- El nou CECAT, que ha suposat una inversió de 3,2 milions d’euros, s’ubica a la seu del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, al passeig de Sant Joan de Barcelona
- El nou Centre de Coordinació Operativa de Catalunya és el centre superior d’informació i coordinació de l’estructura de Protecció Civil de Catalunya, i suposa una millora tant tècnica com operativa
- Amb la posada en marxa d’aquesta nova infraestructura, el Govern fa palès el seu compromís amb la modernització dels cossos operatius que intervenen en la gestió de les emergències i en la millora dels mecanismes de coordinació operativa
- Saura destaca que, amb la nova sala, “es reforça la capacitat tècnica i operativa” del Cecat.

El Centre de Coordinació Operativa de Catalunya – CECAT
La creació de la Direcció General de Protecció Civil a principi d'aquesta legislatura, com a servei que ha de permetre potenciar els instruments per a la identificació del risc, la planificació, la coordinació, la informació a la població i la dinamització del conjunt del sistema de protecció civil, requeria unes infraestructures i d’uns recursos tècnics altament especialitzats i qualificats. I, un dels elements clau és el CECAT, el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya.
Durant la inauguració, el conseller Saura ha explicat que“aquest acte d’avui no significa un simple canvi d’ubicació de la seu del Cecat de Bellaterra a Barcelona. Es tracta, sobretot, d’un reforçament de la capacitat tècnica i operativa d'aquest centre".
Així, el CECAT esdevé el punt clau en la coordinació i la presa de decisions en situacions d’emergència, també amb capacitat per prestar un servei continu proactiu en la prevenció i la vigilància de les situacions de risc, “una importància que ja va quedar demostrada la setmana passada quan aquesta sala va esdevenir el centre coordinador operatiu de la Comissió Interdepartamental del Govern per la gestió dels efectes derivats de la vaga dels transportistes”, segons Saura.
Les obres de la nova sala han suposat una inversió d'1.400.000 euros, que, sumats als 1.800.000 euros invertits en moderns sistemes de telecomunicacions i d’informació, fan un total de 3.200.000 euros.
La nova sala
El nou CECAT, que ocupa una superfície de 120,30 m2, està ubicat a les dependències de la seu central del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació. La sala es distribueix en diverses dependències, com la sala de guàrdia (nucli central), la sala de crisis, la de premsa o la sala tècnica de reunions.
El CECAT compta amb personal tècnic expert en l’organització i la coordinació, que pot ser reforçat ràpidament en cas necessari. El formen 15 tècnics i 20 operadors, en permanència de 24 hores, els quals han rebut un curs de formació complet previ a la posada en marxa del CECAT, i 7 caps de servei que, en guàrdies localitzables, donaran reforç al personal de guàrdia.
En les diverses situacions d’emergència que es puguin donar, el CECAT es dimensionarà ràpidament per millorar la coordinació de la resposta operativa.
Aquesta estructura operativa permet que els coneixements dels tècnics en l’elaboració i la implantació dels plans d’emergències estiguin presents en la gestió real dels esdeveniments i, al mateix temps, la planificació s’alimenti de l’experiència pràctica de la gestió.
Dimensionament de la sala
En les diverses situacions d’emergència que es puguin donar, el CECAT es dimensionarà ràpidament per millorar la coordinació de la resposta operativa.
Saura ha destacat que “si alguna cosa caracteritza a la Protecció Civil és que es tracta, necessàriament, d’una matèria d’àmplia participació, és a dir, d’un sistema en el què cada membre aporta la seva especialització operativa. La sala CECAT vol ser la casa de tots, el punt de trobada per a la integració del conjunt del sistema”.
Segons Saura, per aquest motiu “a la sala de guàrdia, troben les seves posicions els diversos operatius, agències i institucions relacionats amb la gestió de les emergències, i el personal de la sala té l’encàrrec de propiciar i facilitar la posada en comú de tots els punts de vista”.
Depenent del tipus d’emergència, fins a 20 posicions diferents de treball podran ser ocupades tant pel personal propi del CECAT com pel d’altres agències, operatius i institucions relacionats en la seva gestió: Protecció Civil de la Generalitat i de l’Ajuntament de Barcelona, Bombers de la Generalitat i de Barcelona, Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil, Servei Català de Trànsit, servei 112, Diputació de Barcelona, Agència Catalana de l’Aigua, Servei Meteorològic de Catalunya, Agència de Residus de Catalunya, Servei d’Emergències Mèdiques, Direcció General de Carreteres de la Generalitat i de l’Estat, Creu Roja, la Direcció General de Qualitat Ambiental i empreses com Fecsa-Endesa, Renfe, FGC i Acesa, per citar-ne només alguns exemples.
A títol d’exemple, durant la Campanya forestal, el CECAT disposarà diàriament de personal propi de guàrdia i també de personal de Mossos d’Esquadra, dels Agents Rurals i de la Diputació de Barcelona. En cas de produir-se un incendi, un representant del cos de Bombers de la Generalitat també es desplaçarà a la seu del CECAT.
Sistemes d’informació i telecomunicacions del CECAT
Un dels aspectes que destaca del nou CECAT són les seves eines de serveis i la incorporació de moderns sistemes d’informació i telecomunicacions (TIC).
En aquest sentit, i des del punt de vista tècnic, els serveis i sistemes d’informació i telecomunicacions del CECAT permeten disposar de manera centralitzada de tota la informació necessària per a una presa de decisions eficient i òptima en cas de greu risc col·lectiu, calamitat pública o catàstrofe, i també en el seguiment preventiu, quotidià i continu dels esdeveniments ordinaris.Les principals eines TIC de les què disposarà el CECAT són el sistema de radiocomunicacions, el sistema de visualització de vídeo, l’aplicació pròpia del CECAT per a la gestió de les emergències (SICECAT), que millorarà el sistema d’enviament de notificacions massives i alertes als diferents actors participants en una emergència. També es comptarà amb els propis sistemes d’informació de cadascuna de les agències o cossos operatius.
D’aquesta manera, els sistemes TIC esdevenen una eina clau per a la coordinació de tots els organismes relacionats amb el sector emergències ja que els faciliten l’accés des del centre a una mateixa informació en temps real.
Pel que fa al sistema de radiocomunicacions, el CECAT disposa de 13 estacions de despatx i 15 terminals Tetra. Aquests són equips que donen accés a la Xarxa de radiocomunicacions d’emergències i seguretat de Catalunya (RESCAT), que és una xarxa digital pròpia que la Generalitat ha posat a disposició de tots els agents d’emergència de Catalunya.
Pel que fa al sistema de visualització, la sala disposa d’un videomosaic amb 12 cubs retroprojectors de 50 polzades en una superfície total de 12 metres quadrats integrats amb un sistema de tractament de visualització d’imatges provinents de diferents punts neuràlgics, així com la possibilitat de rebre imatges des d’un helicòpter.
Finalment, Saura ha destacat el fet que “la sala es converteix en el símbol i el paradigma d’aquesta concepció sistèmica de la protecció civil, entesa com a tasca comuna de tots els operatius, per poder donar una resposta ràpida, eficaç i coordinada en cas d’emergència”.



