- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica Sílvia Paneque es reuneix amb l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i anuncia que el Govern actualitzarà el projecte de la prolongació de la línia, que suposa una inversió de més de 1.000 MEUR
- La Generalitat i l’Ajuntament acorden la creació d’un grup de treball sobre estacions d’autobusos interurbans per a promoure la intermodalitat
- El Govern està desenvolupant la primera fase del pla Habitar B!, amb 637 habitatges
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha anunciat avui que el Departament “actualitzarà el projecte constructiu i l’estudi d’impacte ambiental de tot el perllongament de la línia 2 de metro entre Sant Antoni i el Parc Logístic”, després de la reunió que ha mantingut amb l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni i Cuadrado. “En el futur l’única mobilitat sostenible possible serà la mobilitat verda i eficient per a la gran majoria”, ha ressaltat la consellera.
“Aquesta serà una obra amb un pressupost superior als mil milions d’euros i, per tant, estem davant d’un projecte de transformació de gran envergadura”, ha exposat Paneque. La consellera ha explicat que el 2006, la Generalitat va aprovar els estudis informatiu i ambiental de l’L2 en el tram Sant Antoni-Foc Cisell i el 2007, del Tram Foc Cisell-Parc Logístic. I, el 2009, es va redactar el projecte constructiu de solució de conjunt de tot el perllongament, però ja no va arribar mai a aprovar-se.
Els documents actualitzats recolliran la construcció d’un nou tram de 6 quilòmetres de túnel de l’L2, tot perllongant-la des de la futura estació de Parc Logístic (on intercanviarà amb l’L9) fins a l’actual estació de Poble Sec (L3). Aquest perllongament inclou en total 6 noves estacions: Poble Sec, MNAC, INEFC, Foc (intercanvi amb L10 sud); Fira (L9 sud) i Parc Logístic (L9 sud). El túnel s’excavarà en la major part amb tuneladora, tret d’un tram de 600 metres que s’executarà mitjançant pantalles.
D’altra banda, la Generalitat i l’Ajuntament han acordat la creació d’un grup de treball per l’estratègia i ordenació d’estacions d’autobusos interurbans a la ciutat. El nou marc concessional de les línies interurbanes, amb horitzó 2028, “ens ofereix també l’oportunitat, mitjançant aquest grup de treball, d’analitzar les estacions intermodals que ens ha de permetre ordenar un sistema d’intercanviadors”, ha assenyalat la conseller Paneque. La voluntat és que “s’inclogui en les concessions futures noves parades que alliberin el centre de Barcelona i es tracta de fer-ho de manera planificada i conjunta”, ha afirmat.
El grup de treball, que estarà format per l’Ajuntament, la Generalitat, l’ATM i l’AMB, ha de servir per tirar endavant l’estratègia dereforçar i ampliar els serveis d’autobús interurbà amb connexió amb Barcelona i consolidar un nou esquema d’intercanviadors de transport públic, a mode d’estacions terminals que endrecin i potenciïn l’efecte xarxa, millorin el servei prestat als usuaris i redueixin la pressió en els carrers i l’espai públic de la ciutat.
En el marc d’aquesta estratègia, el Departament ha impulsat el projecte de la primera de les grans estacions intermodals: l’estació de la plaça Espanya, un punt molt important d’interconnexió amb el metro L1 i L3, FGC (amb el perllongament de la L8) i la xarxa urbana de TMB on entre d’altres l’H12, l’H16, el V7, el D40 i el D20 formen un node d’intercanvi molt potent que permet accedir ràpidament a la resta de Barcelona.
En marxa la primera fase del pla Habitar B!, amb 637 habitatges
La consellera Paneque ha remarcat que “el primer propòsit compartit entre el Govern de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona és millorar la vida de la gent, circumstància que, no només beneficia les oportunitats de la majoria, sinó que també, gràcies precisament a això, crea noves competències i genera creixement”. A més d’infraestructures, a la reunió s’han tractat també les darreres iniciatives en matèria d’habitatge, com és el cas del programa Habitar B!, que preveu construir un total de 1.764 habitatges amb protecció oficial a 27 solars cedits per l’Ajuntament de Barcelona.
La primera fase d’aquest programa consisteix en la construcció per part de l’Institut Català del Sòl (INCASÒL) de 637 habitatges en 11 d’aquests solars a Sant Martí i Sant-Montjuïc, per un import de 82,21 MEUR. La consellera ha anunciat que “l’adjudicació dels equips redactors” dels projectes constructius “serà a la primavera de 2025”. “Són pisos d’alta qualitat, alta eficiència energètica i subjectes a la qualificació d’habitatge protegit”, ha volgut detallar Paneque.
La resta, un total de 1.151 habitatges assequibles, els construirà l’empresa pública de l’Ajuntament de Barcelona, IMHAB, amb una aportació de 22 milions d’euros per part del Govern de Catalunya en el període 2025-2027.
D’altra banda, la consellera Paneque ha recordat que la Generalitat de Catalunya ha ofert 10 milions d’euros per adquirir les finques objecte de subhasta per part de l’Hospital Clínic a Gran Via de les Corts Catalanes 534; carrer Sardenya 361; Passatge Prunera 6, i carrer Vallhonrat 12. Aquesta actuació es complementa amb l’exercici de tanteig i retracte de l’Ajuntament de Barcelona al carrer Navas de Tolosa 339.
1