1. ICILS 2023 va avaluar l’any passat un total de 1.102 alumnes de 2n d’ESO procedents de 50 centres educatius


  1. L’estudi analitza la comprensió de l’ús de l’ordinador, la recopilació d’informació, la producció d’informació i la comunicació digital


  1. Esther Niubó: “Els resultats d’aquest estudi ens han d’enorgullir. Malgrat això, el nostre objectiu és assolir el mateix nivell en competència lectora, matemàtica i científica”


  1. La conselleria té previst elaborar un pla de digitalització responsable de cara al proper curs escolar per afrontar la gestió del desenvolupament digital a les aules


Fotografia competència digital{"name":"2024/11/12/11/39/2d10090d-ed5c-4c83-8555-fee044c49384.jpg","author":"Departament d'Educació i FP","type":"0","location":"0","weight":651508}


Aquest matí, l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) –responsable de les proves en comprensió lectora PIRLS o en matemàtiques i ciències TIRLS, entre d’altres- ha presentat els resultats de l’ICILS, l’Estudi Internacional sobre Competència Digital 2023. L’estudi s’ha dut a terme sobre un total de 35 països d’arreu del món, i Catalunya hi ha participat amb una mostra pròpia.


L’estudi conclou que Catalunya és el tercer territori amb millor puntuació de tots els analitzats, amb un total de 518 punts, només per darrera de Corea (540) i República Txeca (525), amb els mateixos punts que Dinamarca, i per sobre de la mitjana de la Unió Europea (493). Si es compara amb el territori espanyol, la mitjana d’Espanya és de 495, i Catalunya se situa per davant de Madrid (514), d’Astúries (514) i de Castella i Lleó (507).


La consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha valorat positivament el resultat obtingut: “Els resultats d’aquest estudi ens han d’enorgullir. Malgrat això, el nostre objectiu és assolir el mateix nivell en competència lectora, matemàtica i científica”.


L’estudi avalua competències com són la selecció de la informació, saber valorar-ne la seva utilitat i credibilitat, així com la consciència dels problemes derivats de donar informació confidencial a la xarxa, entre d’altres. La titular d’Educació i FP considera que “hem de revisar molt bé, no obstant, com gestionem aquest desenvolupament digital a les aules i per això volem anar més enllà de la digitalització i tenim previst avançar en un pla de digitalització responsable que estem treballant de cara al proper curs escolar”.


En el mateix sentit, Niubó expressa que “l’objectiu no és minvar aquesta competència digital però sí afavorir-ne un ús responsable, i treballar en paral·lel per potenciar altres competències que l’alumnat català ha d’assolir i reforçar”. Cal tenir en compte que hi ha països líders en aquestes competències com Dinamarca que estan també repensant els seus models per ajustar millor els aprenentatges.


Elements avaluats


Les proves ICILS a Catalunya les van dur a terme el 2023 un total de 1.102 alumnes de 2n d’ESO procedents de 50 centres educatius de diferents titularitats -34 centres públics i 16 centres de titularitat concertada-. Els elements que van ser objecte d’avaluació van ser els següents:


-Comprensió de l’ús de l’ordinador: coneixements tècnics fonamentals i habilitats en l‘ús operatiu dels ordinadors com a eines de treball.

  1. -Recopilació d’informació: elements receptius i organitzatius del tractament i gestió de la informació.
  2. -Producció d’informació: ús dels ordinadors com a eines productives per pensar i crear.
  3. -Comunicació digital: intercanvi d’informació a través de les diferents plataformes, juntament amb les responsabilitats socials, jurídiques i ètiques que se’n deriven.


Principals conclusions


Al marge de la mitjana obtinguda en les proves, l’estudi analitza paràmetres concrets com són la diferència de gènere, els resultats segons la titularitat dels centres o aspectes com el rendiment en alumnat desafavorit o la incidència del nombre d’ordinadors a la llar en els resultats.


Així, respecte del gènere, les noies mostren un rendiment en la competència digital significativament superior al dels nois (531 vs. 505). A més, hi ha un 5% menys de noies respecte dels nois que no assoleixen la competència (8% vs. 13%). Pel que fa a la titularitat, l’alumnat dels centres privats obté una puntuació en la competència digital més alta que el dels centres públics (542 vs. 505).


Si s’analitza el rendiment en l’alumnat afavorit respecte el desafavorit, la diferència és de 77 punts, puntuació per sota de la mitjana de la UE (79). L’estudi també conclou que el nombre d’ordinadors a la llar i l’experiència de l’alumnat en l’ús de les TIC mostra una relació positiva amb el rendiment de la competència digital.



12 de novembre de 2024


1  

Fitxers adjunts

Dossier adjunt

Dossier adjunt
PDF | 225850