Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Les primeres obres que desplegaran les encomanes de gestió començaran el 2026

encomanes gestió N-II eix pirinenc N-260 ronda nord maresme C-32 intercanviadors ferroviaris vallès enllaços AP-7{"uuid":"de5c04af-9737-4a6c-b7f6-085de76d7c84","name":"mapa encomanes.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0"}


  1. El Departament es dota de l’estructura i treballa en els estudis i projectes per executar cinc encomanes de gestió, com a eina de millora de les infraestructures i cohesió territorial
  2. El Govern durà a terme millores en infraestructures de mobilitat per valor de més de 1.100 MEUR en els pròxims anys, que aportarà l’Estat

El Govern de la Generalitat iniciarà aquest 2026 les primeres obres que desplegaran les cinc encomanes de gestió acordades amb l’Estat per executar infraestructures de mobilitat arreu del país. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica s’ha dotat de l’estructura i està treballant en els estudis i projectes per a materialitzar aquestes actuacions per valor de 1.130 MEUR, que aportarà l’Estat.


En aquest sentit, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal i Farreras, ha exposat que “el Govern té un gran interès en impulsar les polítiques de col·laboració entre l'Estat i la Generalitat per a millorar la inversió en infraestructures a Catalunya”. Una col·laboració que es tradueix en les encomanes de gestió per a la millora de l’Eix Pirinenc (N-260), la construcció de la ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, els intercanviadors ferroviaris entre les línies d’FGC i de Rodalies al Vallès, la pacificació de l’N-II i nous enllaços de la C-32 al Maresme, i la millora dels enllaços de l’AP-2 i AP-7. Aquesta col·laboració entre l'Estat i la Generalitat va tenir un precedent, finalitzat enguany, en la construcció del carril bus de la B-23 d’entrada a Barcelona.

“Volem que aquesta experiència continuï amb cinc convenis més”, ha assenyalat Nadal. “Hem creat un equip per gestionar aquests encomanes de gestió i hem fet una aposta decidida pel que fa que la capacitat d'execució d'obra d'aquest departament”; així, la direcció general d’Infraestructures i Mobilitat “duplica la seva capacitat d’inversió anual”, ha exemplificat. En les encomanes de gestió, la Generalitat redacta els estudis i projectes en la major part dels casos i executa les obres, finançades per l’Estat.

encomanes gestió {"uuid":"f08fd5ce-8b20-4029-adf5-03694141384a","name":"inversio encomanes.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0"}



Aquestes encomanes permeten “accelerar l’execució d'obres, fer una política de proximitat amb el territori, que el diàleg amb els ajuntaments, amb la ciutadania, amb les entitats sigui permanent”, ha manifestat el secretari. Nadal ha posat de relleu que “en moltes de les actuacions ja tenim els estudis informatius en marxa, com la ronda Nord i al Maresme, on també hi ha projectes constructius, de manera que esperem que l'any vinent comencin les obres”. El secretari ha explicat que l’any vinent podrà començar també alguna obra dels intercanviadors i ha anunciat, d’altra banda, la pròxima “licitació de l’estudi informatiu d’una variant a Perves”, atès que “fa anys que el territori ha d'estar reclamant poder millorar la connexió entre Xerallo i Pont de Suert, entre l’Alta Ribagorça i el Pallars”.



Mobilitat
Infraestructures
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia