- Els treballs per a la prolongació de la línia entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia comporten una inversió total de més de 400 MEUR
- Es construirà un nou túnel de 4 quilòmetres de longitud i tres noves estacions, alhora que es reformaran dues d’existents
- L’actuació dona més cobertura ferroviària, afavoreix la connectivitat i la intermodalitat del sistema de transport públic i beneficiarà 19 milions de persones usuàries a l’any
El Departament de Territori iniciarà a partir del 8 de gener vinent l’obra principal per a la connexió de les línies Llobregat - Anoia i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), a Barcelona, que inclou la construcció d’un túnel de quatre quilòmetres i tres noves estacions i reforma de dues d’existents. Aquests treballs compten amb un pressupost de 300 MEUR i un termini d’execució de 58 mesos. Sumant-hi la inversió de les tasques de desviament de serveis que ja han finalitzat i la resta de projectes impulsats que hi estan vinculats, aquesta actuació comportarà una inversió global estimada de 412 MEUR.
Les obres que començaran el mes vinent consisteixen en el perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l’àmbit de l’estació de Gràcia. Així, es perforarà un nou túnel mitjançant tuneladora --un sol tub que inclourà les dues vies-- tret d’un petit tram inicial que s’executarà en mina i que consistirà en dos túnels paral·lels de via única.
En el seu recorregut, el nou tram ferroviari comptarà amb tres noves estacions i tres sortides d’emergència de túnel a carrer. Pel que fa a les estacions, n’hi haurà tres de nova construcció, Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. Addicionalment, es remodelaran les estacions de Plaça Espanya (actualment, línia Llobregat – Anoia) i l’actual de Gràcia de la línia d’FGC del Vallès.
- Plaça d’Espanya: Actualment, l’estació de plaça d’Espanya d’FGC és punt d’inici i final de la línia Llobregat-Anoia. Les obres comportaran la remodelació d’aquesta estació que forma part d’un potent intercanviador del sistema de transport públic, on conflueixen diverses línies d’FGC, i les línies 1 i 3 de Metro. Així, es perllongaran dues de les quatre vies que hi ha actualment a l’estació d’FGC, s’ampliarà el vestíbul i es reconfiguraran els accessos i connexions entre nivells.
- Hospital Clínic: Al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Rosselló i Còrsega, es construirà una nova estació que permetrà connectar la línia d’FGC amb l’L5 del metro.
- Francesc Macià: Al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Buenos Aires i plaça Francesc Macià, s’ubicarà una estació de nova construcció que facilitarà l’intercanvi amb el tramvia i diverses línies de bus, tant urbanes com interurbanes.
- Estació de Gràcia: Es construirà una nova estació sota la Travessera de Gràcia i la plaça Gal·la Placídia, amb accessos des de la superfície, a les voreres entre Via Augusta i el carrer de Neptú. Des del vestíbul de la nova estació s’accedirà tant a l’L8 com a la línia del Vallès d’FGC mitjançant ascensors de gran capacitat.
A més de l’obra d'infraestructura que ara s’adjudica i que correspon al gruix de la connexió de les línies d’FGC, el Departament de Territori treballa en els projectes d’instal·lacions ferroviàries, via i catenària i d’arquitectura de les estacions. Paral·lelament i de manera prèvia a l’inici dels treballs de perforació del túnel, es durà a terme, la primavera de 2024, una campanya d’inspeccions a més de 13.500 habitatges, locals i garatges, per a garantir als seus propietaris un document fidel del seu estat.
Afectacions en superfície
A partir del 8 de gener vinent, els primers treballs d’obra civil comportaran en els pròxims mesos, de manera progressiva, ocupacions en superfície, que en aquesta fase inicial de l’obra tindran poca incidència en la mobilitat, en cinc àmbits: plaça Espanya; carrer Comte Urgell amb Consell de Cent; carrer Comte Urgell amb Rosselló; c. Comte Urgell, entre Buenos Aires i plaça Francesc Macià; i plaça Gal·la Placídia – travessera de Gràcia. En aquesta fase, les principals tasques corresponen a implantacions de l’obra, cales del terreny o l’execució d’alguns col·lectors.
Tot i que serà en una fase posterior, a partir de l’estiu vinent i de manera gradual, cal indicar que a l’àmbit del Parc Joan Miró, el Departament de Territori reduirà l’ocupació prevista inicialment per a la zona logística de la tuneladora, que passarà a ser de només el 12% --5.300 m2 dels 45.000 que té el parc.
Més cobertura i connectivitat ferroviària
La connexió de les línies del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia d’FGC millorarà el servei ferroviari, estalviant temps de recorregut a les persones usuàries que actualment han de fer transbordament, i obrirà noves possibilitats en la intermodalitat del sistema, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia i altres línies d’FGC. Així mateix, millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic en una zona densament poblada de Barcelona que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial).
Es preveu que beneficiarà 19,5 milions de persones usuàries l’any i permetrà estalviar prop de 2.700 tones de CO2en emissions anuals. D’altra banda, les persones usuàries podran estalviar de mitjana 4,5 minuts en el seu recorregut.
Treballs previs més rellevants, finalitzats
Recentment, han finalitzat les tasques per al desviament dels serveis més rellevants afectats per l’obra principal, en tres àmbits: la Gran Via de les Corts Catalanes entre el carrer de Llançà i el carrer de Vilamarí, on s’ubicarà el pou d’atac de la tuneladora que perforarà el túnel; la futura estació d’Hospital Clínic; i la nova estació de Gràcia. Aquests treballs han comptat amb un pressupost de 6,5 MEUR.
1