1. En l’atenció primària, el 100% de les demandes de tothom que ho necessiti s’atendran en menys de cinc dies
  2. Es faran 140.000 consultes externes més i es programaran 142.000 proves diagnòstiques per reduir les que estan fora de termini
  3. Les cirurgies en garantia com les de maluc o genoll es reduiran en un 81% i les cirurgies de referència en un 64%
El conseller Manel Balcells, durant la roda de premsa, acompanyat de Núria Nadal i Ignasi Carrasco.{"name":"2023/03/06/14/15/030a047e-7210-48c0-adba-6a9b440d8b7a.jpg","author":"Departament de Salut","type":"0","location":"0","weight":1902406}

El conseller de Salut, Manel Balcells i Díaz, ha presentat avui les mesures urgents del Pla de Millora d’Accessibilitat de la ciutadania a l’atenció sanitària. Aquestes accions, amb un pressupost de 110 milions d’euros, aborden l’accessibilitat entesa com a procés que s’inicia quan es genera una demanda d’atenció de la ciutadania, tant per part d’ell mateix com per part d’un professional que sol·licita la intervenció d’un altre servei, prova o procediment quirúrgic i finalitza quan aquesta demanda s’ha resolt.

Els 110 milions que s’injecten al sistema estan destinats a millorar l’accessibilitat de la ciutadania al sistema de salut i el 18% es destinarà a les consultes, el 14% a les proves, el 32% a l’atenció primària i comunitària i el 36% a l’activitat quirúrgica.

Les mesures del Pla s’aborden des de l’accés al sistema sanitari tant pel que fa a l’Atenció Primària, a les primeres visites hospitalàries sol·licitades des de la primària i des de l’hospital, al termini de la resolució de les proves diagnòstiques i al termini de resolució de les intervencions quirúrgiques.

El Pla es vertebra des de l’increment del treball compartit i col·laboració entre l’Atenció Primària i Comunitària i l’Atenció Hospitalària i té com a objectius donar més temps i més qualitat a la consulta, més accés telefònic, maximitzar les competències dels professionals de l’atenció primària, menys demora per a l’accés a les primeres visites hospitalàries, la cirurgia a termini i les proves diagnòstiques a temps.

El conseller Balcells ha assegurat que “amb aquests 110 milions d’euros de més implantem aquestes mesures urgents que equivaldrien a incorporar al sistema 300 metges i metgesses i 100 infermers i infermeres". Balcells ha afirmat que amb aquestes accions “guanyem temps perquè els professionals el puguin dedicar al pacient de forma presencial. A més, aquestes accions milloraran l’equitat d’accés en tot el territori així com l’atenció directa al ciutadà”.

Millores d’accés en Atenció Primària i Comunitària

Pel que fa a l’accessibilitat a l’Atenció Primària, les mesures volen garantir que el 100% de les persones que ho necessitin siguin ateses en menys de 5 dies, això correspon al 70% dels casos. Pel que fa a la resta, el 90% s’atendran en menys de 10 dies.

Un altre dels objectius per millorar l’accés a la primària és que les trucades que es realitzen als CAP siguin ateses en el primer intent en el 85% dels casos. Igualment, les respostes telefòniques que s’hagin de fer des del CAP es realitzaran després de les 12 primeres hores en el 95% dels casos.

Per tal d’assolir aquests objectius s’han definit diferents accions per a cadascuna de les línies assistencials. Pel que fa a primària es millorarà l’accessibilitat telefònica als CAP seguint desplegant centraletes digitals a tots els centres de Catalunya amb el desplegament complet al primer trimestre de 2024. A més, s’implementarà el model de gestió de trucada i retrucada al mateix dia ja implantat en alguns CAP de Catalunya per a l’estiu de 2023.

Així mateix, es dotarà de la figura d’administratiu de referència per a tota la ciutadania, amb agenda pròpia, per donar resposta a la demanda administrativa – el 40% de les e-consultes al metge són per motius administratius-. L’objectiu és la inclusió dels 2.000 administratius del CAP al procés assistencial el quart trimestre de 2023.

Igualment, s’implantarà un sistema per dirigir cada consulta al perfil professional i tipologia de visita que sigui més resolutiva, sigui quin sigui el canal d’accés de la ciutadania (taulells del CAP, telèfon o WEB).

Per donar més temps i més qualitat a la consulta es garantirà que el professional sanitari tingui temps per fer tasques proactives que reduiran les visites per tràmits a la ciutadania com la renovació de la recepta electrònica, la revisió de proves diagnòstiques o d’altres. En aquest sentit, s’estendrà el projecte PLANIFICAT i es contactarà de forma proactiva amb els pacients amb malalties cròniques per a la realització de les proves i visita, concentrant-les i reduint les cites al ciutadà.

Salut, a més, farà seguiment dels CAP amb l’accessibilitat més baixa per implementar millores que siguin possibles i necessàries.

S’incrementarà la resolució dels professionals de primària, tant dels metges de família com dels d’infermeria. Algunes proves es realitzaran al CAP i no caldrà derivar al pacient a l’hospital. A més, s’introduirà la intel·ligència artificial a la consulta de primària en casos com la lectura automatitzada de retinografies o radiografies de tòrax.

Aquesta mesura alliberaria hores de metge i l’objectiu de Salut és que estigui implantada el quart trimestre de 2024. En aquest sentit, s’augmentarà la capacitat de resolució de les infermeres de primària, generalitzant el programa de gestió d’infermera de la demanda i fent possible que les infermeres resolguin la demanda assistencial menys complexa que arribi al CAP sempre amb protocols establerts i amb el suport dels facultatius.

Treball coordinat de tot el sistema de salut

Per tal d’abordar aspectes d’accessibilitat, es treballa conjuntament amb totes les regions sanitàries i proveïdors per tal de tenir una anàlisi de la capacitat instal·lada i de la llista d’espera de cada proveïdor. Amb aquesta anàlisi Salut tindrà un dimensionament del nombre de casos que no podrà assumir cada centre i d’aquí sorgirà una proposta de redireccionament a altres centres amb capacitat. Així mateix, es coneixerà el compromís de l’activitat per al 2023 i el nombre de persones que excedeixen els terminis de garantia o de referència. Amb això es realitzarà la supervisió i seguiment dels compromisos adquirits, activitat i pacients fora de garantia, així com de les rederivacions a altres centres.

Reducció d’espera en les consultes externes i proves diagnòstiques

El temps d’espera per a les primeres visites de consultes externes són de menys de 30 dies en les consultes preferents i menys de 90 dies en les consultes ordinàries. Actualment, pel que fa a la primera visita en consultes externes el 64% de la llista entra en termini, això vol dir que 2 de cada 3 persones s’atenen segons els criteris actuals.

Pel que fa a les consultes externes s’incrementarà l’activitat en 140.000 consultes més, fet que permetrà reduir 61.000 proves que es troben fora de termini suposant-ne un 37% de reducció.

Quant a proves diagnòstiques l’increment en l’activitat serà de 142.000 proves més que permetran reduir en 35.000 les que es troben fora de termini que suposarà un 56% de reducció.

Accions per reduir la resolució en l’activitat quirúrgica

Actualment, els temps de resolució d’una intervenció quirúrgica oncològica són menors o iguals entre 45 o 60 dies, en cirurgia cardíaca menors o iguals a 90 dies, i els processos de garantia (cataractes, pròtesis de maluc o pròtesis de genoll) tenen un temps menor o igual a 180 dies. Altres cirurgies de referència tenen un termini menor o igual a 365 dies.

Segons les dades de Salut, el desembre de 2022 el 99% de les persones de la llista d’espera d’oncologia i cirurgia cardíaca es trobava dins del termini de resolució. Pel que fa a cataractes, pròtesis de maluc i pròtesis de genoll es trobaven el 90% en termini de garantia i les de referència el 92% es trobava dins del termini.

L’objectiu per al desembre de 2023 és que les llistes d’espera s’hagin disminuït en 10.000 persones, que representa una disminució del 66% dels pacients a fora de termini.

Amb aquestes xifres, l’oncologia i la cirurgia cardíaca es realitzarà tota dins de termini i la cirurgia en garantia tindrà una disminució del 81% dels pacients fora de termini i la de cirurgia de referència tindrà una disminució del 64% dels pacients fora de termini.

Pel que fa a la informació que rebran els usuaris, es treballa perquè en un futur puguin consultar l’estat de la seva prova diagnòstica, visita a l’especialista o intervenció quirúrgica amb una nova funcionalitat de La Meva Salut que permetrà rebre avisos i notificacions.

1  

Imatges

El conseller Manel Balcells durant la roda de premsa, acompanyat de Núria Nadal i Ignacio Carrasco.

El conseller Manel Balcells durant la roda de premsa, acompanyat de Núria Nadal i Ignacio Carrasco. 1902406

1  

Fitxers adjunts

Pla de millora de l'accessibilitat de la ciutadania a l'atenció sanitària

Pla de millora de l'accessibilitat de la ciutadania a l'atenció sanitària
PDF | 858650