- Segons dades d’ACCIÓ, actualment hi ha més de 22.000 empreses catalanes d’aquest àmbit que facturen 30.240 milions d’euros (+2,5% interanual) i generen 182.800 llocs de treball (+1,4%)
- La facturació d’aquest sector equival al 12,4% del PIB de Catalunya
- El MWC, que se celebra a partir de demà a Barcelona, ha tingut un fort efecte tractor i dinamitzador d’aquesta indústria a Catalunya
A Catalunya hi ha actualment 22.041 empreses del sector de l’economia digital, un 15,1% més que el 2021, segons dades d’un estudi d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-.
En el marc d’aquest informe, s’entén per “economia digital” tota aquella activitat econòmica que resulta de les connexions en línia entre persones, empreses, dispositius, dades i processos. Així, el document analitza totes aquelles empreses que treballen en sector de les TIC i la resta d’àrees digitals com ara els videojocs, la indústria audiovisual, el comerç electrònic, les startups, la indústria 4.0, les smart cities i l’enginyeria de les TIC.
Radiografia de l’economia digital a Catalunya
Segons les conclusions de l’estudi, les companyies catalanes especialitzades en l’economia digital facturen de manera agregada 30.243 milions d’euros, un 2,5% més que l’any anterior. Aquesta xifra representa l’equivalent del 12,4% del PIB de Catalunya. L’informe també conclou que el sector de l’economia digital dona feina a més de 182.820 persones (+1,4% de creixement interanual).
Es tracta d’un sector jove i en creixement: més de la meitat d’aquestes empreses (el 53,8%) es van establir fa menys de 10 anys. Val a dir, a més, que el 8,6% són startups. Un 15% de les companyies que es dediquen a l’economia digital a Catalunya són exportadores, de manera que és un àmbit amb potencial per a la internacionalització.
El potencial tecnològic de Catalunya
El document també subratlla els actius que fan de Catalunya un hub tecnològic de primer nivell a escala mundial. Així, Catalunya és el 5è ecosistema de la Unió Europea (UE) per crear-hi una startup i la 2a ubicació preferida pels fundadors per establir-hi les seves empreses emergents. És també la 8a regió més digitalitzada de la UE. L’informe destaca, a més, que Catalunya acull nombrosos esdeveniments tecnològics internacionals de renom om el MWC i l’ISE, infraestructures científiques i centres d’R+D (com el sincrortró ALBA, o el supercomputador MareNostrum), universitats i clústers, que completen l’ecosistema de l’economia digital i afavoreixen la transferència de tecnologia.
En aquest sentit, l’informe destaca també que Barcelona es considera la millor ciutat tecnològica del món que no és una capital i que és la 1a metròpoli de la Unió Europea amb el millor enfocament d’ecosistema tecnològic eficaç (la 2a en el conjunt d’Europa, per darrere de Londres).
Tendències globals: un futur digital
Es calcula que el 2026 la despesa digital a escala global duplicarà la xifra registrada el 2021 i arribarà als 3,4 bilions de dòlars. L’economia digital cada cop abraça més tecnologies i solucions que sorgeixen ràpidament per donar resposta a nous reptes i necessitats d’una societat canviant. Les empreses hauran de conviure amb aquestes transformacions i saber-s’hi adaptar, reinventant-se cap a nous models de negoci i productes que incorporin aquestes noves tecnologies.
En aquest sentit, el document avalua algunes de les tendències que ja s’estan identificant en aquest àmbit. Per exemple, s’està experimentant una explosió de dades amb la proliferació de dispositius de consum i les empreses que s’hi dediquen, que generaran un augment exponencial del volum de dades produïdes. Aquest ràpid creixement del mercat i la convergència accelerada de tecnologies van lligats a un augment del risc i de la demanda de seguretat, fet que explica el creixement de la indústria de la ciberseguretat. Pel que fa a les tendències en consum, l’informe d’ACCIÓ subratlla la personalització predictiva per adaptar-se a les noves expectatives dels consumidors; la demanda de serveis de lliurament ultraràpids en menys de 30 minuts; la transició cap a un comerç electrònic més sostenible, o els canvis en l’experiència de les compres online a través del metavers.
Participació catalana al MWC i el 4YFN
El MWC, que se celebra a partir de demà a Barcelona, ha tingut un fort efecte tractor i dinamitzador de l’economia digital a Catalunya. Segons dades d’ACCIÓ, aquest 2023, un total de 333 empreses catalanes participaran al MWC i al 4YFN. En concret, 70 empreses, centres tecnològics i entitats comptaran amb un estand al MWC 2023 i 263 startups, al 4YFN. Del total de companyies catalanes que hi haurà al congrés, la Generalitat promourà enguany la participació de 104 empreses i startups al MWC i 4YFN, un 20% més que l’any 2022, als dos pavellons impulsats pel Departament d’Empresa i Treball amb l’objectiu de trobar inversors, conèixer socis i nous clients, guanyar visibilitat i obrir nous mercats internacionals. Així, 48 empreses estaran ubicades al pavelló de la Generalitat al MWC i 56, al del 4YFN. Pots consultar el llistat d’empreses participants en aquest enllaç.
Des de primer any del MWC, el 2006, la Generalitat ha facilitat la participació de 339 empreses catalanes a l’esdeveniment. En el seu conjunt, aquestes empreses han doblat la seva facturació i han augmentat un 38% la seva ocupació respecte a la seva primera participació al congrés. Pel que fa al 4YFN, ACCIÓ ha impulsat des del 2015 que 157 startups presentin les seves novetats tecnològiques al saló destinat a les empreses emergents. Aquestes startups han triplicat la seva facturació, més que doblat la seva ocupació i aixecat més de 320 milions d’euros des de la primera vegada que van participar a l’esdeveniment.
Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________
- Twitter @accio_cat | Twitter @empresacat | Twitter @treballcat
- Facebook @acciocat
- Linkedin ACCIÓ
- Youtube ACCIÓ