1. El Departament d’Educació i FP ha constituït la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius per analitzar l’impacte de la digitalització al sistema educatiu.
  2. La conformen una cinquantena de persones expertes en diferents àmbits, que es distribuiran en dos grups. El coordinador de la comissió serà el pedagog i doctor en Ciències de l’Educació, Màrius Martínez.
  3. Esther Niubó: “Volem que aquesta comissió ens ajudi a adoptar un seguit de pautes, bons usos i recomanacions que puguem fer arribar als centres educatius per tal que es puguin aplicar ja al proper curs 2025-2026”.
Fotografia comissió{"name":"2025/02/04/14/09/b88a9699-07a0-45bf-aa58-4ef365d6e14a.JPG","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":350798}


El Departament d'Educació i Formació Professional proposa per al proper curs 2025-2026 prohibir els telèfons mòbils a les aules de tots els centres educatius a l’etapa obligatòria. Aquesta és la principal mesura que la consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, ha traslladat a la primera reunió de la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius, constituïda aquest matí.


El que volem és que aquesta comissió ens ajudi a adoptar un seguit de pautes, bons usos i recomanacions que puguem fer arribar als centres educatius per tal que es puguin aplicar ja al proper curs 2025-2026.I el primer encàrrec que li fem a aquesta comissió és que avaluï la mesura de prohibir els telèfons a l’aula a totes les etapes educatives obligatòries”, ha explicat la titular d’Educació i FP, que també ha avançat que també plantejarà a la comissió la restricció de tot tipus de pantalles digitals (tauletes, portàtils...) a l’etapa d’educació infantil.


La consellera ha exposat que l’objectiu del Departament és avaluar l’impacte de la digitalització en l’aprenentatge i en el sistema educatiu, i alhora establir pautes per a un ús responsable: “Ens correspon vetllar per la protecció i promoció de la salut i els hàbits saludables i per l’aprenentatge de competències digitals en el context socioeducatiu com a part del desenvolupament i de l’exercici de la ciutadania de l’alumnat. Però alhora, ens correspon també protegir l’interès superior dels seus drets i el seu benestar, garantint entorns educatius segurs i saludables”.


Per tal d’analitzar els diferents paràmetres que intervenen en la digitalització, Educació i FP ha creat la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius. La integren professionals experts de diferents àmbits. Els objectius de la comissió són els següents:

-Revisar l’ús que es fa actualment d’aquests dispositius i analitzar els efectes que tenen sobre infants i joves al sistema educatiu català. També determinar els canvis necessaris a implementar i fer recomanacions al conjunt de la comunitat educativa.

  1. Crear un espai de reflexió i de debat expert per a fer una diagnosi de l’ús i els efectes pedagògics i sobre la salut de les pantalles en la població escolar de Catalunya.
  2. Vetllar per la protecció i promoció de la salut i els hàbits saludables i per l’aprenentatge de competències digitals en el context socioeducatiu.
  3. Protegir l’interès superior dels drets dels infants i el seu benestar garantint entorns educatius segurs i saludables.


La comissió es dividirà en dos grups. Un d’ells aplegarà professionals provinents de diferents àmbits de treball que coneixen els efectes dels usos dels dispositius i entorns digitals i les seves conseqüències. Aquest primer grup farà la diagnosi de la situació i de les problemàtiques que en diversos contextos s’han detectat, generant la preocupació de diversos col·lectius. Aquesta diagnosi acabarà amb un conjunt de criteris, pautes i propostes per la comunitat educativa.


El segon grup estarà format per professionals dels àmbits socioeducatius que coneixen l’ús que es fa de les pantalles i dels entorns digitals en el context escolar i també els objectius relacionats amb l’alfabetització i competència digitals. Partirà de la diagnosi inicial i també n’elaborarà una part que reti comptes de la situació dels usos de les pantalles en el context escolar, per etapes educatives i tipologies de centre. D’aquesta anàlisi en sortiran també elements de diagnosi interna del context educatiu i recomanacions.


La titular d’Educació i FP també ha avançat que ”paral·lelament, també hem encarregat una auditoria a Ivàlua, perquè avaluï i ens informi de com s’estan utilitzant actualment els dispositius i recursos digitals als centres educatius, i poder conèixer de primera mà la valoració que se’n fa. Esperem que aquest informe pugui a punt abans de l’estiu”.


Integrants de la comissió


La comissió està formada per prop de 50 membres, professionals i representants provinents d’organitzacions o entitats relacionades amb el desenvolupament digital, i també personalitats referents, directors/es de centres, docents i acadèmics de diversa expertesa. El relator serà Màrius Martínez, Pedagog i doctor en Ciències de l’Educació. Alguns dels integrants de la comissió són David Bueno (catedràtic en Neuroeducació de la UB), Mar Camacho (professora de Ciències de l’Educació i Psicologia a la URV), Anna Gatell (presidenta de la Societat Catalana de Pediatria), Victòria Marin (investigadora a la Ramón y Cajal), Francisco Villar (psicòleg clínic especialitzat en conductes suïcides), entre d’altres.


També assistiran a reunions membres de diferents departaments i organitzacions de la Generalitat de Catalunya com Mossos d’Esquadra i Internet Segura (ciberseguretat), Departament de Salut (addicions), Empresa i Treball (Polítiques Digitals), Igualtat i Feminismes (lluita contra la pornografia) o el CAC.


En l’àmbit de les entitats participaran membres d’Adolescència Lliure de Mòbils, Aixeca el cap, Som Connexió, Coordinadors Digitals de Catalunya en Lluita, membres de la Junta de Directors, FEDAIA, AFFAC, FAPAEL, FAPAES, Col·legi de Docents, Col·legi Oficial de Metges de Catalunya, representants del projecte ‘Manifest dels drets digitals de la infància i adolescència’, Gremi d’Editors i diferents membres del Departament d’Educació i Formació Professional, entre d’altres.


Barcelona, 4 de febrer de 2025

1  

Fitxers adjunts

Dossier complementari

Dossier complementari
PDF | 1496068