Sala de premsa

event_note Nota de premsa

CONSELLERA PANEQUE:

"Millorem la xarxa de bus interurbà per afavorir la mobilitat col·lectiva i l'equilibri territorial"

  1. La demanda de l’autobús supera per primera vegada els vuitanta milions de viatges
  2. El Departament té en marxa un pla de xoc de 17 MEUR per millorar línies interurbanes, que s’afegeixen als 4,5 MEUR que ja s’han invertit entre l’agost de 2024 i l’agost de 2025
  3. Aquest mateix dilluns entren en funcionament dues noves línies que enllacen el Baix Penedès i Barcelona i una nova línia que connecta la Selva amb Vic i la UVic
  4. Des d’avui, l’exprés de Vilafranca disposa de més de quaranta expedicions per sentit, mentre que els busos exprés d’Alfarràs i Alcarràs milloren l’oferta

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha anunciat aquest dilluns la posada en marxa de quatre nous serveis d’autobús interurbà i l’augment de l’oferta en una quinzena de línies d’arreu del país. Es tracta de millores que entren en funcionament aquest mes setembre i que volen donar resposta a l’augment de la demanda que s’està produint en els darrers anys. El nombre de viatges en autobús interurbà va arribar l’any 2024 al seu màxim històric amb un total de 82.628.268 viatges, un 11,6% més que l’any 2023 i un 17,1% més que l’any 2019, abans de la pandèmia.

“Són millores que han de servir per millorar la connectivitat de la ciutadania amb la feina, els centres educatius, els hospitals o l’oci”, ha explicat Paneque, qui ha recordat que “estem en una Catalunya pensada per a 6 milions de persones, i en canvi som 8,5 milions i hi ha una utilització molt important del transport públic”.

Aquestes actuacions “refermen el compromís de millorar el transport públic i situar la mobilitat al centre de les polítiques d’aquest Govern”. L’objectiu és “treballar per l’equilibri territorial per poder arribar a l’últim municipi de Catalunya i fer-ho amb criteris ambientals per millorar l’aire que respirem”. “Si construïm habitatge assequible en tots els municipis també hem d’afavorir la mobilitat”, ha afegit.

La consellera, en aquest sentit, ha insistit que “si potenciem la mobilitat col·lectiva, evitem l’ús del cotxe privat; si tenim xifres rècord, hem d’accelerar les millores per evitar les imatges de col.lapse. És important posar fil a l’agulla.”

Pla de xoc de 17 MEUR

Es tracta de millores incloses al Pla de xoc de millora del bus interurbà, que el Departament va començar a executar abans de l’estiu i que preveu una inversió de 17.006.758 euros entre aquest 2025 i el 2026 en corredors amb alta demanda o que tenen connexió amb centres de salut o d’ensenyament. En total seran 62 actuacions.

El Pla esta finançat amb vuit milions d’euros del propi Departament i amb nou milions d’euros del Fons climàtic. Al marge del Pla de xoc, el Departament ja ha destinat 4.565.255 euros en millores a la xarxa de busos interurbans entre l’agost de 2024 i l’agost de 2025. Amb tot, el Govern haurà destinat aquest 2025 un total de 104,3 milions d’euros a la xarxa de busos interurbans, un 113% més que la quantitat de l’any 2019.

Per la seva banda, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, ha detallat les actuacions que entren en funcionament aquest setembre i ha destacat que “la línia d’autobús que més va créixer entre el 2023 i el 2024 és l’exprés que enllaça Esparreguera i Igualada, que ha passat de 29.000 a 94.000 viatges en només un any, i que no correspon a cap recorregut d’una línia ferroviària”. Ha destacat també que l’exprés Mataró-Granollers-Sabadell és un dels serveis amb més demanda, amb 540.649 viatges aquest 2024, i en aquest sentit ha plantejat la necessitat de la línia orbital ferroviària.

Les quatre noves línies

Aquest dilluns ha entrat en funcionament la nova línia Hostalric – Riells – Breda - Arbúcies – Sant Hilari – Espinelves – Vic - Universitat de Vic (UVic). És un servei que connecta la comarca de la Selva amb la capital d’Osona i la Universitat de Vic (UVic). Oferirà en dies laborables durant tot l’any tres expedicions per sentit, amb horaris lligats als horaris de classe dels principalsgraus universitaris.

També aquest dilluns han entrat en funcionament dos serveis que enllacen el Baix Penedès amb Barcelona. Es tracta de la línia El Vendrell – Barcelona, que ofereix quatre expedicions per sentit de dilluns a divendres feiners amb entrada per l’Avinguda Diagonal, i de la línia Calafell – Segur de Calafell - Cunit – Cubelles – Barcelona, que fereix quatre expedicions per sentit de dilluns a divendres feiners amb entrada per la Gran Via.

La nova línia Pont de Suert – Tremp es posarà en funcionament el pròxim 12 de setembre. És un nou servei per facilitar els desplaçaments d’anada i tornada dels estudiants dels centres educatius del Pallars Jussà i l’Alta Ribagorça. Oferirà quatre expedicions per sentit que circularan en període lectiu.

Augment d’expedicions

Demarcació de Barcelona:

L’exprés e6 Vilafranca – Barcelona ofereix, des d’avui dilluns, un total de 45 expedicions d’anada i 43 de tornada de dilluns a divendres feiners. Són vuit noves circulacions d’anada i sis de tornada.

L’exprés e5 Igualada – Barcelona disposarà de 33 expedicions per sentit de dilluns a divendres feiners, quatre expedicions més per sentit que en l’actualitat. Es preveuen posar en funcionament el 8 de setembre.

L’exprés e18 Sant Sadurní d’Anoia – Barcelona disposarà de 27 expedicions d’anada i 25 de tornada de dilluns a divendres feiners. Són sis noves sortides d’anada i cinc de tornada, que circularan a les hores punta. El servei reforça també l’oferta dels caps de setmana, que passarà de dos a cinc expedicions per sentit. Es preveu que les noves circulacions es posin funcionament el 8 de setembre.

L’exprés e24 Esparreguera – Barcelona passarà a disposar de 18 expedicions d’anada i 14 de tornada de dilluns a divendres feiners, tres expedicions per sentit més que en l’actualitat. Es preveuen posar en funcionament el 8 de setembre.

L’exprés e27 Sant Llorenç – Gelida – Barcelona disposarà de 21 expedicions per sentit de dilluns a divendres feiners, set expedicions més per sentit que en l’actualitat. Es preveu que es posin en funcionament el 8 de setembre. És una línia que s’incorpora a la xarxa d’autobusos ràpids Exprés.cat.

La línia 865 Mataró – Universitat Autònoma de Barcelona disposarà de catorze expedicions per sentit, quan actualment n’ofereix onze d’anada i dotze de tornada. Es preveu que les noves circulacions es posin en funcionament el 8 de setembre.

La línia regular Esparreguera – Martorell disposarà de 25 expedicions per sentit de dilluns a divendres feiners. Són cinc noves circulacions d’anada i quatre de tornada. Es preveuen posar en funcionament el 8 de setembre.

La línia regular Igualada – Martorell –UAB incorpora una expedició per sentit i passarà a oferir tres expedicions d’anada i tres de tornada de dilluns a divendres lectius universitaris. És una millora que es preveu pel 8 de setembre.

L’exprés e13 Mataró – Granollers – Sabadell també millorarà l’oferta. El tram entre Mataró i Granollers passarà de 37 a 47 expedicions per sentit. El tram entre Sabadell i Granollers passarà de 26 a trenta expedicions per sentit. Les noves circulacions es preveuen posar en funcionament el 15 de setembre.

Demarcació de Lleida:

L’exprés e2 Alfarràs - Lleida millora l’oferta des d’avui mateix. De dilluns a divendres lectius, la freqüència passa a ser de mitja hora, amb un total 28 expedicions d’anada i 27 de tornada. Són, respectivament, tres i cinc noves expedicions més per sentit que fins ara. De dilluns a divendres no lectius, el servei ofereix 24 expedicions d’anada i 25 de tornada. És a dir, una quinzena d’expedicions més per sentit que fins ara.

L’exprés e3 Alcarràs – Lleida ofereix, des d’avui, 29 expedicions per sentit de dilluns a divendres feiners. És un augment de cinc circulacions per sentit. L’oferta pels dissabtes també millora i arriba a les vuit expedicions per sentit. En aquest cas, és un augment de sis circulacions per sentit.

La línia regular Castelldans – Lleida disposarà de sis expedicions d’anada i set de tornada els dissabtes feiners. Actualment en té quatre per sentit. Les noves expedicions es preveuen posar en funcionament el 6 de setembre.

Línia regular Aitona – Soses – Lleida també millora l’oferta. El tram entre Aitona i Lleida disposarà de set expedicions per sentit els dissabtes feiners, una més que en l’actualitat. El tram entre Soses i Lleida disposarà de vuit expedicions per sentit en dissabtes feiners, quan actualment en té sis d’anada i set de tornada. Les noves circulacions es preveuen posar en funcionament el 6 de setembre.

L’exprés e5 Almacelles – Lleida augmentarà l’oferta i disposarà de 21 expedicions d’anada i 22 de tornada de dilluns a divendres lectius i de set expedicions per sentit en dissabtes feiners. Són quatre noves expedicions per sentit en dies lectius i dues noves expedicions per sentit en dissabtes feiners. Es preveuen posar en funcionament el 6 de setembre pels dissabtes i el 8 de setembre pels dies lectius.

Demarcació de Girona:

La línia directa Olot-Barcelona pel túnel de Bracons doblarà l’oferta, es desvincula de l’actual servei Olot –Vic, i passarà a oferir quatre expedicions per sentit. És una oferta que se suma als actuals serveis Olot-Barcelona per Santa Coloma de Farners i Banyoles. És una millora que es preveu pel 6 d’octubre.

D’altra banda, el Departament està treballant amb els operadors millores també per aquest setembre a les línies Ripollet-UAB, Badia-Barberà-UAB i l’exprés e3 Barcelona-Cerdanyola-UAB.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia