- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible preparen la signatura dels convenis de l’AP-2 i AP-7, l’Eix Pirinenc (N-260) i la Ronda Nord, que s’aprovaran en el pròxim Consell de Ministres
- Acorden mantenir el calendari previst per al traspàs integral de Rodalies i millorar el servei actual per mitjà d’un pla de mesures urgents
- S’estudiarà la possibilitat d’implantar una línia ferroviària de Rodalies que connecti Lleida i Montsó, a l’Aragó
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, i elministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente Santiago, han tancat avui l’acord per a la signatura dels Convenis de l’AP-7 i l’AP-2, l’Eix Pirinenc (N-260) i la Ronda Nord. Les actuacions previstes comportaran una millora molt substancial en les infraestructures viàries a Catalunya, amb una inversió total de 710 milions d’euros.
“Aquesta primera reunió amb el Ministeri ha estat molt profitosa”, ha remarcat la consellera Paneque, que ha posat de manifest que “la relació institucional és fonamental per avançar des de Catalunya i que avançar des de Catalunya és també avançar des d’Espanya, en un marc europeu”. Així, la consellera de Territori ha destacat l’acord que “en el pròxim Consell de Ministres aniran a aprovació i podrem desencallar diverses encomanes de gestió importants, en infraestructures importants: la millora de 16 accessos a l’AP-7 i l’AP-2, l’encomana de la B-40 i l’N-260”.
Així, la consellera Paneque i el ministre Puente han acordat abordar el darrer pas dels Convenis que recullen aquestes actuacions de cara a la seva signatura. Aquests documents concreten com es desenvoluparan les actuacions recollides en el protocol d’encomanes de gestió pel que fa a la millora de la connectivitat de l’AP-7 i l’AP-2 i la millora de la funcionalitat i la seguretat de l’N-260, així com en el protocol del projecte de la Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès.
El Conveni de l’AP-7 i AP-2 preveu actuacions per a la millora de les connexions a aquestes vies de comunicació, amb una inversió de 250 MEUR, per afavorir l’accessibilitat i la mobilitat en aquests corredors. Els projectes ja estan en redacció. Pel que fa a l’N-260, les actuacions plantejades, valorades en 260 MEUR i tenen com a objectiu principal la millora de la funcionalitat, l’accessibilitat i la seguretat d’aquest important eix de comunicació. Finalment, la Ronda Nord permetrà connectar i millorar la mobilitat a Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, a partir de la proposta del Pla Específic de Mobilitat del Vallès. En aquest cas, la inversió prevista és de 200 MEUR.
La Generalitat impulsarà i redactarà els projectes i estudis necessaris i licitarà i executarà les obres corresponents. De la seva banda, l’Estat, aportarà a la Generalitat la inversió corresponent, mitjançant transferències anuals.
Traspàs de Rodalies
Durant la trobada, la consellera Peneque i el ministre Puente també han analitzat l’evolució dels treballs associats al traspàs integral de Rodalies. En aquest sentit, han acordat mantenir “el calendari del traspàs de Rodalies; com estava determinat, abans de finalitzar traslladarem al Ministeri un model d’empresa mixta Generalitat-Estat per aquesta gestió de Rodalies i diferents estudis del traspàs d’algunes infraestructures”, com l’R1. Així mateix, han acordat convocar pròximament la reunió de la comissió de seguiment per al traspàs integral de Rodalies. També es convocarà una reunió amb les associacions sindicals de Renfe i Adif per abordar els aspectes laborals del traspàs.
En la reunió també s’ha tractat sobre la posada en marxa d’un pla de mesures urgents per a millorar tres aspectes en el servei de Rodalies: la seguretat, el manteniment de les infraestructures i la millora de la informació a les persones usuàries. En aquest sentit, la consellera Paneque ha expressat “la tolerància zero envers els actes vandàlics que malmeten els trens, les estacions i les instal·lacions, com el robatori de coure, que tenen una incidència negativa molt directa en el servei i la ciutadania”.
D’altra banda, en la reunió també s’ha valorat la incorporació de nous trens per a renovar part de la flota del servei de rodalies i regionals a Catalunya; s’ha analitzat la seva possible distribució i quins requeriments tindran per al seu manteniment.
Finalment, també s’ha acordat estudiar la possibilitat d’implantar una línia ferroviària de Rodalies que connecti Lleida i Montsó, a l’Aragó.
1