- Entra en funcionament la nova infraestructura, que connecta la C-63 i l’N-141e i permet evitar el trànsit de pas per l’interior del nucli urbà
- L’obra ha comportat una inversió de més de 30 MEUR
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha posat en valor els beneficis en fluïdesa, seguretat, sostenibilitat de la mobilitat i millora urbana que suposarà la nova variant d’Anglès, que el Departament ha posat en servei avui. Aquesta infraestructura, una de les actuacions més importants del Govern a les comarques gironines amb una inversió de 30,7 MEUR, connecta la C-63 i l’N-141e i permet evitar el trànsit de pas per l’interior del nucli urbà, de manera que la nova variant permetrà alleugerir de trànsit la travessera d’Anglès.
La nova variant d’Anglès “millorarà la fluïdesa en la circulació, disminuirà temps de desplaçaments i permetrà una millor gestió del trànsit”, alhora que “redueix el risc d’accidents i millora la seguretat dels vianants”, ha remarcat la consellera Paneque. El recorregut de la C-63 en el tram comprès entre Anglès i Santa Coloma de Farners assumeix uns 7.000 vehicles diaris de mitjana, amb prop d’un 8,5% de pesats. Pel que fa a la N-141e, a la zona d’Anglès absorbeix uns 12.000 vehicles diaris, dels quals un 8% són pesants. Es calcula que la nova variant permetrà treure uns 5.000 vehicles diaris del centre urbà d’Anglès.
Paral·lelament, aquesta actuació, “contribueix a una mobilitat més sostenible” i suposa “un pas més en benefici del medi ambient”, atès que “millora la qualitat de l’aire, crea una zona de baixes emissions al municipi, minimitza l’impacte del CO2 i també permet guanyar espai verd al poble”, ha posat de relleu Paneque. D’altra banda, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha remarcat que amb la nova variant “posem un gra de sorra a animar l’economia i guanyar qualitat urbana”; en aquest sentit, “millora l’accessibilitat dels veïns i del teixit econòmic i genera oportunitats”.
La nova variant té una longitud d’1,6 quilòmetres i inclou com a principal element constructiu un nou túnel de 490 metres de longitud. La nova carretera està formada per una calçada de dos carrils de 3,5 m d’amplada cadascun, separats per una mitjana d’1 metre i vorals d’1 metre d’amplada. A més, l’obra ha inclòs un conjunt de millores al ferm de la travessera urbana de la C-63.
El traçat de la nova carretera, que discorre per l’est del municipi, comença a la C-63, al sud del municipi d'Anglès. En aquest punt, s’hi ha construït una rotonda (accés sud), per a connectar la travessera d'Anglès, la C-63, el cementiri d’Anglès i altres camins de la zona amb la nova carretera. Uns 250 metres a continuació, comença el túnel.
La variant continua després del túnel en direcció nord fins a la connexió amb l’N-141 Olot – Girona, on s’inclou una altra rotonda (accés nord) que també servirà per accedir al nucli d'Anglès. En l’execució de les obres, a més de la formació de la nova carretera, les noves rotondes i el nou túnel, es construeixen dues estructures: un pas inferior que dona accés al cementiri per sota de la variant i un pas inferior per donar continuïtat a un camí.
L’obra també ha comportat l’execució de la infraestructura necessària per l’estesa de la fibra òptica al llarg de tota la traça, dels elements per a facilitar el drenatge de la carretera, les mesures d’integració ambiental i la millora del ferm de la travessera d’Anglès de la C-63 (avinguda de Santa Coloma), amb un paviment nou fonoabsorbent, per a reduir l’impacte sonor del trànsit.
El túnel de la variant és l’element constructiu més significatiu d’aquesta actuació. Atesa la geologia i geotècnia de la zona, el túnel s’ha excavat mitjançant perforació i voladura, segons el tram. Es preveu instal·lar-hi aquest hivern panells fotovoltaics per a generar energia d’origen renovable per alimentar les instal·lacions del túnel, en el marc del Programa d’autogeneració i descarbonització de la xarxa viària del Departament.
L’obra s’ha completat amb els elements de senyalització i abalisament i les barreres de seguretat, i la reposició d’un tram de via verda que forma part de la ruta del Carrilet Olot – Girona i que resultava afectat pel traçat de la nova variant.