Sala de premsa

event_note Nota de premsa

La Generalitat presenta un protocol unitari i integral per a la prevenció i l'abordatge de les violències sexuals al transport públic

  1. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i l’ATM de Barcelona impulsen aquesta actuació per tal que tots els operadors de transport públic apliquin el mateix protocol per a fer front a la violència masclista al transport públic de Catalunya
  2. La definició d’aquest protocol que desenvolupa el Pla Estratègic de Mobilitat i Gènere compta amb la participació de les administracions locals, dels operadors de transport, del Departament de Feminismes i Mossos d’Esquadra

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, mitjançant la Direcció General de Transports i Mobilitat, i de manera conjunta amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), han impulsat la creació del protocol unitari i integral per a la prevenció i abordatge de les violències sexuals al transport públic de Catalunya, una eina que neix amb la finalitat de “garantir una resposta integral i efectiva davant qualsevol forma de violència sexual, exercida contra les dones o contra qualsevol persona per raons de sexe, gènere o diversitat sexual en l’àmbit del sistema de mobilitat i el transport públic”, segons s’exposa en el mateix document.


Una eina pionera per consolidar un transport públic segur, inclusiu i respectuós amb els drets de totes les persones

Aquesta iniciativa, la qual s’inscriu en un compromís institucional ampli per transformar el transport públic en un espai cada cop més segur, respectuós i igualitari, es contempla com l’actuació central en la iniciativa del Pla Estratègic de Mobilitat i Gènere, dependent de la Generalitat de Catalunya, i del Pla de Mesures contra l’Assetjament Sexual al Transport Públic, elaborat per l’ATM de l’àrea de Barcelona, en coordinació amb la Direcció General de Transports i Mobilitat. Ambdós plans estan coordinats en el marc del conveni signat entre el Departament i l’ATM el desembre de 2024, el qual estableix una acció conjunta per garantir una resposta coordinada i homogènia al conjunt del sistema de transport públic de Catalunya.

Amb la intenció de servir d’ús per establir els procediments específics de prevenció, detecció, actuació i recuperació davant situacions de les violències sexuals al transport públic, els objectius específics del Protocol són:

  1. Detectar i eliminar les situacions de violència sexual, així com les agressions contra la diversitat sexual en el transport públic i les seves proximitats.
  2. Establir pautes clares i consensuades per a la prevenció i l’actuació davant les situacions de violència sexual en l’àmbit del transport públic.
  3. Garantir un conjunt d’actuacions coordinades, coherents i uniformes per part dels diferents operadors del transport públic català, assegurant una resposta homogènia i eficaç davant la violència sexual en el transport públic i els seus voltants.

El Protocol estableix circuits operatius unificats per a tots els operadors, definint-hi els rols dels diferents agents implicats. Inclou mesures de formació al personal, campanyes de sensibilització adreçades a la ciutadania i mecanismes de detecció i denúncia adaptats a les necessitats de les víctimes. Es preveu que el Protocol s’apliqui a tots els operadors de transport públic de Catalunya, tan ferroviaris com aquells que van per carretera, incloent-hi els serveis urbans i els interurbans.


Reforç de la cultura de tolerància zero

Actualment, el Protocol ha estat aprovat per l’ATM amb la Resolució de la Direcció General de Transports i Mobilitat i, a expenses de les notificacions i adhesions formals dels operadors, es durà a terme l’activació del grup tècnic de seguiment, liderat de manera conjunta pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i l’ATM, amb la participació dels cossos de seguretat, les operadores i altres administracions titulars de serveis de transport públic i altres agents implicats. D’aquesta manera es durà a terme el desplegament de les mesures complementàries com ho són la formació al personal de les empreses operadores i la campanya de visibilització i difusió a la ciutadania.

A més del treball conjunt entre la Generalitat de Catalunya i l’ATM de Barcelona també s’hi han implicat en la redacció d’aquest Protocol gran part de les empreses operadores de transport públic ferroviari i per carretera, el Departament de Feminismes i els Mossos d’Esquadra. Els treballs per a la redacció del protocol han comptat amb el finançament dels fons del pacte d’estat contra la violència de Gènere de l’Administració General de l’Estat.

La implementació d’aquest Protocol representa un pas estratègic i decisiu per consolidar un transport públic a Catalunya que sigui segur, inclusiu i respectuós amb els drets de totes les persones.


El transport públic, l’espai a protegir

Segons s’exposa en l’Enquesta de Violència Masclista de la Regidoria de Feminismes i LGTBI de Barcelona, en el 21,6% dels casos és al transport públic on succeeixen la majoria de casos d’assetjament sexual, i més de la meitat de les dones usuàries habituals – el 60% de les persones usuàries del transport públic a Catalunya són dones - asseguren haver estat assetjades sexualment almenys una vegada, segons s’indica en l’enquesta de l’any 2020 sobre l’assetjament sexual al transport públic (ATM -TER).

La mateixa enquesta també exposa que, de les dones que han patit assetjament sexual al transport públic, gairebé el 92% tenen d’entre 16 i 29 anys, essent el metro on es concentren la majoria dels casos -un 60%- i Rodalies -un 22,3%-, especialment dintre dels vehicles en la franja horària de les 16 h a les 24 h. Pel que fa als agressors –que en gairebé el 90% dels casos assetgen a dones que viatgen soles- el perfil més comú són homes adults que viatgen sols. Amb tot, més del 70% de les persones usuàries habituals del transport públic a Catalunya que han estat enquestades asseguren haver-hi presenciat alguna situació d’assetjament sexual.

Feminismes
Transport públic
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia