- “Afavorim la mobilitat sostenible i activa; del transport públic i de vianants i ciclistes, i superem l’equador de les obres del corredor”, assenyala la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda
- El nou eix facilita els serveis de transport públic i la mobilitat activa i s’està posant en servei per trams
- Les obres del corredor de bus ràpid (BRCAT) compten amb una inversió de 5,5 MEUR i finalitzaran durant aquesta tardor

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica posarà demà dissabte en servei la reurbanització de la plaça Joan Brossa de Girona i dilluns que ve, 14 d’abril, la nova parada dels busos de l’L3 i L4, en el marc del nou corredor de bus ràpid (BRCAT) i de mobilitat sostenible que està configurant entre Girona i Salt. Així mateix, han finalitzat els treballs de millora a l’avinguda de Sant Narcís. Les obres d’aquest corredor tenen un pressupost de 5,5 MEUR --amb finançament de fons europeus MRR-- i finalitzaran durant la tardor que ve.
Amb l’entrada en funcionament d’aquestes millores “afavorim la mobilitat sostenible i activa; del transport públic i de vianants i ciclistes, i superem l’equador de les obres del corredor de bus ràpid entre Girona i Salt”, ha assenyalat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda.
Aquesta obra, que vol incentivar l’ús del transport públic, fent-lo més atractiu i competitiu respecte del vehicle privat, permetrà, un cop completada, “incrementar l’oferta de bus al corredor en un 40%, reduir els temps de viatge entorn als 6 minuts i incrementar la freqüència de pas dels autobusos de les línies L3, L4 i L9”, ha remarcat Paneque. A més, en la línia de “descarbonitzar la mobilitat en què està treballant el Govern”, el nou corredor, que també inclou un eix per a vianants i ciclistes, “afavorirà la mobilitat activa i descarbonitzada”.
Nus de mobilitat i ús ciutadà
La remodelació de la plaça Joan Brossa ha permès generar una gran plaça per a ús ciutadà d’uns 2.500 m2 per acollir la nova parada terminal de les línies L3 i L4 entre Girona i Salt, molt a prop de l’estació de ferrocarril i d’autobusos de Girona. Amb l’entrada en funcionament de la nova parada, es modifica el recorregut del tram final d’aquestes línies, que deixaran d’aturar-se a les places poeta Marquina i Marquès de Camps. L’actuació en aquest entorn també dona continuïtat al carril bici sota el viaducte ferroviari i inclou una nova estació de la Girocleta.

Així, aquesta actuació permet “optimitzar el recorregut d’aquestes línies de bus, així com facilitar l’accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap al centre de la ciutat i l’àmbit de les estacions de tren i d’autobusos”, ha ressaltat la consellera Paneque. “A la plaça Joan Brossa, hem generat un nus, un hub, de mobilitat sostenible”, ha definit. I, a més, “afavorim la integració de les infraestructures en l’entorn urbà”.
D’altra banda, la consellera també ha posat de relleu que “ara també han finalitzat les tasques de millora de l’avinguda de Sant Narcís, on s’ha remodelat i ampliat la calçada i una de les voreres per a facilitar el pas d'autobusos i vianants”.
Finalitzades les obres en aquests dos àmbits, a Girona ara els treballs es concentraran al passeig d’Olot, entre les rotondes d’Alfons Moré i el Pont del Dimoni per a configurar nous trams de carril bus i de carril bici. Així, a partir del juny s’actuarà a l’illot central i s’ampliarà amb un tercer carril el tram final d’accés a la rotonda del Pont del Dimoni, i es millorarà el paviment.
Eix Girona-Salt
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica té en execució des de l’estiu passat els treballs per a configurar un eix BRCAT entre Girona i Salt. Les obres abasten 3,5 quilòmetres i consisteixen principalment en la construcció d’un carril bus per sentit i d’un carril bici bidireccional per afavorir la mobilitat quotidiana entre els dos municipis. També inclouen millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit, així com la mobilitat i l’accessibilitat de vianants. Els treballs s’executen per trams per a minimitzar les afectacions i el nou corredor s’està posant en servei a mesura que els treballs vagin finalitzant.
Pel que fa a les actuacions al municipi de Salt, al passeig dels Països Catalans, actualment estan molt avançades les actuacions al tram inicial entre els carrers Mercè Rodoreda i Miguel de Cervantes (entorn Espai Jove); un cop finalitzades, en les pròximes setmanes començaran els treballs entre aquest àmbit i la plaça Alfons Moré, al límit amb el terme municipal de Girona.
Els serveis d’autobús entre Salt i Girona transporten més de 3 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L3, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys.
Així, el Girona-Salt és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Govern està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l’ús de l’autobús.
L'acte protocol·lari previst per demà dissabte queda suspès com a mostra de condol per la mort d'una dona dijous a l'estació de busos de Girona