La dir gral de COmerç, Muntsa Villalta, amb el coordinador de l'Anuari, Joan Morera en la roda de premsa de presentació
La dir gral de COmerç, Muntsa Villalta, amb el coordinador de l'Anuari, Joan Morera en la roda de premsa de presentació
·        Aquesta és una de les principals conclusions de l’Anuari de la Distribució Comercial del sector quotidià en règim d’autoservei 2019, elaborat per la Direcció General de Comerç del Departament d’Empresa i Coneixement, que ha presentat avui la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta
 
·        En aquesta edició de l’Anuari, que analitza l’evolució de les 50 primeres empreses de gran distribució amb punts de venda a Catalunya, com a novetat s’inclouen indicadors de comptabilitat social
 
·        En aquest àmbit, destaca que el 82,8% dels treballadors tenen contracte indefinit, que l’absentisme laboral és del 4,31% i la rotació de plantilles és del 9,28%. Així mateix, es constata que, tant les empreses del sector amb programes de formació i promoció, com les més properes a la paritat de gènere, tenen menys absentisme i rotació
 
·        D’altra banda, l’Anuari assenyala que el sector de la distribució comercial a Catalunya va créixer en el darrer bienni 2017-2018 un 4,48% en nombre d’establiments, un 7,62% en superfície de venda, un 3,89% en facturació, i un 5,78% en nombre d’ocupats
 
 
Dimarts, 2 de juliol de 2019.- La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha presentat avui a Palau Robert l’Anuari de la Distribució comercial del sector quotidià en règim d’autoservei, que elabora biennalment la Direcció General de Comerç, del Departament d’Empresa i Coneixement. L’Anuari és una anàlisi de les cinquanta primeres empreses de gran distribució amb punts de venda a Catalunya. L’anuari estudia el comportament de l’oferta de productes alimentaris, drogueria i perfumeria, en règim d’autoservei, en el període 2017-2018, a partir de la informació facilitada pels propis operadors.
 
Els objectius d’aquest estudi són fer un seguiment dels principals indicadors del sector, mesurar la competitivitat i el rendiment de les empreses, identificar nous indicadors que fusionin el caire econòmic i el social, avaluar el posicionament de les empreses respecte les noves tecnologies i el comerç electrònic, i comparar les zones geogràfiques per raó de l’oferta comercial.
 
Com en anterior edicions, l’Anuari analitza les dades globals de les 50 empreses més importants del sector de la distribució a Catalunya, i els diferents paràmetres de competitivitat (rendiment mitjà, inversions, noves tecnologies, venda online, formats comercials, seccions d’oferta o marca de distribuïdor).
 
“Com a novetat —ha explicat la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta—, hem incorporat a l’Anuari l’anàlisi de paràmetres de comptabilitat social com la contractació indefinida, l’absentisme laboral, la rotació, la igualtat de gènere, la diversitat funcional, i les bones pràctiques de responsabilitat social corporativa. És un aspecte que les mateixes empreses ens han demanat”.
 
Comptabilitat social: les empreses més responsables socialment són més rendibles, i les que compten amb programes de formació i promoció i paritat de gènere en alts càrrecs i comandaments tenen menys absentisme i rotació
 
Entre les conclusions més importants en l’àmbit de la comptabilitat social, l’Anuari destaca que les empreses socialment responsables (amb actuacions d’RSC en almenys quatre dels àmbits considerats a l’estudi) tenen un rendiment per metre quadrat un 38% superior a la mitjana del sector.
 
Les pràctiques més habituals en RSC són donacions i/o patrocinis (58,6% dels casos), sistemes d’estalvi energètic (56,6%), programes de compra a proveïdors locals (50,9%) i programes de reciclatge (50,9%).
 
Pel que fa a la contractació, l’Anuari apunta que el 82,8% de les persones que treballen al sector tenen contracte indefinit, percentatge per sobre del 77,9% del conjunt de l’economia, o del 79,5% del sector comerç. De fet, el 36,6% de les empreses de distribució a Catalunya tenen 9 de cada 10 treballadors amb contracte fixe.
 
Pel que fa a l’absentisme laboral mitjà del sector, se situa en el 4,31%, però es redueix fins al 2,8% en aquelles empreses que tenen “formació i persones” com la seva principal partida d’inversió (per damunt d’inversions com ara la cerca de nous productes, la tecnologia, la logística o la sostenibilitat). Això suposa una reducció del 35% respecte la mitjana.
 
En relació a la rotació mitjana de les plantilles, és del 9,28%, però com en el cas de l’absentisme laboral, baixa fins al 5,4% en les empreses que tenen “formació i persones” com la seva principal partida d’inversió. Això suposa una reducció del 42% respecte la mitjana.
 
Analitzada la paritat de gènere, entre els alts càrrecs, de les empreses de distribució analitzades només hi ha un 26,1% de dones. De fet, només el 15,8% de les empreses compleix amb la paritat en alts càrrecs. No obstant això, en el rang de comandaments intermedis el sector s’acosta a la paritat (47,8%). Vilalta ha destacat que “és un sector molt feminitzat a la base, en posicions de front office, i menys feminitzat a mida que anem pujant en l’estructura”.
 
El 63,6% de les empreses de distribució té plans d’igualtat de gènere: per a les empreses que facturen més de 100 milions d’euros el percentatge se situa en el 94,7%, per a les empreses que facturen entre 10 i 100 milions d’euros és del 41,2% i, en el cas de les empreses que facturen menys de 10 milions d’euros, cau fins al 37,5%.
 
Segons ha apuntat la directora, “la paritat de gènere no té un efecte clar en el rendiment de les empreses, però sí en l’absentisme laboral i en la rotació, entenent que el factor femení genera un plus de responsabilitat en el sector”.
 
Les empreses que assoleixen la paritat de gènere entre els comandaments intermedis tenen, d’una banda, un absentisme laboral un 19% inferior a la mitjana, i d’una altra, una rotació que es troba un 7,3% per sota de la mitjana.
 
Dades globals i Competitivitat: el sector creix en establiments, facturació, superfície de venda i ocupació
 
Pel que fa a l’anàlisi de les dades globals, l’Anuari conclou que entre el 31 de desembre de 2016 i el 31 de desembre de 2018, el sector va créixer: el nombre d’establiments comercials va augmentar un 4,48% (de 4.797 a 5.012); la superfície de venda un 7,62% (de 2.248.339 a 2.419.681 m2); les vendes un 3,89% (de 11.650 milions d’euros a 12.104 milions d’euros); i el nombre d’ocupats un 5,78% (de 59.692 a 63.144 persones).
 
Les cinquanta primeres empreses de gran distribució tenen 5.012 punts de venda a Catalunya, una superfície de venda de 2,4 milions de metres quadrats i una facturació de 12.104 milions d’euros. El sector dona feina a 63.144 persones, cosa que significa el 18,6% dels ocupats en comerç al detall a  Catalunya.
 
Pel que fa als principals indicadors de competitivitat, l’Anuari destaca que el 54,7% d’empreses han crescut en facturació els dos últims exercicis, mentre que el rendiment mitjà del sector es troba en 5.002 euros/m2. Ara bé, només el 25% de les empreses creixen en marges comercials durant el bienni 2017-2018, mentre que el 61,4% pugen pel que fa a despeses operatives. El rendiment mitja és superior per als formats especialistes (6.014 euros/m2) i pels de majors dimensions: hipermercats (5.288 euros/m2) i supermercats (5.221 euros/m2).
 
Analitzant les inversions, la partida d’inversió que actualment les empreses consideren més important és el “producte i selecció de proveïdors”. La segona inversió en importància és la tecnologia, però de cara al 2021 es preveu que sigui la inversió en persones. La tecnologia més important per a les empreses del sector és l’analítica de dades, seguida per la logística, Internet ot Things (IoT) i la intel·ligència artificial.
 
En relació a l’e-commerce, 29 de les 50 empreses analitzades disposen de canal de venda online. La quota de mercat de la venda online per al sector a Catalunya se situa en  l’1,44% en productes peribles i l’1,72% en productes no peribles del sector quotidià. Totes les empreses que disposen de canal de venda online fan lliurament a domicili, el 95,7% disposa de servei de recollida en botiga, i un 47,8% de punt de recollida.
 
Pel que fa a la composició de l’oferta per formats, el format superservei (entre 150 i 399 m2) està guanyant protagonisme respecte 2016 en detriment del format més petit (autoserveis, fins a 150 m2). Els productes frescos, ecològics i preparats guanyen pes en pràcticament totes les sales de vendes.
 
Les empreses amb més quota de mercat en superfície de venda són Mercadona (15,58%), Dia (11,96%) i Bon Preu (9,32). En nombre d’establiments encapçala el rànquing Dia (22,01%), seguit de Condis (10,20%) i de bonÀrea (7,5%). Pel que fa al rànquing de facturació, Mercadona continua liderant el llistat. En el segon lloc, Bon Preu passa per davant del grup Dia, seguits de Carrefour, Eroski, bonÀrea i Consum.
 
Així mateix, l’Anuari assenyala que el percentatge de marca de distribuïdor en volum de vendes per a les cinquanta primeres empreses del sector és del 39,9%, un percentatge que puja fins al 41,7% per a les empreses que facturen més de 100 milions d’euros.
 
 
 
Twitter Dept. Empresa i Coneixement:  @empresacat i  @ccamcat
 

2  

Fitxers adjunts

NP AMB GRÀFICS

NP AMB GRÀFICS
PDF | 790

ppt Anuari Distribució comercial 2019

ppt Anuari Distribució comercial 2019
PDF | 2931