- Es fixa en 40.524 milions d’euros sostre de despesa no financera de la Generalitat de Catalunya per l’any que ve
- El Consell Executiu dona llum verda al Projecte de llei de drets culturals per garantir l’accés i participació de la ciutadania a la cultura
- El Govern encarrega a l’OCDE una avaluació de les lleis que hi ha a Catalunya i fer-les més clares i eficaces

El Govern ha fet aquest dimarts el primer pas en l’elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per l’any que ve amb l’aprovació del sostre de despesa no financera per al 2026. La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha remarcat que és un “objectiu prioritari del Govern” disposar de pressupostos nous.
D’aquesta manera, el sostre de despesa no financera de la Generalitat per l’any que ve s’ha fixat en 40.524 milions d’euros. Paneque ha explicat que “representen 2.697 milions d’euros més que el pressupost prorrogat del 2025” i que des d’ara el Govern ja treballa de manera interna per elaborar els comptes.
En aquest sentit, la previsió del Govern és que els ingressos augmentin amb un 7,1%, però hi ha diversos factors com poden ser la desviació en la despesa en l’àmbit de la salut o necessitats de finançament de deute que situen aquest increment efectiu en un 3,3%, que és compatible amb la regla de despesa.
Garantir l’accés a la cultura
El Consell Executiu també ha donat llum verda al Projecte de llei de drets culturals, que estableix i garanteix els drets de totes les persones que viuen a Catalunya a accedir a la cultura i a participar-hi.
El text, que ara seguirà el seu curs parlamentari, garanteix el dret a la identitat cultural i a formar part de la cultura catalana, el dret d’accés a la cultura i el dret de participació cultural. També inclou el dret a l’expressió, creació i difusió cultural, el dret a l’educació i la formació artística, així com els drets laborals i econòmics de les persones que treballen al sector cultural.
La portaveu ha remarcat que la “desigualtat en l’accés a la cultura fa que sigui del tot necessari tramitar la llei” per convertir “la cultura en el quart pilar de l’estat del benestar”.
Conveni amb l’OCDE per avaluar el marc normatiu
La portaveu també ha informat el Govern ha aprovat subscriure un conveni de col·laboració amb l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) per fer una avaluació que servirà per revisar i millorar les normes que regulen la vida quotidiana de les persones i l’activitat econòmica a Catalunya.
L’estudi, que durarà 18 mesos, inclourà recomanacions perquè es millori el marc normatiu català per fer-lo més “clar i eficaç”, tal com ha detallat la portaveu.
A Catalunya fa anys que es duen a terme actuacions de millora de la regulació, com l’avaluació de l’impacte de les normes abans i després de la seva aprovació, la simplificació dels procediments administratius i la reducció tant de l’estoc normatiu com dels costos innecessaris de la regulació.




