
- L’any 2008 va créixer un 64% el nombre d’empreses catalanes que ofereixen els seus productes a la xarxa i, tot i la disminució del consum, les vendes per Internet van augmentar un 39%
- Entre els anys 2006 i 2008, el percentatge de consumidors europeus que varen adquirir un article per via electrònica va passar del 27% al 33%. El 2008, aquest percentatge arribava fins al 91% en països com Dinamarca, Suècia, Noruega, Finlàndia o Islàndia
L’Agència Catalana del Consum (ACC) ha convocat les empreses, les administracions i els organismes que treballen en la protecció dels drets dels consumidors a la Jornada “El Consum del segle XXI. Comprar i vendre a través d’Internet”,que tindrà lloc el proper dijous, 19 de novembre, a l’Auditori Axa de Barcelona amb l’objectiu de millorar les regles del joc de la venda per Internet, el sistema de comerç que permetrà cristal·litzar un veritable mercat únic a Europa. El moment és especialment oportú ja que, en paraules del director de l’ACC, Jordi Anguera, “tot i que l’any 2008 va ser un any difícil, amb una disminució del consum en tots els sectors, les vendes per Internet varen augmentat un 39%, de manera que l’únic sector que no està en crisi, en aquests moments, és el comerç electrònic”.
La Jornada serà inaugurada pel conseller d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya, Antoni Castells, i comptarà amb la presència de representants de la Comissió Europea, de la Secretaria de Telecomunicacions; d’empreses com FNAC, Tick Tack Ticket, Privalia i d’organismes sectorials com l’Associació Espanyola de Comerç Electrònic i Màrqueting Relacional AECEM-FECEMD, l’associació de consumidors ADICAE, l’Agència Catalana de Protecció de Dades, el Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya, la Unitat Central de Delictes Informàtics dels Mossos d’Esquadra i els tècnics de la pròpia Agència Catalana del Consum (ACC).
L’ACC representa totes les comunitats autònomes de l’estat espanyol al Comitè d’Aplicació del Reglament 2006/2004 de la Comissió Europea. A partir d’aquest Reglament s’ha creat el 2008 una xarxa de control del mercat a nivell europeu per detectar i perseguir pràctiques abusives o il·lícites en el comerç electrònic transfronterer. També està realitzant una campanya d’inspecció a empreses dels sectors de viatges, hotels i companyies aèries que operen a través d’Internet.
El debat en aquests moments és especialment oportú donada l’evolució del mercat. Així, segons Fobsic (Fundació Observatori per a la Societat de la Informació de Catalunya), un 96 % de les empreses catalanes de més de 10 treballadors tenen accés a Internet i gairebé totes (98,6%) ho fan amb banda ampla, el que representa set punts més que la mitjana europea. El percentatge de les empreses que disposen de pàgina web se situa en el 65%, 8 punts més en relació a l'enquesta TIC-Empreses anterior. El 16% de les empreses catalanes de més de 10 treballadors utilitzen Internet per vendre els productes, això representa un increment del 64% en comparació a la darrera enquesta (2006-2007).
Entre els anys 2006 i 2008, el percentatge de consumidors europeus que varen adquirir un article per via electrònica va passar del 27% al 33%. Tanmateix, el 2008, aquest percentatge era superior en països com el Regne Unit, França o Alemanya (més del 50%) i arribava fins al 91% en països com Dinamarca, Suècia, Noruega, Finlàndia o Islàndia.
Durant el primer trimestre del 2009, amb un total de 15,1 milions d’operacions, les principals compres per Internet corresponen a: Transport aeri (9,5%), agències de viatges/operadors turístics (9,5%), màrketing directe ( 8,5%), espectacles artístics, esportius i de lleure (7,2%) i jocs d’atzar (6,7%).
El volum de negoci per Internet a Catalunya va créixer un 11% el 2007 i es manté per sobre del pes que té el comerç electrònic respecte a l’activitat econòmica a la Unió Europea (5,1% respecte el 4,2%).
Més informació i Programa de la Jornada a: www.consum.cat



