- La mostra, comissariada per la productora Leve i amb la col·laboració del col·lectiu Top Manta, es podrà veure del 20 de maig al 26 de novembre de 2023
- La proposta de l’exposició catalana respon al tema central de la Biennal, una invitació a repensar Àfrica
La consellera de Cultura, Natalia Garriga, inaugura el dijous 18 de maig l’exposició Following the fish (Seguint el peix), comissariada per l'equip d'arquitectes Leve, amb la col·laboració del Sindicat Popular de Venedors Ambulants (Top Manta), i produïda per l’Institut Ramon Llull. El projecte de Catalunya i les Illes Balears en la 18a Biennal de Venècia d’Arquitectura, ocuparà durant set mesos l’espai Catalonia in Venice, en el marc dels Eventi Collaterali.
A les 10 del matí, hi ha convocada una marxa silenciosa reivindicativa contra el racisme, del col·lectiu Top Manta. La marxa arriba a prop dels Cantieri Cucchini, seu de l’exposició, on, a continuació, es durà a terme una atenció als mitjans. A la tarda, a les 16:30 h, la consellera inaugura la instal·lació, amb la presència del delegat del Govern a Itàlia, Luca Bellizzi; el director de l’Institut Ramon Lull, Pere Almeda; l’equip de Leve Productora, Daniel Cid, Eva Serrats i Francesc Pla, i els membres del Sindicat Popular de Venedors Ambulants de Barcelona, Lamine Sarr i Abdulay Seck (Papalaye).
La mostra proposa un reconeixement de la mirada de les comunitats de la diàspora africana de Catalunya sobre l’urbanisme, els espais de treball i habitatge. L’exposició s’articula en dues parts: el Mercat Manter, una instal·lació amb nou mantes que es recullen i s’eleven que presenta el relat de la diàspora migrant, i el Taller de Reparació, en el que estudiants d’arquitectura debatran nous models residencials basats en comunitats, com les cuines col·lectives, nous espais d'acollida i la reutilització de locals buits.
Un altre dels protagonistes catalans de la Biennal és l’estudi d’arquitectura barceloní Flores & Prats, amb el projecte Emotional Heritage que forma part de la selecció oficial de la Biennal de Venècia, comissariada per Lesley Lokko. La mostra aposta per rehabilitar espais amb una perspectiva que contempli el “patrimoni emocional” dels edificis: els usos, les vides i els valors cívics i morals dels individus que els han habitat.
A més, Foodscapes és el projecte del pavelló d’Espanya, comissariat per Eduardo Castillo-Vinuesa i Manuel Ocaña, en el que destaca la presència de col·laboradors catalans. L'exposició analitza els nostres actuals sistemes alimentaris i busca models alternatius de producció sostenible. El projecte ha comptat amb participació catalana de la mà d'Aldayjover Architecture and Landscape, Gerard Ortín Castellví, MAIO (Alfredo Lérida, Anna Puigjaner, Guillermo López, María Charneco, Pol Esteve Castelló, Urbanitree (Daniel Ibañez, Vicente Guallart) i Urtzi Grau.
Aquest any la Biennal recull 63 pavellons nacionals i un total de 89 participants, més de la meitat dels quals provenen d’Àfrica o de la diàspora africana. La novel·lista i arquitecta, Lesley Lokko, d’ascendència ghanesa i escocesa, és la comissària de la Biennal, que porta per títol Laboratory of the future (Laboratori del futur), i que es planteja com una invitació als països participants a promoure un diàleg sobre el futur del continent africà, i a transcendir els límits de l’arquitectura, a partir de les idees de descolonització i descarbonització.