- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, visita la finalització de les obres de condicionament de la C-59 entre Moià i Sant Feliu de Codines, que han comptat amb una inversió de 8,2 MEUR
- Els treballs han abastat un tram de 16 quilòmetres i han consistit en el condicionament de la carretera i un conjunt de millores per afavorir la seguretat en la conducció
- Paneque anuncia que les obres de la variant de Sant Feliu de Codines per alliberar de trànsit de pas l’actual travessera es licitaran el setembre que ve
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha visitat avui la C-59 a Moià, amb motiu de la finalització de les obres de condicionament que el Departament hi ha dut a terme en el tram entre aquest municipi i Sant Feliu de Codines. Amb aquesta obra “el Govern enforteix un eix vertebrador, els municipis queden millor connectats, amb un temps de trajecte més segur i còmode”, ha ressaltat la consellera. Paneque ha emmarcat la C-59 en les infraestructures de país “que ens ajuden a vertebrar amb equilibri territorial”.
Aquesta obra aplega “alguns dels elements estructurals, troncals, en el disseny de les infraestructures del nostre país”; i, en aquest sentit, la consellera ha remarcat la seguretat viària com a element fonamental i la disminució de l’accidentalitat mortal, en especial la causada per distraccions i xocs frontals, en les polítiques del Govern en aquest àmbit. Així mateix, Paneque ha ressaltat el paper d’aquesta actuació en “la cohesió territorial, el desenvolupament econòmic local i les relacions humanes i econòmiques entre poblacions veïnes”.
L’actuació, a més, també afavoreix la mobilitat en transport públic. “Hem situat el transport públic com un eix absolutament estructural de les polítiques del Govern, un transport públic més eficient, eficaç i segur”, ha exposat la consellera. I és una obra executada “amb un respecte escrupolós respecte de l’entorn, com ha de ser en el segle XXI”, ha posat en valor.
Les obres, que han comportat una inversió de 8,2 MEUR, han consistit principalment en condicionar, renovar el ferm i aplicar diverses millores per afavorir la seguretat i la comoditat en la conducció. Aquesta obra, a més, millora la connexió entre les comarques del Moianès i el Vallès Oriental. Aquesta actuació ha abastat el tram de la C-59, de 16 quilòmetres de longitud, entre la intersecció amb la carretera N-141c, a Moià, i la zona urbana de Sant Feliu de Codines, que també comprèn els termes municipals de Castellterçol i Sant Quirze Safaja.
Les principals actuacions que s’han dut a terme són:
- La renovació del ferm de tot el tram.
- Construcció de cunetes transitables, per a guanyar amplada a la carretera i afavorir, així, la seguretat viària.
- Millora de les interseccions dels polígons industrials el Vapor (Castellterçol) i el Prat (Moià).
- Condicionament d’obres de drenatge com a passos de fauna, construcció d’un nou pas inferior de fauna.
- Construcció de zones habilitades per a l’aturada d’autobusos en 16 parades.
- Millores en la senyalització, abalisament i barreres de seguretat.
- Construcció d’un tram de tercer carril al Maset, a Sant Feliu de Codines, per a facilitar els avançaments en condicions de seguretat en sentit Moià.
- Millora de l'accessibilitat per transport públic al polígon industrial “Pla de la Costa” de Sant Feliu de Codines.
D’altra banda, el Departament licitarà en les pròximes setmanes la redacció d’un projecte complementari de mesures d’integració ambiental addicionals.
Condicionament fins a l’eix Transversal
La consellera ha anunciat que el Departament aprovarà, aquesta tardor, el projecte per a la continuació d’aquesta actuació de millora fins a l’eix Transversal. La Generalitat ha iniciat avui el tràmit d’audiència pública del projecte de condicionament del tram de la C-59 des de Moià fins a la connexió amb l’eix Transversal, a Santa Maria d’Oló. Aquest tram té una longitud de més de 15 quilòmetres i el projecte inclou actuacions de característiques similars a l’obra que ara ha finalitzat.
- Rehabilitació del ferm de tot el tram.
- Construcció de cunetes transitables, per a guanyar amplada a la carretera i afavorir, així, la seguretat viària.
- Millora de tres encreuaments: accés a la urbanització Montví de Baix (Moià); intersecció amb la carretera BV-4316 (Santa Eulàlia de Riuprimer) i intersecció amb BV-4313 (Santa Maria d’Oló).
- Adaptació de parades d’autobusos.
- Adequació de barreres de seguretat
- Renovació i adequació de la senyalització vertical.
Millora de l’accessibilitat de l’N-141c a Moià
D’altra banda, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha posat avui en servei la millora de l’accessibilitat del sector industrial la Teuleria-Pla de Romaní amb la carretera N-141c. Amb un pressupost de 520.000 euros, l’actuació ha consistit en la construcció de carrils centrals per a facilitar els moviments d’incorporació i de sortida en l’accés a aquesta zona industrial.
Aquesta obra s’emmarca en un conveni de col·laboració entre el Departament i l’Ajuntament de Moià, pel qual la Generalitat aporta el 80% del cost i l’Ajuntament, el 20%.
Variant de Sant Feliu de Codines
La consellera Paneque ha visitat també l’Ajuntament de Sant Feliu de Codines, on ha refermat “el compromís del Govern” amb l’impuls de la variant de la C-59 que permetrà alliberar de trànsit de pas el nucli urbà. Així, la consellera ha anunciat que el Departament ha aprovat definitivament el projecte, amb una inversió prevista de 48 MEUR. Una actuació que “millorarà la seguretat viària”,així com “la traça urbana, l’economia local i la qualitat de vida de la ciutadania”, ha posat en valor la consellera. Es preveu que els treballs es licitin el setembre vinent i comencin la primaveraque ve, amb un termini d’execució de 30 mesos.
Les actuacions que du a terme i que té planificades el Govern, com la futura variant, “són passos que tenen a veure amb la Catalunya que imaginem de futur, estem fent un camí cap a una Catalunya que ofereix oportunitats de creixement Catalunya endins”, ha posat en valor la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica. “Estem davant d’una Catalunya, diferent, més equilibrada i aquesta infraestructura hi contribueix”, ha manifestat.
El projecte inclou el traçat d’una variant de la C-59 de quatre quilòmetres, per l’oest del nucli urbà de Sant Feliu de Codines, que permeti alliberar de trànsit de pas l’actual travessera. En la major part del recorregut, la secció de la carretera és de dos carrils més un tercer carril en sentit Moià per a facilitar els avançaments en els trams amb més pendent. En la part amb menys pendent, la secció tindrà un carril per sentit.
Per afavorir la seguretat viària i evitar els xocs frontals, la variant compta amb un separador de fluxos entre els dos sentits de la circulació, format per una barrera de formigó. Cal remarcar com a elements constructius més rellevants un viaducte de 515 metres de longitud per a superar el sot de l’Ullar i un fals túnel de 120 metres de longitud a la zona de Can Bosc que podrà fer les funcions de pas de fauna i connector ecològic.
El projecte inclou la construcció de tres rotondes a nivell per a connectar amb la vialitat de l’entorn (carreteres de Gallifa i de Centelles), a més de la reposició de camins que donen accessos a propietats adjacents. Amb la rotonda de la carretera de Gallifa, també es generarà un nou accés a Sant Feliu de Codines des de la nova variant.
En paral·lel, el Departament i l’Ajuntament estan treballant en un conveni per a l’execució per part de la Generalitat de mesures de millora i integració urbana de l’actual travessera de la C-59 i la seva posterior cessió a l’Ajuntament un cop entri en funcionament la futura variant.



