- Consellera Menor: “Les dades proporcionen una base objectiva sobre la qual es fonamenten les lluites per la igualtat”
- Mossos d’Esquadra i l’Agència de Residus presenten casos de bones pràctiques en igualtat de gènere
L’Observatori de la Igualtat de Gènere (OIG), òrgan assessor adscrit a l’Institut Català de les Dones (ICD), obrirà per primer cop un procés participatiu per definir el seu pla estratègic de cara als pròxims quatre anys. Aquest pla ha d’establir quines seran les principals línies d’actuació de l’OIG, que recopila dades estadístiques sobre perspectiva de gènere i interseccionalitat per analitzar la situació de les dones a Catalunya. La recopilació i l’anàlisi d’aquestes dades són clau per conèixer les desigualtats de gènere, impulsar polítiques per erradicar-les i avaluar l’impacte de les polítiques públiques.
L’OIG ha presentat aquest procés participatiu en el seu 13è plenari, una reunió que l’observatori celebra dos cops a l’any per presentar les actuacions que duu a terme. El procés durarà sis mesos i està obert a la seixantena de vocalies que formen part de l’observatori: col·legis professionals, entitats, sindicats i departaments de la Generalitat. Començarà amb un seguit d’entrevistes amb representants de les vocalies, seguides de qüestionaris adreçats al plenari i finalitzarà amb grups focals centrats en els grups de treball que el formen: dades i càlculs, estereotips, polítiques, treball i violència masclista.
La consellera d’Igualtat i Feminisme, Eva Menor Cantador, ha fet l’obertura institucional de la sessió plenària valorant la importància de les dades que recopila l’OIG: “Les dades són essencials per al feminisme, ja que proporcionen una base objectiva sobre la qual es fonamenten les lluites per la igualtat i constaten que la igualtat efectiva entre dones i homes encara està lluny d'aconseguir-se, revelant desigualtats persistents en diversos àmbits”. “Aquestes dades no només informen sobre la realitat de les desigualtats, sinó que també permeten un tractament rigorós de la informació per elaborar un diagnòstic acurat”, ha afegit.
La presidenta de l’ICD, Sònia Guerra López, que també exerceix la presidència de l’OIG, ha assenyalat que “les dades són l’arma que tenim les persones que creiem en la igualtat efectiva per contrarestar els discursos negacionistes contra la igualtat de gènere. Aquestes dades ens permeten fer afirmacions rigoroses, basades en l’evidència científica”.
Bones pràctiques
Durant el plenari s’han presentat dos casos de bones pràctiques en polítiques públiques en matèria d’igualtat de gènere per part de Mossos d’Esquadra i l’Agència de Residus de Catalunya. Per part de la policia catalana, la sotscap de l'Àrea d'Igualtat, Equitat i Diversitat del cos de Mossos d'Esquadra, Vanesa Casanovas Santos, ha parlat sobre l’impuls de les polítiques igualtat i el procés de feminització de la policia catalana, que va assolir el 2024 un 24,07% de dones, un augment del 2,6% en els últims quatre anys.
Per altra banda, la cap de l’Observatori de residus i de perspectiva de gènere de l’Àrea d’Informació de l’Agència de Residus de Catalunya, Mireia Martí Bover, ha presentat el projecte de residus amb perspectiva de gènere, que busca augmentar la proporció de dones contractades en l’àmbit dels residus, que és d’una dona per cada cinc llocs de treball, per sota de la mitjana del sector de la indústria a Catalunya. Entre altres mesures, s’han realitzat sessions de sensibilització a les empreses amb el suport de l’ICD.