1. “Per poder millorar aquests indicadors, hem plantejat una sèrie de mesures. La primera i més rellevant és simplificar el procés d’admissió en 3 tandes i tenir tot l’alumnat matriculat a dia 31 de juliol. Aquest és, sense dubte, un dels nostres primers objectius”, ha destacat la consellera Esther Niubó
  2. Niubó ha presentat el document en què es plantegen les propostes per millorar l’FP entre el 2024 i el 2028
  3. Pel que fa a la preinscripció, se simplifica el procés d’admissió en tres tandes d’assignació i per tal que l’alumnat estigui matriculat el 31 de juliol
  4. S’introduiran millores en l’orientació de l’alumnat, i es durà a terme un seguiment de l’alumnat vulnerable amb una prospecció telefònica
  5. Es potenciarà l’encaix entre les necessitats de l’alumnat i les del sector productiu i s’impulsarà el model català d’FP dual
  6. Es constituiran 4/5 centres públics específics per als col·lectius amb risc d’abandonament, i es regularan els centres de Noves Oportunitats per tal que disposin de seguretat jurídica
Fotografia consellera Niubó{"name":"2024/10/28/13/44/e8ff4dc3-e9a4-4e92-aee5-fa69d4117ad8.jpg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":1002982}


El Departament d’Educació i Formació Professional ha elaborat un paquet de mesures amb l’objectiu de millorar la gestió i la planificació de la formació professional. Fan referència tant al procés de preinscripció i assignació com a la planificació de l’oferta, l’orientació de l’alumnat, la lluita contra l’abandonament i d’altres elements que conformen l’àmbit de l’FP.

La consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, ha presentat el document que inclou un seguit de propostes per millorar la formació professional entre el 2024 i el 2028, un dels principals objectius del Departament i del Govern de la Generalitat en aquesta legislatura.

Per poder millorar aquests indicadors, hem plantejat una sèrie de mesures. La primera i més rellevant és simplificar el procés d’admissió en 3 tandes i tenir tot l’alumnat matriculat a dia 31 de juliol. Aquest és, sense dubte, un dels nostres primers objectius”, ha remarcat la consellera.

Niubó ha avançat que “les mesures que volem emprendre des del Departament per reforçar el sistema públic d'FP una vegada feta l’anàlisi del procés d’aquest curs 2024-25 es basen en: millorar el procés i el calendari de preinscripció; millorar la planificació de l’oferta; l’orientació; el model d’FP dual; i la lluita contra l’abandonament escolar prematur”.


Millora del procés de preinscripció del curs 2025-2026

El Departament d’Educació i FP té com a principals fites simplificar el procés d’admissió de l’alumnat dels cicles formatius, fent-lo més àgil i senzill per a l’alumnat que hi accedeix, i escurçar el calendari de preinscripció a aquests ensenyaments.

És per això que en la pròxima preinscripció se simplifica el procés d’admissió en tres tandes d’assignació per tal de tenir tot l’alumnat matriculat el 31 de juliol. El sistema d’assignació es basaria en una acceptació més àgil de la plaça per part de l’alumnat, sense requerir processos manuals extensos a cada centre, gràcies a la centralització de la matrícula.

Per tant, també s’escurça el període en la segona assignació de places, ja que fins ara, amb l’agost entremig, es perd fidelització de matrícula envers la primera assignació. Així, a manca de concretar les dates, la previsió d’oferta inicial i de presentació de sol·licituds seria a finals de maig, les 3 tandes d’assignació i la matrícula en línia a finals de juliol i el setembre quedaria reservat pel procés de gestió de vacants, sempre però abans de l’inici del curs.

Esther Niubó ha afirmat que “volem acabar amb aquesta situació en què molts alumnes s’acaben incorporant als seus estudis 15 o 20 dies més tard per culpa d’un procés que actualment considerem que s’allarga excessivament en el temps. Això no pot tornar a passar, i per això assumim aquest repte de la modificació del calendari com una de les nostres principals prioritats”.

Fotografia FP{"name":"2024/10/28/13/28/b425e4df-1a72-40f8-92f8-41375b9724a1.jpg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":4118658}


Lluita contra l’abandonament

La consellera Niubó ha remarcat que un dels objectius de les diferents mesures és lluitar contra l’abandonament prematur. Per això, es farà un seguiment de l’alumnat especialment vulnerable i que no es troba en el sistema amb una prospecció telefònica per tal de no perdre aquest alumnat i assegurar que continua amb els estudis en alguna de les ofertes del Departament.

La titular d’Educació i FP ha ressaltat que “el Departament es compromet a fer un seguiment i vetllar per l’alumnat especialment vulnerable i que no es troba en el sistema, per tal de no perdre’l pel camí. La continuació dels estudis, de la formació, en qualsevol de les seves modalitats és un dels nostres principals objectius”.

També en el mateix sentit, es reforçarà l’orientació de l’alumnat a 4t d’ESO amb mesures concretes:

  1. Insistir en l’orientació dels centres sobre la importància de triar més d’una opció. Cal tenir en compte que el 20 % dels estudiants de grau mitjà i el 27 % dels estudiants de grau superior només fan una petició en la preinscripció, fet que limita les seves opcions.
  2. Generalitzar el sistema d’informació universal sobre el consell orientador a 4t d’ESO amb un curs obligatori sobre oferta als orientadors de 4t ESO. S’inclouran visites a empreses i la visibilització de sectors estratègics.
  3. Crear un equip d’educadors socials (més de 60) formats en orientació en els municipis.

Un altre dels elements que es reforçaran per afavorir la continuïtat educativa de l’alumnat més vulnerable és la millora de l’ecosistema dels centres de Noves Oportunitats. Es constituiran nous centres de Noves, aprofitant la xarxa dels centres de formació d’adults (CFA) i en col·laboració amb el SOC. També es regularan els establiments de Noves Oportunitats existents, dotant-los de seguretat jurídica.


Encaix entre demanda d’alumnat i necessitats del territori

La titular d’Educació i FP ha remarcat que el Departament treballarà per encaixar les necessitats de l’alumnat que vol cursar un cicle formatiu i del teixit productiu dels diferents territoris, que demanen professionals qualificats. En concret, en els àmbits detectats per l’Agència FPCAT de Salut i atenció a les persones, Química, Indústria del metall i Transformació digital.

El Departament durà a terme l’oferta a partir de la identificació de les noves necessitats del territori i de les persones, analitzant-ne la viabilitat. A més, s’establiran convenis de col·laboració amb el teixit productiu i s’analitzaran les aportacions d’altres agents que puguin intervenir en la prospecció de necessitats, com ara els municipis i els consells territorials d’FP.

També s’impulsarà el model català d’FP dual, amb mesures com l’elaboració de la normativa d’FP integrada envers el model català d’FP dual; l’impuls de projectes dual amb empreses de països europeus; el disseny del mapa de dinamització amb centres, cambres i agents socials; i amb la tasca de 30 docents prospectors d’empreses per a la captació de places d’FP dual.

En aquest sentit, Niubó ha demanat “l’ajuda i la complicitat de les empreses, que han d’apostar també per aquesta eina com una inversió per millorar la qualificació, la competitivitat i el valor afegit del territori i del país en general”.


Principals dades de la preinscripció 2024-2025

En la preinscripció d’FP per al curs 2024-2025, s’han presentat un total de 108.289 sol·licituds —de les quals 57.290 són de grau mitjà i 50.999 de grau superior—. Al final del procés, les matriculacions fetes en el marc de la preinscripció han estat 61.773 —de les quals 34.121 de grau mitjà i 27.456 de grau superior—. A banda, caldrà afegir les matriculacions que les persones hagin pogut fer al marge del procés centralitzat directament en els centres educatius.

La consellera ha destacat que de l’alumnat que ha participat en el procés de preinscripció i no ha obtingut plaça per als diferents supòsits —no complien els requisits, no han obtingut assignació o no s’han matriculat malgrat tenir plaça assignada—, finalment s’han aconseguit recuperar més de 20.746 alumnes per al sistema educatiu. Per tant, hi ha 11.385 alumnes de grau mitjà sense requisits, o sense assignació, o que han renunciat a matricular-se que acaben matriculant-se en algun dels ensenyaments del sistema —fent un altre cicle mitjà, un PFI o repetint 4t d’ESO, per exemple—, i 9.361 de grau superior —fent un altre cicle superior, o mitjà, o uns artístics superiors—.


*Més informació i dades al dossier adjunt Formació Professional 2024-2028

1  

Imatges

Fotografia consellera Niubó

Fotografia consellera Niubó 1002982

1  

Fitxers adjunts

Dossier adjunt FP 2024-2028

Dossier adjunt FP 2024-2028
PDF | 2594695