La segona tuneladora reprèn la marxa des d'aquest mateix pou i s'encara ja el darrer quilòmetre i mig de túnel d'aquest tram de l'L9
Calada de la tuneladora al macropou
Calada de la tuneladora al macropou
La tuneladora de l'L9 que perfora el tram entre Badalona i Sagrera-Meridiana ha fet avui la calada al macropou d'Onze de Setembre. Així, ja ha construit 762 metres nous de túnel després d'haver reprès la marxa aquest estiu. Paral·lelament, la tuneladora que ha construït la connexió de l'L9 amb el triangle ferroviari ha començat a sortir d'aquest mateix pou fa unes setmanes per continuar excavant el túnel cap a la Sagrera. D'aquesta manera, s'afronta ja la construcció del darrer quilòmetre i mig de túnel que queda per completar en aquest primer tram de la línia. Es preveu que ambdues tuneladores arribin a l'intercanviador de Sagrera-Meridiana entre mitjan i finals de 2008.

Calada al macropou d'Onze de setembre

La tuneladora de l'L9 del tram Badalona - Sagrera Meridiana ha arribat avui a aquest macropou de creuament de les dues tuneladores, després de posar-se en marxa fa un parell de mesos al barri de Sant Andreu i passar per la futura estació d'Onze de Setembre d'aquesta línia. D'aquesta manera, ha arribat a un punt clau, ha construit més de 762 metres nous de túnel des de la represa, i encara ja el darrer tram del seu recorregut.

El pou on ha arribat la tuneladora, situat al carrer de Soldevila, entre els carrers de Camp del Ferro i de la Riera d'Horta, té 150 x 90 metres de diàmetre i 30 de profunditat. Una vegada la tuneladora hagi arribat en aquest gran pou, se'n farà el manteniment i serà arrossegada fins a l'altre extrem a fi de preparar-la per continuar els treballs.
Túnel i estació
Túnel i estació

Darrer  tram cap a  Sagrera Meridiana

Es preveu, doncs, que aquesta tuneladora reprengui la marxa a principis de l'any vinent per construir uns 1,5 quilòmetres de túnel més en un recorregut amb què connectarà aquesta estació amb la de Sagrera-TAV i l'intercanviador de Sagrera Meridiana, per ser finalment extreta al pou de la plaça de les Havaneres.

Així, excavarà els prop de 1.150 metres de túnel que li quedaran fins a l'intercanviador de Sagrera Meridiana. S'avançarà  aleshores uns 380 metres més per construir la cua de maniobres i arribar al pou situat a la plaça de les Havaneres, on s'extraurà la tuneladora. Es preveu finalitzar tot el tram d'aquest túnel al darrer trimestre de 2008.

Aquesta tuneladora ja ha construït gairebé 4 quilòmetres de túnel entre Badalona i aquest pou. En el túnel ja construit, es treballa en la col.locació de la llosa intermèdia que separa el túnel per on discorreran els combois en sentits oposats. Igualment,  continuen els treballs de construcció de les estacions de Gorg, Salut, Llefià i Bon Pastor que ja s'han connectat amb el túnel construït. D'altra banda, l'estació d'Onze de Setembre, que ja ha creuat la tuneladora aquest estiu, també està en fase de construcció.

Estació de Bon Pastor
Estació de Bon Pastor
Plànol tuneladores

La segona tuneladora, en marxa

Paral·lelament, l'altra tuneladora de l'L9 que treballa en aquest tram ha començat a sortir aquest mateix mes del macropou d'Onze de Setembre, on va arribar després d'haver construït un túnel de mig quilòmetre que enllaça l'L9 amb els tallers i cotxeres del triangle ferroviari. A partir d'ara, doncs, ja treballa en el túnel cap a l'intercanviador de Sagrera-Meridiana, on es preveu que arribi a mitjan de 2008.

Igualment, fa una setmana s'han iniciat les inspeccions prèvies dels edificis, locals comercials i aparcaments dins de la zona d'estudi. Aquesta àrea comprèn uns 134 edificis, uns 2.100 habitatges i locals situats entre 50 i 100 metres de l'eix del túnel. En aquest procés s'avalua tan els elements comuns de l'escala com cadascun dels domicilis. L'objectiu de les inspeccions prèvies és documentar l'estat actual de conservació de les construccions per a utilitzar-la  de referència abans, durant i després de les obres.

Aquesta tuneladora ja ha construit el tram de 4,2 quilòmetres entre Santa Coloma (Can Zam) i el riu Besòs. En aquest tram s'està executant la llosa intermèdia i també es toben en construcció totes les seves estacions: Can Zam, Singuerlín, Església, Fondo, Peixauet i Santa Rosa.

Ambdues tuneladores, la que ja ha sortit del macropou i la que avui hi ha arribat, construiran des d'aquí dos túnels paral.lels que en el futur seran utilitzats per l'L4 i l'L9.

Noves tuneladores

Dues tuneladores noves per l' L9

D'altra banda, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ha encarregat a les empreses constructores l'adquisisció de dues noves tuneladores per tal d'accelerar els treballs que s'estan duent a terme en el tram que uneix l'Aeroport amb la Fira i Zona Franca amb Zona Universitària, que s'afegiran a les dues ja previstes.  D'aquesta manera,  es dobla la capacitat per a realitzar els túnels en aquest extrem de la línia.

  • Tram Aeroport - Fira: en aquest tram està en execució el túnel entre Fira i Gornal a cel obert i una tuneladora ja va completar el túnel d'1,3 km entre les estacions de Fira i Parc Logístic. Aquesta tuneladora s'ha desmuntat i s'ha traslladat al pou d'atac de Mas Blau des d'on abans de finals d'any iniciarà la construcció del túnel cap al Prat i Parc Logístic.
    Per tal  de no haver d'esperar la finalització d'aquest tram per a realitzar el túnel de connexió entre Mas Blau i l'Aeroport, s'ha encarregat una nova tuneladora per fer-lo. Així, es preveu que aquesta tuneladora d'uns 9,4 metres de diàmetre, pugui iniciar els treballs cap a l'aeroport  la primavera vinent.
  • Tram Zona Franca - Zona Universitària: en aquest tram està en execució el ramal a cel obert i en viaducte al llarg del carrer A de la Zona Franca, a més de les estacions de Zona Franca a Gornal. La tuneladora que serà extreta quan hagi passat l'intercanviador Sagrera - Meridiana, es portarà al pou de la Zona Franca per a executar el túnel des d'aquest punt fins a l'estació de Provençana i el pou de Bifurcació. Es preveu que pugui iniciar els seus treballs abans del final de l'any vinent. 
    Des d'aquí, i per tal que aquesta tuneladora no hagi de fer tot el tram fins a Zona Universitària, s'ha encarregat una nova tuneladora d'uns 12 metres de diàmetre, que realitzarà aquesta segona meitat del tram per a completar-lo. Es preveu que aquesta tuneladora pugui iniciar els seus treballs, des del pou d'atac de Bifurcació fins a Zona Universitària, el quart trimestre de l'any vinent.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 629