Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Oberta la convocatòria d'adquisicions d'art contemporani per a la Col·lecció Nacional de la Generalitat

  1. La convocatòria 2026, dotada amb 1 milió d’euros, consolida una política pública per impulsar la creació artística actual, ampliar el patrimoni col·lectiu i garantir la presència de l’art contemporani als museus de Catalunya
  2. El termini de presentació de propostes està obert del 16 de gener al 19 de març, ambdós inclosos

El Departament de Cultura obre una nova convocatòria pública d’adquisicions d’art contemporani com a instrument de suport a la creació visual actual, amb l’objectiu de reconèixer trajectòries artístiques rellevants, donar visibilitat a noves veus i incorporar al patrimoni públic obres significatives de l’art actual. La convocatòria d’aquest any, dotada amb 1M d’euros, iguala la major inversió històrica destinada a aquest programa i reafirma el compromís amb la creació contemporània, la difusió i la patrimonialització de l’art contemporani a Catalunya.

La Col·lecció Nacional d’Art Contemporani forma part de la Col·lecció Nacional d’Art de la Generalitat, i s’inscriu en l’estratègia del Pla Integral de les Arts Visuals, que estableix l’adquisició pública com una eina estructural per enfortir el sistema de l’art, fomentar la producció artística i garantir l’accés de la ciutadania a l’art contemporani a través dels museus i equipaments culturals del país.

La convocatòria s’adreça a obres realitzades a partir dels anys setanta del segle XX fins a l’actualitat, d’artistes catalans o d’artistes internacionals vinculats al context de la creació contemporània a Catalunya. Les obres seleccionades han de contribuir a ampliar i diversificar la representació de llenguatges, pràctiques i generacions dins la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani.

Poden presentar propostes d’adquisició artistes que puguin justificar un recorregut artístic i professional i no estiguin representats per cap galeria catalana; galeries d’art amb seu a Catalunya; centres d’art, de creació i producció catalans; i museus integrants de la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya amb col·lecció d’art contemporani, així com altres entitats culturals interessades, el MNAC i el MACBA. Totes les obres que s’adquireixin es dipositaran en museus o equipaments registrats que garanteixin les condicions adequades de conservació i difusió.

En la selecció de les obres es prioritzaran especialment aquelles peces rellevants i referencials en la trajectòria d’artistes en actiu. En aquest sentit, es fomentarà l’adquisició d’obres d’autores dones amb l’objectiu d’avançar cap a una representació paritària, així com d’artistes pertanyents a col·lectius minoritaris, sempre que compleixin els criteris de qualitat i rellevància establerts. A més a més, es tindran en compte obres d’artistes o col·lectius que hagin tingut un paper iniciador o especialment destacat en l’evolució de les arts contemporànies del nostre país.

Les propostes rebudes seran valorades per la Comissió per a la Patrimonialització i l’Adquisició d’Art Contemporani, formada per experts en art contemporani i representants d’arts i museus, que elaborarà una relació prioritzada d’obres admeses segons els criteris tècnics i artístics establerts i la dotació pressupostària disponible.

Més informació i bases de la convocatòria.

Cultura
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia