1. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica visita l’adaptació de l’intercanviador d’Espanya, un dels nusos de connexions més importants de transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona, amb una inversió de 13,2 MEUR
  2. Les obres d’adaptació de l’L5 de plaça de Sants es licitaran aquest mes d’abril, per prop de 17 MEUR
PMR metro Paneque adaptació accessibilitat {"name":"2025/04/03/16/47/79151c15-8a22-498a-a1fb-9f1b09af4ee0.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":1896411}


La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha refermat el compromís del Govern per assolir l’adaptació a persones amb mobilitat reduïda del 100% de la xarxa de metro. Paneque ha visitat l’adaptació de l’intercanviador d’Espanya, un dels nusos de connexió més importants de la xarxa de l’àrea metropolitana de Barcelona, i ha anunciat que el Departament ha impulsat la licitació de les obres d’adaptació de l’estació de l’L5 de l’intercanviador de Plaça de Sants.


“El Govern treballem per assolir una adaptació ambiciosa del conjunt de la xarxa; hi ha passos a fer, tenim el compromís d’actuar-hi amb constància i rigor”, ha assenyalat la consellera Paqueque. L’obra que ara ha finalitzat “significa una aposta decidida per l’accessibilitat i, en conseqüència, pel transport públic”, alhora que “una millora per la qualitat de vida de la ciutadania”.


Paneque ha posat de relleu que l’intercanviador d’Espanya “és un punt que actua com un nus important que facilita l’accés entre diversos modes de transport de l’àrea metropolitana de Barcelona”. Per aquest motiu, “ha estat una actuació complexa que, a més, s’ha dut a terme mentre operava el servei”, ha valorat. Les obres han comptat amb una inversió de 13,2 MEUR i tenen finançament del fons europeu FEDER.


La consellera també ha remarcat que aquesta obra ha permès completar l’adaptació de tota l’L3, “la primera de les línies històriques que està totalment adaptada”. “El nostre objectiu és assolir el 100% de la xarxa adaptada; estem treballant decididament en les vuit estacions restants, que representen una inversió important 115 MEUR”, ha exposat.


La consellera, que també ha visitat avui les obres de l’L8 d’FGC, ha manifestat que “des del Govern estem en un moment de profundes reformes, valentes, necessàries, per millorar la qualitat de vida de la ciutadania, dels nostres municipis, de la connectivitat cap a l’interior i per fer avançar Catalunya en el seu conjunt”.


Més de 45 milions de viatges/any


A l’intercanviador ubicat a la plaça d’Espanya de Barcelona conflueixen les línies 1 i 3 de metro, diverses línies d’FGC i registra en conjunt més de 45 milions de viatges a l’any. Les obres que s’han dut a terme han consistit en adaptar les estacions de l’L1 i l’L3 i els itineraris de correspondència, també amb FGC –estació que ja estava adaptada.


En concret, les principals actuacions que s’han executat són:


  1. Estació L1


  1. Instal·lació d’un ascensor d’accés carrer - vestíbul, en la confluència de la plaça amb l’inici del carrer de Tarragona


  1. Construcció d’un nou vestíbul per encabir un ascensor directe a l’andana sentit Hospital de Bellvitge


  1. Remodelació de l’antiga passera de canvi d’andana per una de nova i instal·lació de dos nous ascensors a l’extrem de les andanes.


  1. Aquestes actuacions han comportat una redistribució i una nova configuració de diversos espais de serveis tècnics i instal·lacions.


  1. Estació L3


  1. Ampliació del vestíbul i instal·lació de dos nous ascensors: un del carrer (a l’avinguda del Paral·lel costat nord) a vestíbul i un de vestíbul a passadís de connexió amb l’L1


  1. Implantació de dos ascensors per a connectar el nivell de vestíbul intermedi (nivell coincident amb el del passadís de connexió amb l’L1) amb les andanes


  1. Passadís de connexió L1-L3


  1. Adaptació del passadís entre les dues estacions de metro amb la supressió dels esglaons existents a ambdós extrems i la seva substitució per un sistema de rampes.


Totes aquestes actuacions garanteixen un itinerari adaptat d’intercanvi amb FGC.


Els treballs van començar l’estiu de 2020 i s’han anat posant en servei les adaptacions de les estacions i itineraris progressivament; l’abril de 2024, va quedar adaptada l’estació de l’L1 i aquesta setmana, amb l’entrada en funcionament dels dos últims ascensors que restaven per a connectar el nivell pre-andana amb cadascuna de les andanes de l’L3, ha quedat adaptada la de l’L3.


Adaptació de la xarxa de metro


L’obra que ara ha finalitzat suposa completar l’adaptació de tota la línia 3, la primera de les línies històriques que esdevé completament accessible. Les línies L2, L9/L10 i L11, ja són accessibles des de la seva construcció. La xarxa de metro compta amb 155 estacions d’un total de 163 que estan adaptades, el 95%, i el Departament està treballant per assolir-ne el 100%.


Estan en execució les obres d’adaptació de les estacions de Ciutadella I Vila Olímpica(L4), de Clot (L1) i de la primera fase de l’adaptació de l’intercanviador de Verdaguer (corresponent a L4). A més, està treballant per adaptar les estacions que resten: Verdaguer L5, plaça de Sants (L1 i L5) i Urquinaona (L1 i L4).

mobilitat reduïda metro PMR accessibilitat {"name":"2025/04/03/16/49/f5183b7e-77d0-496a-85d0-ebef29010c0d.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":32581}

Paral·lelament, també estan en marxa un conjunt d’obres per a millorar l’accessibilitat en estacions ja adaptades, com Sants Estació (itineraris entre l’L5 i tren), passeig de Gràcia (connexions entre l’L3 i L4), la Pau (L4) i Catalunya (itineraris entre l’L1 i l’L3). Aquestes actuacions sumen una inversió de 8,2 MEUR.


Avanç de les obres de perllongament de l’L8


D’altra banda, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha visitat les obres de perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia i de connexió amb la del Vallès, una actuació que “permetrà connectar dues línies de ferrocarril i acostar els usuaris d’aquests dos territoris a les seves destinacions sense fer transbordament” i millorar la cobertura de transport públic a la ciutat de Barcelona. Així, la consellera ha posat de relleu que aquesta “és una de les actuacions de més rendibilitat socioeconòmica del Pla Director d’Infraestructures de la Regió Metropolitana de Barcelona”.

Les obres en marxa inclouen la construcció d’un nou tram de 4 quilòmetres i tres noves estacions: Hospital Clínic (intercanvi amb L5), Francesc Macià (intercanvi amb tramvia) i Gràcia (FGC) i la remodelació de les estacions actuals de Plaça Espanya i de Gràcia. En concret, es perllongarà la línia d’FGC Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l’àmbit de l’estació de Gràcia. Actualment, està en marxa l’obra d’infraestructura, que té un pressupost de 300 MEUR. Sumats els imports previstos per a les instal·lacions de túnel i estacions i d’arquitectura de les estacions, la inversió per aquesta actuació s’estima en 412 MEUR.


Els treballs d’obra civil van començar el gener de 2024 i s’han anat desplegant progressivament; actualment, estan en marxa les obres a tots els àmbits. La consellera Paneque ha comprovat sobre el terreny l’execució dels treballs en l’àmbit del pou d’atac de la Gran Via, per on s’introduirà la tuneladora del perllongament.

obres L8 FGC{"name":"2025/04/03/16/51/9c11b80b-3735-43a1-a55c-0401ba675d8d.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":126413}


El pou d’atac de Gran Via, que tindrà 90 metres de longitud, 20 metres d’amplada i 20 de profunditat, permetrà el muntatge de la tuneladora per peces i l’accés logístic durant la perforació i l’extracció de les terres provinents de l’excavació del túnel mitjançant la cinta transportadora de material instal·lada en el seu interior, que es portaran a través d’una galeria que discorrerà sota el carrer Llançà des de l’extrem del pou fins al parc Joan Miró.


Actualment, s’estan executant les pantalles que configuraran el recinte del pou d’atac. Es tracta d’un recinte de murs pantalla perimetrals que s’executa a cel obert, des de la superfície; ja s’han executat les pantalles del costat mar i del costat Llobregat i s’han iniciat les pantalles del costat muntanya. Es preveu completar aquesta primavera tots els murs laterals del recinte. Posteriorment, s’iniciarà el buidat de les terres de l’interior del pou. Es preveu que cap a la primavera de 2026 la tuneladora comenci a excavar el túnel fins a Gràcia.


La major part del túnel del perllongament –3,7 quilòmetres– es perforarà amb tuneladora i constarà d’un sol tub que inclourà les dues vies; el tram restant s’executarà en mina i consistirà en dos túnels paral·lels de via única. Aquest tram en mina correspon a la part inicial del perllongament, entre l’estació de la Plaça Espanya d’FGC i el pou d’introducció de la tuneladora.


Pel que fa a la resta d’àmbits de l’obra, cal indicar que estan en execució el nou accés a l’estació d’FGC de Plaça Espanya, que substituirà l’existent, i un dels pous auxiliars necessaris per a l’excavació dels túnels en mina que hi haurà entre l’estació i el pou d’atac de Gran Via; es treballa en els entorns de les futures estacions d’Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia; en les sortides d’emergència de Consell de Cent i Muntaner i en la zona logística per a l’excavació del túnel al parc Joan Miró.

5  

Imatges

Fotografia intercanviador Espanya

Fotografia intercanviador Espanya 1896411

Fotografia obres L8

Fotografia obres L8 4787933

Projectes adaptació

Projectes adaptació 32581

Plànol obres L8

Plànol obres L8 126413

Fotografia visita L8

Fotografia visita L8 2396397

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 3797784