
query_builder 9 novembre 2023 12:52
event_note Nota de premsa
El Departament de Territori ha impulsat les obres per a la connexió dels ramals del nord de l’L9/L10 amb el tram central de la línia a l’àmbit de Macropou de la Sagrera, a Barcelona. Els treballs, que es es liciten per un import de 20,3 MEUR, inclouran també la reurbanització i recuperació de la superfície del pou i l’adequació d’una part del subsòl per a futurs usos públics.
La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha visitat avui el Macropou, acompanyada de la primera tinenta d’alcaldia de Barcelona, Laia Bonet Rull, amb motiu de la licitació d’aquestes obres. Unes obres rellevants pel que fa a la mobilitat, perquè s’emmarquen en els treballs en marxa per a completar l’L9/L10 i els beneficis per al sistema de transport públic que comportarà i també perquè, addicionalment, aquesta actuació dotarà la ciutat de nous espais per a usos públics.
“La promoció del transport públic és un eix fonamental de les polítiques del Departament; perquè ens ajuda a garantir l’accessibilitat, i que aquesta sigui sostenible, i garantir el dret a la mobilitat i vertebrar el país”, ha remarcat la consellera. Capella ha posat de relleu que la licitació de l’obra al Macropou és una mostra de l’avanç del conjunt d’obres per a finalitzar les obres de l’L9/L10, que permetran “assolir el potencial” d’aquesta línia, alhora que l’ha emmarcat en les actuacions per a reforçar i ampliar la xarxa de transport públic a la regió metropolitana de Barcelona; “a més de l’L9, l’L8 i la connexió dels tramvies”, ha exemplificat.
La consellera de Territori també ha assenyalat “la vessant urbanística i social” de l’actuació que ara es licita, ja que permetrà “recosir” aquest entorn i “recuperar un espai per al barri, el districte i la ciutat”, així com dotar de “nous espais a la ciutadania”.
El Macropou és un pou situat entre les estacions d’Onze de Setembre i la futura estació de Sagrera Alta Velocitat de les línies L9/L10 del metro de Barcelona, utilitzat en el seu moment per a l’explotació de la tuneladora en una zona que tenia usos esportius a l’àmbit de la Sagrera. Aquest pou de grans dimensions té una profunditat de 30 metres i ocupa en superfície 5.300 m2, aproximadament.
En aquest pou, que es troba a cel obert, conflueixen dos túnels que el travessen: el túnel de l’L9/L10 i el túnel d’un tram del futur perllongament de l’L4 entre la Pau i la Sagrera. En l’actualitat, les línies L9 Nord i L10 Nord discorren en l’àmbit entre el Macropou i la Sagrera pel túnel corresponent a l’L4, donat que el tram central de l’L9/L10 no es troba operatiu.
En concret, doncs, les obres consistiran en:
Evolució de les obres de l’L9/L10
Les obres que ara s’impulsen s’afegeixen al conjunt d’actuacions necessàries per a completar el tram central de l’L9/L10 i assolir plenament el potencial d’aquesta línia de metro, amb una inversió de 925 MEUR.
Actualment, s’està perforant, mitjançant tuneladora, el tram pendent de túnel del tram central. La màquina ha excavat 1,8 quilòmetres dels 4,2 que quedaven; ha superat l’estació de Sarrià i està perforant el terreny en direcció a l’estació de Lesseps.
Paral·lelament, estan en execució l’obra civil de les estacions de Mandri i de Sarrià; el pou de Mandri està totalment excavat i el de Sarrià ha assolit el 55% dels 73 metres que tindrà. Així mateix, estan en licitació les obres per executar les estructures interiors de les futures estacions de Guinardó/Hospital de Sant Pau i de Maragall i en els pròxims mesos, s’impulsaran treballs d’obra civil a les estacions de Sanllehy, Campus Nord i Manuel Girona.
1