1. El Departament licita la redacció d’estudi previ i del projecte constructiu de la nova terminal que funcionarà com a node d’accés dels corredors de bus interurbà de Gran Via i el seu entorn
  2. Les actuacions que s’estudiaran comporten per a la seva execució una inversió estimada en 63 MEUR


El Govern impulsa el projecte de la nova estació d’autobusos a la Plaça Espanya de Barcelona i ha licitat la redacció de l’estudi previ i del projecte constructiu de les obres necessàries per a la seva execució. Aquesta futura infraestructura, que serà soterrada, està inclosa en el Pla director d’Infraestructures 2020-2030 del transport públic col·lectiu de la regió metropolitana de Barcelona. Té com a objectiu millorar la capacitat i comoditat del trànsit dels corredors interurbans de Gran Via, i molt particularment, la circulació de les principals artèries de la capital catalana que conflueixen en aquest àmbit. El projecte constructiu inclourà actuacions valorades en 63 MEUR.

Els serveis de busos interurbans representen una part important de la mobilitat d’accés a la ciutat de Barcelona amb uns 180.000 viatgers diaris i al voltant de 4.000 autobusos diaris amb serveis interurbans de diferent tipologia. El bus interurbà ha de tenir un paper important en el futur de la mobilitat metropolitana per consolidar el traspàs d’usuaris del vehicle privat cap al transport públic.

La futura estació reforçarà un dels principals nodes intermodals de Barcelona amb connexió amb metro, FGC i la xarxa de bus de TMB i AMB. Alhora, representa una oportunitat per a la millora del servei de transport públic ofert per la Generalitat de Catalunya, que té a l’horitzó la fi de les concessions per l’operació dels serveis interurbans l’any 2028.

Els treballs de redacció es liciten per un import de prop d’1,8 MEUR. El termini de la redacció de l’estudi previ és de 4 mesos, mentre que el del projecte constructiu està previst en 18 mesos.

El projecte definirà tècnicament i valorarà les actuacions necessàries de l’obra d’infraestructura, pavimentació, arquitectura i instal·lacions. Així mateix, haurà d’incloure alternatives als serveis i equipaments afectats, desviaments provisionals de trànsit, així com ocupacions i expropiacions, necessaris per a la seva execució.

Els documents analitzaran l’accessibilitat de l’estació i la seva connectivitat. També identificaran les xarxes de transports actuals i les alternatives de connectivitat de la futura terminal, així com l’impacte al trànsit viari, de bicicletes i de vianants, i en general, a l’espai urbà en l’àmbit d’actuació mentre estigui en execució. Es tindrà especialment en compte les infraestructures existents i futures en l’entorn, com és el cas de les obres de perllongament de l’L8 i les d’adaptació de l’intercanviador de plaça Espanya.

L'impuls d'aquest projecte és possible gràcies a la col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona, que els darrers any ha realitzat treballs i estudis amb l'objectiu d'endreçar i millorar els autobusos interurbans a l'àmbit de plaça Espanya.