- La consellera Sílvia Paneque mostra la seva satisfacció “perquè després de molts anys s’ha arribat a una proposta de traçat d’ampli consens”
- Les obres milloraran la funcionalitat d’un tram de l’Eix del Llobregat de més de 20 quilòmetres i inclouran l’eixamplament de la via i la implantació d’un sistema pioner de tercer carril reversible amb barrera mòbil, amb una inversió estimada en 240 MEUR
- El Departament sotmetrà a audiència el projecte constructiu del primer tram, entre Berga i Cercs, el primer trimestre de 2025
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha aprovat el projecte de traçat de la transformació de l’Eix del Llobregat (C-16) entre Berga i Bagà, una de les actuacions més rellevants a la xarxa viària de la Generalitat dels pròxims anys. L’obra comportarà una inversió estimada en 240 MEUR i renovarà un tram de 20,7 quilòmetres d’un important eix de comunicació del país, amb l’objectiu de millorar-hi la funcionalitat, la fluïdesa i la seguretat del trànsit. Aquesta transformació es traduirà en l’eixamplament de la carretera i la implantació d’un sistema, pioner a l’Estat, de carril addicional reversible amb barrera mòbil.
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha mostrat la “satisfacció del Govern, perquè, després de molts anys, s’ha arribat a una proposta de traçat que genera un ampli consens territorial”. Amb aquesta proposta “els veïns i veïnes dels diversos nuclis del Berguedà podran accedir a les seves poblacions i a Berga, sense les dificultats que actualment pateixen pel trànsit que circula per la C-16 els caps de setmana”, ha ressaltat.
La C-16 entre Berga i Bagà és un eix vertebrador del Berguedà, i la via principal de connexió de l’àrea de Barcelona i la Catalunya Central amb el túnel del Cadí, la Cerdanya i la Catalunya Nord. En aquest tram, l’Eix del Llobregat registra uns volums de trànsit, en especial en època hivernal, que poden fer triplicar el temps de trajecte i dificulten la mobilitat. Les puntes en la circulació es produeixen principalment, divendres i diumenges a la tarda, amb una forta asimetria; és a dir, els divendres majoritàriament en sentit nord i els diumenges, en sentit sud.
En la major part d’aquest tram, la carretera compta amb un carril per sentit i, com a conseqüència d’aquestes puntes de trànsit, es produeixen congestions que, a més, dificulten la mobilitat local. Cal tenir en compte, d’altra banda, l’orografia complexa de l’entorn per on transcorre la via i el seu valor natural i paisatgístic.
Tenint en compte aquests factors, el Departament va elaborar un projecte de traçat que ha sotmès a informació pública i a tramitació ambiental, alhora que ha treballat amb els agents del territori per a consensuar l’encaix de la proposta. Fruit d’aquest procés, es van introduir millores al projecte. Ara, el Departament ha aprovat definitivament el projecte i preveu sotmetre a audiència d’interessats i administracions el projecte constructiu del primer tram, entre Berga i Cercs, el primer trimestre de 2025, de manera prèvia a la seva aprovació definitiva, durant el 2025.
El projecte abasta els termes municipals de Berga, Cercs, la Nou de Berguedà, Sant Julià de Cerdanyola, Guardiola de Berguedà i Bagà. L’obra consistirà en l’eixamplament de la carretera per a millorar-ne la funcionalitat i la seguretat; en funció del tram, la secció serà de 2+2 o de 2+1 carrils. Així, es preveu el desdoblament de la C-16 entre Berga i Cercs i la construcció d’un tercer carril, amb un sistema de separació mòbil, en el tram entre Cercs i Bagà.
Així mateix, es transformaran les 15 interseccions que actualment tenen girs a l’esquerra en enllaços a diferent nivell, fet que també incidirà en la seguretat i la funcionalitat de la carretera.
Túnels i estructures
En total, el projecte inclou la construcció de cinc túnels, que sumen una longitud total de 2,3 quilòmetres, entre els quals cal remarcar el túnel a la Nou de Berguedà, de 870 metres de longitud. Pel que fa a estructures, se’n preveu la construcció d’una trentena, que sumen una longitud de 2,2 quilòmetres. Sobresurt el nou viaducte que es construirà al seu pas per Cercs, més ample que l’actual –tindrà un tercer carril reversible amb barrera mòbil— amb una longitud de 290 metres.
El túnel de la Nou de Berguedà i el viaducte de Cercs són algunes de les mesures d’integració que ha incorporat el projecte com a resultat del procés d’informació pública i concertació territorial. També cal remarcar el cobriment puntual de la C-16 que es durà a terme al seu pas per Berga Centre o la reducció de l’ocupació a l’enllaç Berga Nord.
Finalment, el projecte comporta també la configuració de noves vies locals a Guardiola de Berguedà i a Bagà, incloent l’impuls, en el marc de l'Estratègia Catalana de la Bicicleta, d’un Eix Ciclista del Berguedà que faci compatible la mobilitat activa amb el desenvolupament de les infraestructures viàries a l'entorn de la C-16.
El sistema de barrera mòbil
En el tram de 2+1 el tercer carril serà reversible, atès que el trànsit és molt intens en determinades franges horàries només en un dels dos sentits; funcionarà en un sentit o en un altre en funcions de les necessitats i per a separar els sentits de la circulació, s’ha optat per la implantació d’una barrera mòbil.
Aquest sistema funciona mitjançant una màquina de transferència, que agafa la barrera –que és de formigó– i la va traslladant mentre circula a uns 8-16 km/h. Aquesta operativa s’efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. D’altra banda, l’actuació preveu un disseny dels carrils que permet un espai suficient en el cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic.
Així, aquesta actuació comportarà un increment de la fluïdesa en aquesta via, tot adaptant-se, a més, al comportament del trànsit característic d’aquest tram, alhora que millorarà la seguretat viària, ja que augmentaran les zones d’avançament i s’instal·larà una separació física dels dos sentits de la circulació.