Catalunya, Joaquim Macià; i l’alcalde d’Ullà, Josep López Ruíz.
Durant la seva intervenció, la consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero, ha recordat que aquest és un projecte que es va posar en funcionament durant la passada legislatura i ha reconegut “la predisposició” de les dues entitats col·laboradores, CaixaBank i Caixa d’Enginyers, “per posar en marxa un servei innovador” que “és una aposta del Govern per fer arribar els serveis financers sobretot als municipis rurals i petits de Catalunya”. “El nostre vol ser el Govern de tothom. Un Govern en el que no hi ha ciutadans ni de primera ni de segona” i, en aquest sentit, “la Banca Mòbil de Catalunya respon a la voluntat que visquis on visquis, siguis d’on siguis, puguis tenir els mateixos serveis”, ha reblat.
Per la seva banda, el director general de Caixa Enginyers, Joan Cavallé, ha subratllat que “estem orgullosos d’apropar-nos al territori i poder donar servei a tantes persones del nostre país”. Per a Cavallé, “#CEApropa contribueix a construir una societat més equilibrada i una economia més diversa, resilient i sostenible, d’acord amb els principis que fonamenten el nostre model de Banca Cooperativa, un model d’èxit a Europa”. I, en aquest sentit, s’ha mostrat convençut que “és una forma diferent d’entendre i fer les finances, basada en un model de governança i de serveis i productes responsables amb un clar component social”. “Allò que ha caracteritzat Caixa Enginyers, en els seus més de 55 anys d’història, és posar sempre les persones al centre de tot, vetllant per la seva salut financera i treballant per humanitzar les finances”, ha assegurat.
Finalment, la directora d’Institucions de CaixaBank en la Direcció Territorial de Barcelona, Patricia Trillo, ha posat en valor “el compromís de l’entitat amb la inclusió financera”. “La nostra experiència i coneixement en oferir aquest servei en municipis d’altres províncies és molt beneficiós perquè les noves rutes que hem incorporat i farem a Catalunya entrin en funcionament amb un alt nivell d’atenció i qualitat” ha conclòs.
13 oficines mòbils donaran servei arreu del territori
El servei es va estrenar el passat 17 de setembre a Girona i arribarà a tot Catalunya abans d’acabar l’any. La previsió és que el novembre s’estengui a les comarques del Camp de Tarragona i al sud de Barcelona i que el desembre arribi a la Catalunya Central, Barcelona, Lleida, l’Alt Pirineu, l’Aran i les Terres de l’Ebre. En total, 13 oficines mòbils prestaran el servei arreu del territori abans d’acabar l’any.
Amb aquest projecte, impulsat per la Generalitat de Catalunya, el Govern vol garantir l’accés als serveis bancaris a tota la ciutadania de Catalunya i la igualtat d’oportunitats per a tota la població. Per això, la Banca Mòbil de Catalunya es desplega sota el lema "Cap municipi sense serveis bancaris", amb l’objectiu d’assegurar que cada municipi rebi el servei, com a mínim, un cop al mes.
La Banca Mòbil de Catalunya no només proporcionarà accés a caixers automàtics, sinó també a serveis financers clau com la domiciliació de rebuts, la consulta de comptes, la gestió de productes bancaris o el pagament de tributs. Al web bancamobil.gencat.cat s’hi pot trobar informació sobre quines prestacions ofereix la Banca Mòbil, quina entitat portarà el servei a cada municipi, quins dies i quines hores passarà, quant de temps s’hi estarà, etcètera.
Un innovador sistema d’oficines bancàries mòbils
Des de l’any 2008, el nombre d’oficines bancàries a Catalunya s’ha reduït un 73%, superior a la mitjana de l'Estat espanyol (58%) i de la zona euro (41%). Aquesta situació afecta especialment les zones rurals i els municipis petits, 503 dels qualsno tenen oficina bancària, on més de 300.000 persones no tenen accés als serveis financers.
Aquest fenomen genera exclusió financera, especialment entre la població envellida, les persones sense habilitats digitals o amb limitacions de mobilitat, fet que representa un greuge per a les persones que viuen en aquests municipis, sovint amb un elevat el risc de despoblament.
La solució adoptada consisteix en un innovador sistema deoficines bancàries mòbils equipades amb caixers automàtics i personal qualificat que oferirà serveis bancaris bàsics de manera personalitzada. Aquest servei, que no s’havia implantat mai abans a Catalunya, s’ofereix als 503 municipis rurals que en aquests moments no tenen una oficina física en el seu terme.
Col·laboració i lluita contra el despoblament
Aquest projecte compta amb la participació activa dels ajuntaments, que, a banda de facilitar els espais per estacionar les oficines mòbils i informar els seus veïns i veïnes del dia de pas del servei, han col·laborat des del primer moment perquè el servei funcioni correctament.
L'objectiu és, a més d’evitar l’exclusió financera, contribuir a frenar el despoblament de les zones rurals, assegurant que la població tingui accés a serveis essencials sense haver de desplaçar-se lluny.
1