1. El conjunt del sistema de Rodalies de Catalunya va registrar 831 incidències greus durant el 2022, més de dues al dia
  2. El Govern aprova la transformació del parc mòbil públic de la Generalitat per avançar cap a un model de zero emissions a partir de 2027
La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, durant la roda de premsa de Govern (Autor: Ruben Moreno)
La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, durant la roda de premsa de Govern (Autor: Rubén Moreno)
{"name":"2023/10/03/14/36/6950b106-6d5b-4ef4-8024-418f20ac112c.jpeg","author":"Ruben Moreno","type":"0","location":"0","weight":"168274"}

El Govern ha reclamat “l’imprescindible i urgent traspàs integral” del servei dels trens de Rodalies de Catalunya per “l’abandonament de competències” del govern espanyol i per convertir-ho en “un malson diari per a tantíssims catalans”. La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ho ha afirmat després que el Consell Executiu hagi analitzat l’informe del Departament de Territori en el qual es constata, entre altres deficiències, més de dues incidències diàries durant el 2022.

“Demanem que sigui el Govern de Catalunya qui gestioni aquest servei públic, amb una infraestructura i recursos adaptats”, ha remarcat la portaveu. Plaja ha afegit que “el govern espanyol ha demostrat sobradament que són absolutament incompetents per gestionar els trens a Catalunya”.

L’informe recull que Rodalies de Catalunya, incloent-hi els serveis de rodalies de Barcelona i els de Regionals, va sumar 831 incidències el 2022, que van superar els 100 minuts de retard acumulat i que són atribuïbles a la infraestructura o als trens. De mitjana, resulten més de dues incidències al dia i en total van afectar més de 22.500 trens.

El document detalla que els incidents greus han anat augmentant en els últims anys: 797 el 2019, 631 el 2020, 706 el 2021 i els 831 esmentats el 2022. En aquest sentit, la portaveu ha recordat que no només hi ha “les reiterades i constants incidències”, sinó també “la falta de transparència en incidències tan greus com la que hi va haver a Gavà al mes de maig on es va parlar d’un llamp inexistent per justificar una incidència que era provocada per la falta de manteniment a la catenària”.

La portaveu ha recordat que les conseqüències del “nefast” servei de Rodalies són “ingents”. L’informe també detalla els minuts de retard acumulats en els trens, els quals s’han gairebé doblat en els últims 10 anys: dels 200.000 minuts de l’any 2011 als prop de 400.000 el 2022. “És una manca de respecte als afectats que no poden arribar al seu lloc de feina o a estudiar”, ha afirmat Plaja.

Per tot això, la portaveu ha insistit que “és urgent revertir tantíssims anys de deixadesa, no podem perdre més temps esperant trens que arriben tard i malament, quan arriben”.

Emissions zero a partir del 2027

El Govern ha donat llum verda al projecte de transformació del parc mòbil públic de la Generalitat per avançar cap a un model de zero emissions a partir de 2027. També s’ha aprovat el projecte de transformació territorial de la xarxa de punts de càrrega de vehicles elèctrics de Catalunya.

La portaveu ha explicat que la transformació dels vehicles de representació i de punts de càrrega en edificis administratius de la Generalitat de Catalunya “s’iniciarà durant l’any 2024”. Abans que s’acabi el 2026 s’haurà d’haver substituït la resta de parc mòbil de la Generalitat i l’execució de les actuacions previstes per a la quarta fase, la del transport públic, haurà de finalitzar abans de la finalització de l’any 2027.

Precisament, aquesta setmana la consellera d'Economia i Hisenda, Natàlia Mas Guix, viatja a Portugal per conèixer la seva experiència en aquest sector. “Portugal és un cas de bona praxi en aquest camp”, ha apuntat Plaja.

Pla de xoc contra la inflació

I encara en l’àmbit de la transformació verda, el Govern ha aprovat crear dos programes temporals de suport a la gestió de la sequera i al pla de xoc contra la inflació i per a la reducció de la factura energètica. Aquest darrer inclourà “mesures com la substitució de cobertes d’amiant per plaques fotovoltaiques, el suport als programes d’estalvi i eficiència energètica i a les energies renovables, i l’impuls a les plantes de biogàs”, ha explicat la portaveu. Per executar-los, el Govern contractarà 91 persones per enfortir àrees clau de la gestió del Departament d’Acció Climàtica.

Finalment, el Govern també ha acordat ampliar les ajudes per acolliment d’infants o menors tutelats per la Generalitat. “L’objectiu és que l’infant o adolescent acollit pugui gaudir d’activitats de lleure i alleugerir la tasca de cura i atenció que dona la família acollidora”, ha explicat Plaja.

5  

Imatges

Reunió de Govern I (Autor: Ruben Moreno)

Reunió de Govern I (Autor: Ruben Moreno) 134227

El president Aragonès durant la reunió del Consell Executiu (Autor: Ruben Moreno)

El president Aragonès durant la reunió del Consell Executiu (Autor: Ruben Moreno) 88719

Reunió de Govern II (Autor: Ruben Moreno)

Reunió de Govern II (Autor: Ruben Moreno) 171839

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, durant la roda de premsa del Govern (Autor: Ruben Moreno)

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, durant la roda de premsa del Govern (Autor: Ruben Moreno) 132361

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, durant la roda de premsa del Govern (Autor: Ruben Moreno)

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, durant la roda de premsa del Govern (Autor: Ruben Moreno) 168274

1  

Fitxers adjunts

Acords de Govern (03.10.23)

Acords de Govern (03.10.23)
PDF | 282866