
- L’obra abasta un tram de 7 quilòmetres, entre Sant Feliu de Llobregat i l’avinguda Diagonal de Barcelona, i comportarà una inversió de més de 20 MEUR
- L’actuació permetrà disminuir el temps de trajecte dels busos fins a 15 minuts i s’emmarca en l’estratègia del Govern per afavorir el transport públic
Els directors d’Infraestructures de Mobilitat, David Prat, i de Transports i Mobilitat, Susi López, i la delegada del Govern a Barcelona, Pilar Díaz, juntament amb alcaldes i alcaldesses i representants municipals d’Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Joan Despí, Sant Feliu de Llobregat i Barcelona, han visitat avui la recta final de les obres del carril bus de la B-23. Els treballs, que finalitzaran aquest juliol, suposaran una inversió de 20,8 MEUR.
L’obra, que va començar la primavera de 2023, abasta un tram de 7 quilòmetres de la B-23, entre la connexió amb l’A-2 a Sant Feliu de Llobregat i la intersecció de l’avinguda Diagonal amb l’avinguda Albert Bastardas, a Barcelona. En aquesta via, la Generalitat vol afavorir la circulació dels autobusos interurbans i millorar la seva velocitat comercial i, d’aquesta manera, incentivar l’ús del transport públic.
La B-23 registra en aquest entorn una intensitat de trànsit de prop de 100.000 vehicles diaris i és un dels principals corredors d’accés a Barcelona en autobús; hi circulen un alt nombre de línies de bus interurbanes. Per aquest accés a Barcelona passen diàriament més de 600 expedicions de bus que es veuran beneficiades pel futur carril bus, amb al voltant de 4 milions de passatgers anuals. L’objectiu del nou carril és reduir en fins a 15 minuts el temps de recorregut dels busos interurbans amb origen Baix Llobregat, Bages, Vallès i Anoia.
Aquesta actuació s’emmarca en l’estratègia del Govern de reduir la circulació de vehicles privats a l’àrea metropolitana de Barcelona mitjançant la millora de la competitivitat del transport públic. A més d’afavorir la circulació dels autobusos interurbans, el nou carril bus permetrà potenciar la intermodalitat amb altres modes de transport com el tramvia, el metro o altres xarxes de bus urbanes. Així, contribuirà a la reducció d’emissions de gasos amb efecte hivernacle i la millora de la qualitat de l’aire; es calcula que l’actuació permetrà estalviar en emissions 34 tones de CO2 anuals.

L’obra consisteix en la formació d’un carril exclusiu per a l’autobús en sentit Barcelona aprofitant part de l’espai de la mitjana de la B-23. El nou carril té 3,5 m d’amplada i se situa a l’esquerra dels carrils de circulació sentit Barcelona, amb els quals estarà separat mitjançant senyalització horitzontal. El nombre de carrils de circulació -dos o tres, segons el tram- i la seva amplada es mantenen. Els autobusos hi podran accedir en qualsevol punt al llarg del recorregut.
Acord entre la Generalitat i l’Estat
Aquesta actuació s’emmarca en un acord entre la Generalitat i l’Estat, titular de la B-23, van assolir un acord per a l’execució i finançament de l’obra. La Generalitat està executant l’obra, finançada per part del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per mitjà dels fons Next Generation de la UE. Així mateix, s’ha acordat que el traspàs de l’Estat a la Generalitat de la infraestructura es materialitzarà formalment durant aquesta tardor.