- La titular de Territori, Habitatge i Transició Ecològica preveu més qualitat del servei i més freqüències de pas
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica destinarà 4,4 milions d’euros a la millora de la xarxa d’autobusos interurbans de les demarcacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona. Ho anunciat la consellera Sílvia Paneque en la cloenda de les jornades Movilidad en Catalunya: retos y oportunidades, que ha organitzat aquest dilluns el Periódico de Catalunya. “El servei de busos interurbans ha registrat un augment d’entre el 20% i el 30% de viatges respecte el 2023. Això ha provocat una saturació i un servei millorable per a la ciutadania”, ha subratllat durant el seu discurs. La inversió prevista permetrà “actualitzar serveis i millorar-ne la qualitat amb més vehicles, busos amb més capacitat i més freqüència a les hores punta”, ha assenyalat.
La consellera també ha recordat que els contractes amb els operadors de transport públic per carretera acaben al 2028. “Hem iniciat la definició d’un nou model que intensifica el servei, descarbonitza la flota i millora la informació als usuaris”, ha indicat. En aquest sentit, ha anunciat que “aquest any es licitarà un nou servei entre Manresa i Barcelona, mentre que ja estem reforçant diferents zones de Catalunya amb el Clic.cat, l’Expres.cat i carrils exclusius per als busos a la xarxa viaria”.
Paneque ha afegit que l’objectiu és “la mobilitat pública, descarbonitzada i eficient” i que “el creixement econòmic, la innovació, l’equitat, un nou sistema de mobilitat eficaç, la sobirania energètica, l’educació o un bon sistema de salut han estat i continuen essent elements claus per al benestar de Catalunya”.
Transport públic de qualitat: un element clau
La consellera, d’altra banda, ha destacat que “cada vegada hi ha més gent que viu més lluny del centre de Barcelona, i aquest fenomen continuarà i s’accentuarà.El creixement demogràfic i l’augment d’habitatges fan evident la necessitat d’un sistema de transport públic amb alta capacitat per cobrir més territori i població. És un element clau per ser capaços de tenir un país que visqui i produeixi de manera sostenible”.
Per aquest motiu, la titular de Territori aposta per “actualitzar el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya redactat el 2006; escriure un nou Pla de transports de viatgers el 2025; i aprovar el Pla de Rodalies 2025-2030. Les reformes a llarg termini de trens són l’orbital, amb el Martorell – Abrera com propera fase; i el tren transversal, com a eix transversal ferroviari de Catalunya”.
Un país on els trens surtin puntuals cada matí
Sílvia Paneque ha parlat també del traspàs de Rodalies i ha assenyalat que “aquest gener tindrem preparats els estatuts de la nova empresa que gestionarà el servei, que serà operadora de trens i vies pròpies. L’objectiu és tenir un país on els trens surtin puntuals cada matí”.
Respecte el Metro, ha explicat que “les prioritats són l’ampliació de la Línia 9 amb les estacions de la Sagrera TAV, Sagrera Meridiana, Plaça Maragall, Guinardó i Hospital de Sant Pau el 2027. El tram central s’acabarà el 2030. També està planificada l’ampliació de la L1 fins a Badalona, la L3 fins a Espluges i la L4 fins a la Sagrera. Ferrocarrils millorar els serveis de la L8 al Vallès, Baix Llobregat i Anoia”. En relació als tramvies, “el Govern ha presentat la primera fase del TramCamp per connectar Vila-seca, Salou i Tarragona”
La connectivitat global
La consellera ha afirmat que “la connectivitat de Catalunya al marc global dependrà de la capacitat de desenvolupar el Corredor Mediterrani”. Ha celebrat les inversions previstes per part del govern espanyol als ports de Tarragona i Barcelona: “Són la porta de mercaderies de tot el Mediterrani i Orient més gran que té Europa”.
Ha recordat també que el president Salvador Illa va demanar reactivar la Comissió tècnica entre la Generalitat i l’Estat per la millora de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat. “Avancem positivament per assolir un Aeroport que sigui de referència mundial i s’està ajustant el projecte per maximitzar-ne la sostenibilitat. Catalunya comptarà amb un hub de vols internacionals i intercontinentals i una inversió de 1.700 MEUR.”, ha reblat.