- El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal i Farreras, proposa al Fòrum europeu del Corredor Mediterrani que Barcelona aculli una sessió de treball sobre nodes urbans
- El Departament advoca per la implantació de terminals distribuïdes pel territori per afavorir el transport de mercaderies per ferrocarril
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha posat avui en valor a Brussel·les les accions que està duent a terme per optimitzar i donar capil·laritat al Corredor Mediterrani mitjançant els serveis ferroviaris i de transport interurbà per carretera de la seva competència arreu del territori de Catalunya. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal i Farreras, ha participat avui en la reunió del Fòrum europeu del Corredor Mediterrani, òrgan consultiu, presidit pel Coordinador del Corredor, en el que participen les representacions dels estats membres interessats i les regions i les autoritats portuàries.
El nou Reglament de la UE per al desenvolupament de la xarxa transeuropea de transport “ha reforçat dos temes en què la responsabilitat del nostre Govern és molt significativa: els nodes urbans de la xarxa de transport i la promoció i l'impuls de les terminals intermodals per al transport de mercaderies”, ha posat de relleu el secretari. Pel que fa al transport de viatgers, al Govern de Catalunya “ens preocupa garantir una bona relació, útil i efectiva, entre els serveis ferroviaris i de transport interurbà i els de llarga distància, alta velocitat, carreteres, aeroports, on Barcelona destaca com a eix internacional, i ports d'interès general”.
Com a exemple, el secretari Nadal ha citat l’estació intermodal de la Sagrera a Barcelona, en què també participa la Generalitat, que és “una bona demostració de com aplicar bones pràctiques al voltant de la dotació d'infraestructures, la seva funcionalitat i els serveis relacionats, per tal d'ajudar en l'optimització del Corredor Mediterrani”. En aquest context, el secretari ha proposat la celebració d’una reunió del grup de treball sobre nodes urbans, a Barcelona durant el primer semestre de 2025.
En l'àmbit del transport de mercaderies per ferrocarril, “l'empenta de noves terminals suposa un punt d'inflexió decisiu per facilitar el transport i millorar la competitivitat de les empreses locals i internacionals que operen a l'eix del Corredor”. Així, el Govern de Catalunya està analitzant “com plantejar des del sector públic l'oferta de terminals distribuïdes al territori i interconnectades amb les infraestructures i serveis que conformen el Corredor Mediterrani com a nova política pública. Una política pública alineada decididament amb els objectius de l'agenda verda de la Unió Europea”.
1